Zó werkt het voorkeursbeleid medicijnen

Sommige medicijnen werken hetzelfde, maar verschillen in prijs. In dat geval vergoeden wij alleen het medicijn met de laagste prijs: het voorkeursgeneesmiddel. Geen zorgen, u krijgt nog steeds het medicijn dat u nodig hebt, maar dan in een ander doosje.

Zelfde medicijn, ander merk

Dit hebben we afgesproken met apotheken:

  • Staat uw medicijn (de werkzame stof) op de lijst voorkeursgeneesmiddelen? Dan krijgt u van uw apotheek dit medicijn mee. Voor deze medicijnen hebben we met fabrikanten prijsafspraken gemaakt. Daarom staan deze medicijnen voor 1 of 2 jaar op de lijst.
  • Staat uw medicijn niet op de lijst? Dan hebben wij met apotheken afgesproken dat ze per werkzame stof altijd het goedkoopste medicijn aan u meegeven. Het voorkeursmedicijn is nog steeds het medicijn dat u nodig hebt, met precies dezelfde werkzame stof als het merkmedicijn. Het voorkeursmedicijn komt alleen van een fabrikant waar de prijs lager is. En soms bevat het andere hulpstoffen, zoals kleurstoffen of zoetstoffen.

Wat betekent dit voor u?

  1. U kunt een ander medicijn krijgen dan u gewend bent. De verpakking ziet er bijvoorbeeld anders uit, of de kleur van het medicijn is anders.
  2. U betaalt minder eigen risico.

Alléén officieel goedgekeurde medicijnen

U hoeft niet bang te zijn dat het voorkeursmedicijn minder goed is. Alle voorkeursgeneesmiddelen zijn door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen goedgekeurd op het gebied van kwaliteit, werkzaamheid en veiligheid. Ook is de werkzame stof altijd hetzelfde als die van het merkmedicijn.

Uw apotheek geeft u het juiste medicijn...

Op het recept dat u van uw arts krijgt, staat altijd de werkzame stof van het medicijn. Niet de merknaam. Uw apotheek zorgt er vervolgens voor dat u het juiste geneesmiddel krijgt. Soms verandert de lijst met voorkeursgeneesmiddelen. Ook dan weet uw apotheek altijd welk medicijn u nodig hebt.

... en controleert of het gebruik voor u veilig is

Het kan voorkomen dat u niet goed op een medicijn reageert. Bijvoorbeeld omdat u een allergie hebt voor een hulpstof. Dit gebeurt gelukkig bijna nooit. Ook niet bij voorkeursmedicijnen. Ook controleert uw apotheek altijd in uw persoonlijk dossier of een middel veilig is voor u.

Tip: geef uw apotheek toestemming om uw medische gegevens te delen. Dan kunnen ook uw artsen bij uw dossier. Bij een noodgeval kunnen ze dan meteen juist handelen. Dit is zeker aan te raden als u allergieën hebt. Informeer bij uw apotheek of kijk op ikgeeftoestemming.nl.

Uitzonderingen

Gebruikt u het voorkeursmedicijn en blijkt dit na een gesprek met uw apotheker toch medisch onverantwoord voor u? Dan krijgt u een ander voorkeursmedicijn vergoed. Is er geen ander voorkeursmedicijn? Pas dan krijgt u het duurdere merkmiddel vergoed. Uw arts vermeldt dan Medische noodzaak1 op het recept. Dit gebeurt alleen bij hoge uitzondering.

  1. Medische noodzaak betekent dat behandeling met het voorkeursmiddel voor u medisch onverantwoord is. Bijvoorbeeld omdat de samenstelling, dosering of toedieningsvorm van een medicijn zo bijzonder is dat voor u maar één bepaald medicijn in aanmerking komt. Dit komt alleen in uitzonderlijke gevallen voor. 

    Vindt uw arts niet dat er sprake is van medische noodzaak? Dan krijgt u alleen het voorkeursmedicijn vergoed. 

    terug naar de tekst

Veelgestelde vragen

Waarom is een voorkeursmedicijn goedkoper?

Een nieuw medicijn is vaak duur. En er zit patent op zodat niemand anders het medicijn kan namaken en verkopen. Pas na een aantal jaar is het patent verlopen en mogen ook andere fabrikanten het middel namaken. Uiteraard met dezelfde werkzame stof en onder dezelfde strenge veiligheidsvoorwaarden. Doordat nu veel fabrikanten het middel op de markt brengen, ontstaat er concurrentie en wordt de prijs lager.

Er is geen medische noodzaak, maar ik wil toch het merkmedicijn. Wat kan ik doen?

U mag altijd zelf een ander middel kiezen als u hiervoor akkoord hebt van uw arts. U krijgt hiervoor géén vergoeding van ons als er geen medische noodzaak is. Ook is het niet mogelijk het verschil bij te betalen tussen het voorkeursmedicijn middel en het duurdere medicijn.

Bekijk alle veelgestelde vragen over Medicijnen

Bel ons

CZ Klantenservice

088 555 77 77
Maandag t/m vrijdag 8:00 - 19:00 uur