Zó werkt CZ samen met patiënten

Ik ben Inge Tra en ik werk bij CZ. Als programmamanager patiëntparticipatie zorg ik ervoor dat de wensen en behoeften van patiënten gehoord worden. Zodat u goede zorg krijgt die echt bij u past. Ik vertel u graag hoe dat werkt en wat dat oplevert.

Dít hebben we afgelopen tijd bereikt

Inge werkt bij CZ als programmamanager patiëntparticipatie

Patiëntenorganisaties behartigen de belangen van u als patiënt. Dat vinden we bij CZ heel belangrijk. Daarom werken we veel samen met patiëntenorganisaties om de zorg beter te maken. Dat leidt tot goede gesprekken en mooie resultaten. Een paar voorbeelden:

  • Samen met ParkinsonNet en de Parkinson Vereniging zorgen we dat ons beleid écht aansluit bij de behoeften van de patiënt
  • Bij CZ kunnen mensen die blind zijn voor kleine vragen sneller terecht bij een specialist, zelfs zonder verwijsbrief
  • We kopen prostaatkankerzorg alleen in bij gespecialiseerde zorgverleners wat leidt tot betere uitkomsten

Betere zorg bij zorgverleners gespecialiseerd in parkinson

Omdat iedereen de beste zorg verdient, koopt CZ ‘paramedische zorg’ voor mensen met de ziekte van parkinson alleen in bij ruim 3.000 zorgverleners die zijn aangesloten bij ParkinsonNet (een landelijk netwerk van zorgaanbieders).

Maar hoe vertellen we dat aan u, onze verzekerde? En waar kunt u dan precies terecht voor goede zorg? Daar hebben we het over met de Parkinson Vereniging (de patiëntenorganisatie voor mensen met de ziekte van Parkinson en parkinsonismen) en ParkinsonNet.

Ook is er ruimte voor vragen en opmerkingen over ons beleid. Zo is de Parkinson Vereniging vanuit het oogpunt van de patiënt kritisch over de maximale reistijd naar een zorgverlener. Begrijpelijk; samen besluiten we om signalen en eventuele klachten te verzamelen. Komt hier een knelpunt uit dan zoeken we samen een oplossing.

Mensen die blind zijn kunnen voor kleine vragen sneller terecht bij de specialist

De gesprekken met patiëntenorganisaties geven veel inzicht in de ervaringen van patiënten. Dat geldt voor alle ervaringen die iemand heeft met de huisarts, fysiotherapeut, een andere zorgverlener of medicijnen. Zo kwamen we er laatst in een gesprek met de Oogvereniging achter dat mensen die blind zijn steeds opnieuw een verwijsbrief nodig hebben om “blindheid” vast te stellen. Ook voor kleine vragen zoals het aanleren van een nieuwe route na een verhuizing. Daarna konden ze pas naar een behandelaar. De (huis)arts heeft een belangrijke rol bij verwijzingen maar dit konden we ook aan onszelf niet uitleggen. Meteen aanpassen dus! En met succes: deze verzekerden kunnen voortaan zonder gedoe naar de specialist.

Betere behandeling bij prostaatkanker

Bij CZ maken we afspraken met zorgverleners om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Dat doen we niet zomaar: cliëntenraden en patiëntenorganisaties zeggen zelf dat we de lat hoog mogen leggen op kwaliteit. Zo vroeg de prostaatkankerstichting, na afstemming met hun leden, om alleen afspraken te maken met ziekenhuizen die voldoende ervaring hebben met prostaatkankeroperaties. Ze vinden dat alle prostaatkankerpatiënten toegang moeten krijgen tot de allerbeste zorg. Daar zijn we het helemaal mee eens. Ervaring in het buitenland laat zien dat specialisatie leidt tot betere uitkomsten; niet alleen voor de behandeling maar ook kampen minder mannen met impotentie en incontinentie. Daarom maken we hier nu afspraken over met zorgverleners.

Ook uw mening telt mee!

Bij CZ zijn we er allemaal van overtuigd dat patiënten ons kunnen helpen om betere zorg in te kopen. Daarom ondersteun ik de inkopers ook om ervaringen op te halen bij u. Via ons klantenpanel of in een groepsgesprek bijvoorbeeld. Want uw stem is écht onmisbaar.

Contact