Beste hulp bij ernstige persoonlijkheidsstoornissen

Een persoonlijkheidsstoornis heeft grote invloed op het leven van een patiënt en dat van zijn naasten. Een behandeling op maat en van goede kwaliteit is dan ook erg belangrijk.

CZ sluit vanaf 2015 alleen contracten met zorgverleners die volgens haar kwaliteitseisen goede zorg bieden aan mensen met een ernstige persoonlijkheidsstoornis. Door te sturen op kwaliteit verbeteren we de zorg en houden we die betaalbaar.  

Waar vindt u de beste zorg bij u in buurt?

Hebt u hulp nodig voor uw ernstige persoonlijkheidsstoornis? Uw huisarts is hiervoor uw eerste aanspreekpunt en kan u verwijzen naar een gespecialiseerde zorgverlener. We helpen u de juiste keuze te maken voor een zorgverlener waar u terecht kunt voor de beste zorg bij een ernstige persoonlijkheidsstoornis.  

CZ kwaliteitseisen voor de behandeling van persoonlijkheidsstoornissen

CZ sluit alleen contracten met zorgverleners die voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Verzekerden kunnen daardoor rekenen op de beste zorg. Voor de behandeling van mensen met een ernstige persoonlijkheidsstoornis toetsen wij zorgverleners op onder andere de volgende punten:

  • Aanwezigheid van een zorgplan waarin concrete doelen zijn vastgelegd. Het plan is met de patiënt opgesteld en wordt regelmatig geëvalueerd.
  • Aanwezigheid van een zorgprogramma voor mensen met persoonlijkheidsstoornissen. Daarin staan afspraken tussen behandelaars over welke zorg zij het beste vinden voor hun patiënten. En hoe ze die willen leveren.
  • Aanwezigheid van een multidisciplinair behandelteam en multidisciplinaire patiëntbespreking; het team van behandelaren komt periodiek bij elkaar om alle patiënten met ernstige persoonlijkheidsstoornissen te bespreken. 
  • De zorgverlener heeft een preventiebeleid waarin hij beschrijft wat hij doet om suïcides en suïcidepogingen terug te dringen.
  • De zorgverlener biedt behandelingen aan die bewezen effectief zijn voor de behandeling van mensen met een ernstige persoonlijkheidsstoornis.
  • Inzet van een familievertrouwenspersoon en ervaringsdeskundige, als dit gewenst is voor de behandeling. Een familievertrouwenspersoon biedt advies en ondersteuning aan de familie en naasten van een patiënt. Een ervaringsdeskundige zet eigen ervaringen in om de patiënt te ondersteunen.

Bekijk voor meer informatie de beoordelingen van zorg bij ernstige persoonlijkheidsstoornissen in 2017 of het Verantwoordingsdocument.

Wat krijgt u vergoed?

Wij adviseren u naar een zorgverlener te gaan met wie wij een contract hebben. Zo krijgt u de best mogelijke zorg. U krijgt dan ook de hoogst mogelijke vergoeding.

Kiest u voor een zorgverlener met wie wij geen contract hebben? Dan kan het zijn dat u minder vergoed krijgt:

  • Bent u in 2015 gestart met een behandeling bij een zorgaanbieder waar wij vanaf 2016 geen contract meer mee hebben? En had deze zorgaanbieder in 2015 voor die behandeling nog wel een contract met ons? Dan krijgt u die DBC1 volledig vergoed. Mocht de behandeling dan nog niet zijn afgerond, dan vergoeden wij ook een bijbehorende vervolg-DBC2.
  • Bent u in 2015 gestart met een behandeling bij een zorgaanbieder waarmee wij vanaf 2015 geen contract voor deze zorg hebben? Dan krijgt u een lagere vergoeding (restitutievergoeding) op basis van uw polisvoorwaarden.
  • Bent u in 2014 gestart met een behandeling bij een zorgaanbieder waar wij vanaf 2015 geen contract meer mee hebben? En had deze zorgaanbieder in 2014 voor die behandeling nog wel een contract met ons? Dan krijgt u het gehele behandeltraject vergoed.

Wij adviseren u om contact op te nemen met het CZ Zorgteam bij vragen over uw vergoeding.

  1. DBC staat voor diagnose-behandelcombinatie. Een DBC bevat alle activiteiten die nodig zijn om bij u een diagnose te kunnen stellen en u te behandelen. Al die activiteiten worden in één bedrag in rekening gebracht. Een DBC duurt maximaal één jaar.

    terug naar de tekst
  2. Een vervolg-DBC is een DBC die volgt op een initiële DBC of op een eerdere vervolg-DBC. Deze wordt geopend als de lopende DBC na één jaar nog niet is afgerond. Een vervolg-DBC valt onder het Eigen Risico van het jaar waarin deze wordt geopend.

    terug naar de tekst

Bel ons

CZ Zorgteam

(013) 594 91 10
Uw gebruikelijke beltarief
Maandag t/m vrijdag
8:30 - 17:30 uur

Waarbij helpt het CZ Zorgteam?

U kunt bij het CZ Zorgteam terecht voor uitleg over regelingen, voor ondersteuning of voor vragen die met uw persoonlijke situatie te maken hebben.

CZ Zorgteam