Hoe herkent u valse sms’jes of telefoontjes?

Sms’je of telefoontje gekregen van CZ over een betalingsachterstand? Wees voorzichtig. Soms zijn het valse sms’je of telefoontjes. Zo herkent u ze.

Wat is er aan de hand?

Onze klanten worden soms benaderd door personen die de naam van CZ misbruiken. Zo krijgen ze sms-berichten uit naam van CZ omdat er een betalingsachterstand zou zijn. Met de vraag om geld over te maken naar een rekeningnummer. Of ze worden telefonisch benaderd uit naam van CZ met het verzoek om persoonlijke gegevens zoals bankrekeningnummer en burgerservicenummer (BSN) door te geven.

Hoe herkent u een poging tot oplichting?

Alleen GGN stuurt sms-berichten namens CZ

Alleen de deurwaarder GGN stuurt namens CZ sms-berichten naar klanten met een betalingsachterstand. Deze klanten weten door een brief van CZ en van GGN al van deze achterstand en de afhandeling via GGN. CZ verzendt deze berichten nooit zelf. 

In de sms-berichten van GGN:

  • Wordt een bedrag en een dossiernummer genoemd (dit nummer kunt u controleren)
  • Zijn links opgenomen naar een veilige betaalomgeving (iDEAL)
  • Worden nooit rekeningnummers genoemd
  • Leest u dat GGN de afzender is

CZ belt u alleen terug als u contact met ons hebt gezocht

We bellen u als u ons een vraag hebt gesteld of een klacht hebt ingediend. Wij zullen nooit telefonisch of per sms-bericht contact met u opnemen om betaal- of persoonsgegevens op te vragen.

En als u bijvoorbeeld een wijziging van uw bankrekeningnummer door wilt geven, zullen wij u altijd vragen om dit schriftelijk te doen.

Wat vragen we als u ons belt?

Als u ons belt, vragen we alleen persoonlijke gegevens om te controleren of we de juiste persoon aan de lijn hebben. Bijvoorbeeld uw relatienummer, geboortedatum, postcode en huisnummer. In sommige gevallen vragen we ter controle uw bsn of rekeningnummer.

Meld verdachte situaties

Krijgt u een bericht of een telefoontje dat u niet vertrouwt? Neem dan meteen contact op met CZ Klantenservice via 088 555 77 77.

Lees ook onze blog over valse e-mails.