Vijf lessen van PostNL waar iedere HR-manager van kan leren

Weerstand is misschien wel de grootste uitdaging van PostNL. Het personeel zag niets in vitaliteit. Toch lukte het procesmanager Jan Roza om het verzuim van 200 uur per jaar terug te dringen naar 22 uur. Dit zijn vijf lessen waar iedere HR-manager van kan leren.

  1. Grijp meteen in bij groeiend verzuim
    Jan Roza’s sorteerafdeling kampte met stijgend verzuim en hij kon het tij niet keren. Hij vroeg CZ om een oplossing. Na een korte inventarisatie besloot adviseur gezondheidsmanagement Esther van de Laar om arbeidsfysiotherapeut Leon Gardien in te schakelen. Gardien ging samen met de medewerkers op ontdekkingstocht.
    • de krukken van de sorteerders stonden niet op de juiste hoogte, waardoor hun armbeweging onnatuurlijk werd en voor klachten zorgde.
    • de dozen die de sorteerders moesten openen waren van een materiaal gemaakt dat zich nauwelijks liet snijden. Er was veel kracht nodig om het doel te bereiken. Met ergernis en blessures als gevolg.

    De oplossingen die Gardien adviseerde waren even simpel als doeltreffend: Hogere krukken en dozen van ander materiaal. “Als we op de oude voet waren doorgegaan, was het verzuim alleen maar gegroeid. Als je de cijfers ziet stijgen moet je ingrijpen.”

  2. Geef medewerkers de regie
    PostNL heeft leidinggevenden getraind om niet op de stoel van medewerkers te gaan zitten, maar eigen regie te stimuleren. Daarom was Jan zo blij met de werkwijze van de arbeidsfysiotherapeut Gardien. Tijdens gesprekken met medewerkers hoorde Leon veel oplossingen die de moeite waard waren. Een aantal suggesties nam hij mee in zijn advies. Daarmee creëerde hij draagvlak. Toen PostNL zijn advies honoreerde, zag je het verzuim bij wijze van spreken al dalen. Jan: “Wanneer je dingen wilt veranderen, kun je het best beginnen bij de eigen beleving van mensen. Als ze met hun eigen ideeën aan de slag kunnen, zit er een drive achter.”
  3. Zet door (en doe een enquête)
    Jan vindt gezondheid en vitaliteit van wezenlijk belang voor zijn medewerkers. Automatisering neemt handwerk over en op termijn zal sorteerwerk, onder invloed van robotisering, misschien wel helemaal verdwijnen. “Daar zullen we allemaal op moeten anticiperen. Iedereen moet investeren in zijn eigen inzetbaarheid.” Om mensen daarvan te doordringen, gingen jaren voorbij. Jan ontmoette wantrouwen en weerstand. “Ik heb mensen letterlijk een zaaltje ingetrokken om ze uit te leggen dat gezond leven niet in mijn belang is, maar in hun eigen belang.” Na een enquête viel het kwartje. Een deel van de medewerkers vond zichzelf te zwaar en erkende dat overgewicht een probleem was. “Het onderwerp stond in één keer op de kaart.” 
  4. Verras en wees relevant
    Om iets aan het overgewicht te doen, bedacht de adviseur op het gebied van gezondheidsmanagement bij CZ een verrassend idee: een gezond ontbijt in combinatie met een workshop over voeding. In een Healthpoint konden medewerkers nog hun bloeddruk laten meten en informatie inwinnen. Het idee sloeg aan. Medewerkers van PostNL zijn geen grootverdieners. Een gratis ontbijt is dan mooi meegenomen. Per locatie waren soms wel tachtig man aanwezig. Na het eten namen ze deel aan de workshop en brachten ze een bezoek aan het Healthpoint. Jan: “Het initiatief sloot helemaal aan bij de belevingswereld van de medewerkers.” 
  5. Confronteer
    Een aantal medewerkers dat in het Healthpoint een gezondheidsrapport had laten opmaken, werd geconfronteerd met een vermoeden van (beginnende) diabetes. Ze kregen het dringende advies om hun leefstijl aan te passen. Het advies miste zijn uitwerking niet. 

Bron van inspiratie

De activiteiten in de regio Zuidoost zijn een bron van inspiratie voor heel PostNL. Als het aan Jan en CZ ligt komen er nog meer initiatieven. CZ zou bijvoorbeeld graag een test met exoskeletten doen. De high tech skeletten maken fysiek zwaar werk een stuk lichter, waardoor mensen langer inzetbaar blijven. Zover is het nog niet. Eerst wordt de tas van de postbodes aan een ergonomische aanpassing onderworpen. CZ neemt die ontwerpkosten voor haar rekening. Zulk partnership spreekt Jan aan. “Het is mooi om te zien dat de investeringen die we hebben gedaan effect hebben gehad. Het verzuim is substantieel naar beneden bijgesteld. Daar bouwen we op voort.”

Contact

Esther van de Laar is senior adviseur gezondheidsmanagement bij CZ. Ze is verantwoordelijk voor 50 collectiviteiten van Nederlandse bedrijven. Ze komt uit de ARBO-hoek en hamert op preventie. Ze vindt dat je verzuim voor moet zijn. Daarom praat ze graag over gezondheid en duurzame inzetbaarheid.

Esther van de Laar