Meer informatie naar aanleiding van tv-programma ZEMBLA over revalidatie-instelling Ciran

Woensdag 1 maart besteedde tv-programma ZEMBLA (Vara) aandacht aan de rekeningen die revalidatie-instelling Ciran voor intakeprocedures en behandelingen in rekening brengt. Het zou gaan om honderden euro's die per intake te veel in rekening worden gebracht. Collega-zorgverzekeraars melden dat zij een onderzoek hebben lopen of starten naar aanleiding van het declaratiegedrag van deze aanbieder. 

De uitzending van ZEMBLA laat een beeld zien van Ciran waarin ook de kwaliteit van de zorgverlening ter discussie wordt gesteld. ZEMBLA sprak de afgelopen maanden met 22 patiënten en 14 (oud-) medewerkers van Ciran. Allemaal uiten ze ernstige tot zeer ernstige klachten over de zorginstelling. Klachten over declaraties en over behandelingen. De revalidatie-instelling heeft 19 vestigingen, behandelt jaarlijks ruim 4000 patiënten en heeft een jaaromzet van ruim 40 miljoen euro. 

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is op de hoogte van deze kwestie. Ze vindt de situatie 'onacceptabel' en is een onderzoek gestart.

Ciran heeft geen contract met CZ

CZ heeft al een aantal jaren geen contract meer met Ciran. Daardoor kunnen wij met hen dus ook geen afspraken maken over bijvoorbeeld de kwaliteit van de zorg. Daarnaast krijgt u meestal, wanneer u naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat, minder vergoed. Afhankelijk van de polis die u hebt, is de vergoeding 70%, 75% of 100% van de kosten van de behandeling. Lees meer over de vergoeding van niet-gecontracteerde zorg

Wij stellen daarnaast een aantal voorwaarden aan een behandeling medisch specialistische revalidatie die wij vooraf toetsen, zo ook voor een behandeling bij Ciran. De behandeling moet voldoen aan de regels die van toepassing zijn. Dit kunnen wij mogelijk ook achteraf controleren. Voor medisch specialistische revalidatie geldt overigens uw eigen risico. Zie ook de vergoeding van Revalidatie.

Vragen over uw behandeling bij Ciran?

Hebt u bij Ciran al een intake gehad en wilt u het vervolg annuleren? Dan kan dat natuurlijk. U kunt op ieder moment de behandeling stoppen.

Bent u al bij Ciran in behandeling en wilt u naar een andere zorgverlener? Ook dat kan. U kunt altijd overstappen naar een andere zorgverlener. Dit kunt u bij Ciran aangeven. Uw huisarts of bedrijfsarts kan u helpen met het vinden van een andere zorgverlener die bij uw klachtbeeld past en kan de verwijzing regelen. In onze Zorgvinder vindt u de zorgverleners met wie wij afspraken hebben gemaakt over de kwaliteit van de zorg.

Wilt u meer informatie? Belt u dan met onze Klantenservice: 088 555 77 77, maandag tot en met vrijdag: 8:00 - 21:00 uur en zaterdag: 10:00 - 14:00 uur.