Waarom thuiswerkers fysieke klachten krijgen en wat HR daaraan kan doen

Van ‘fysieke belasting’ ligt een HR-professional in de zakelijke en financiële dienstverlening niet wakker. Lichamelijke klachten zijn voorbehouden aan productiebedrijven en straatmakers. Maar schijn bedriegt. Wie nu niets doet, loopt straks achter de feiten aan.

Zitten is het nieuwe roken. Die uitdrukking komt u vast bekend voor. Onder aanvoering van arbodiensten hebben de meeste kennisorganisaties in de afgelopen jaren hun meubilair aangepast. Op kantoor zijn stoelen in alle standen verstelbaar. Bureaus kunnen omhoog en omlaag en beeldschermen ook. Verder zijn lunchwandelen en staand vergaderen populair. Maar hoe staat het met de bureaus en stoelen van collega’s die regelmatig thuis werken? Zijn die ook ergonomisch in orde? Heeft u zicht op hoe uw medewerkers zich buiten kantoor gedragen?

Welke risico’s lopen uw medewerkers?

Wereldwijd voltrekken zich ingrijpende ontwikkelingen.
In vogelvlucht:

  • digitalisering van werkzaamheden
  • robotisering 
  • flexibilisering van werk

Al deze trends hebben impact op werk. Om te voorkomen dat u straks achter de feiten aanloopt, is het verstandig om inzicht in de problematiek krijgen. Het helpt bijvoorbeeld om eens een ‘foto’ van de situatie in uw bedrijf te maken.

  • Wat is er aan de orde?
  • Hoeveel medewerkers werken vanuit huis? 
  • Hoeveel werken er op andere locaties, bij werkgevers of hippe hotspots?
  • Welke risico’s lopen uw medewerkers? 
  • Welke werkprocessen worden geautomatiseerd?
  • Wat is de situatie over tien jaar als u nu niets doet?

Wanneer de ‘foto’ compleet is, kunt u een dag meelopen met mensen die buiten kantoor werken en veel onderweg zijn. Kijk naar de tafels waaraan ze zitten, onderzoek de houding waarin ze hun werk doen. Stap in hun auto en bedenk hoe het is om 50.000 kilometer per jaar te rijden. Door deze ervaring kunt u inschatten wat de impact op hun lichaam is.

Herken de klachten

De symptomen van fysieke overbelasting zijn soms vaag. Ze komen in een cyclus: vermoeidheid, krachtverlies, pijn. Als de klachten langer dan zes weken aanhouden, zou KANS de boosdoener kunnen zijn. Kans staat voor Klachten Arm Nek Schouder en is de nieuwe benaming voor RSI. Werkstress uit zich trouwens ook dikwijls fysiek. Dat kan dus voor verwarring zorgen.


"In bedrijven waar kantoorwerk de norm is, is werkstress het thema waar HR zich druk om maakt"

Dankzij de technologische vooruitgang werken steeds mensen vanuit huis of op locatie. Doordat ze zelf hun tijd mogen indelen, ontstaat een betere werk-privébalans. Het werk is lichter geworden en soms zelfs makkelijker. Toch heeft de ontwikkeling een schaduwzijde. Werken op een vreemde plek of aan een keukentafel is ergonomisch gezien niet altijd verantwoord. Mensen zitten vaak lang en verkrampt te typen. Bovendien zijn ze tot diep in de avond in de weer met hun laptop, smartphone of tablet, wat weer tot sociale en geestelijke druk leidt.

Vijftien jaar geleden leken alleen bouwvakkers, veetelers, vissers, straatmakers, laders en lossers lichamelijke risico’s te lopen. Dat beeld is bijgesteld. We weten dat zittend werk ook tot aandoeningen kan leiden. Een kwart van alle werkenden in Nederland brengt dagelijks 6 uur achter een beeldscherm door. In de IT- en communicatiebranche is het zelfs nog meer. De kans op rug-, nek-, schouder- en polsklachten is daardoor gestegen. En zal verder stijgen, doordat digitalisering en automatisering van arbeid op korte termijn alleen maar meer (repeterend) beeldschermwerk oplevert.

Fysieke belasting is de op een na grootste reden van werkgerelateerd verzuim. De kosten die ermee gemoeid zijn bedragen 1,1 miljard euro per jaar.  Alleen werkstress is een groter probleem. Check voor meer feiten en cijfers onze infographic

Wat kost een goede werkhouding?

Om te voorkomen dat zitten een ziekte wordt, zijn verschillende oplossingen denkbaar. Een werkplekonderzoek bijvoorbeeld. Op kantoor en thuis. Idealiter voldoet het bureau thuis aan dezelfde eisen die op kantoor worden gesteld. Daar zijn investeringen mee gemoeid. Lang niet alle bedrijven realiseren zich dat. Maar een goede werkhouding is belangrijk voor de productiviteit van de medewerker. Wanneer u wilt dat uw personeel zich flexibel opstelt en vaker thuiswerkt, kunt u gezamenlijk maatregelen treffen. Werkgever en medewerker hebben hierin een gedeelde verantwoordelijkheid.

Een BMI van 30 zit echt niet lekker

Door tijdig aandacht te besteden aan klachten van medewerkers, kunt u de oorzaak van problemen snel achterhalen. Aandacht zorgt bovendien voor meer betrokkenheid. Via allerlei digitale technieken kunt u uw medewerkers ook buiten kantoor stimuleren om bewuster en gezonder te leven en meer te bewegen. Dat is belangrijk, want mensen die zittend hun werk doen, lopen een verhoogd risico om overgewicht te ontwikkelen. Doordat ze een groot deel van hun lichaam eigenlijk onderbelasten. En een BMI van 30 zit echt niet lekker.

De feiten de baas blijven

In de whitepaper ‘De invloed van flexibel werken op fysieke klachten in kennisorganisaties’, leest u alles over de trends en ontwikkelingen in kennisbedrijven. We zetten uiteen waarom de toekomst met enige zorg tegemoet moet worden gezien, en hoe u op het juiste moment, voor de juiste persoon, snel de beste interventie inzet. En de feiten de baas blijft. 

Download de whitepaper

Wilt u inzicht krijgen in de problematiek en hoe u zich hier op kunt voorbereiden?

Kom in gesprek

Wouter Schouten

Wouter Schouten is senior adviseur bedrijfszorg bij CZ. Hij adviseert bedrijven op het gebied van collectiviteiten en gezondheidsmanagement. Hij is bewust bezig met voeding en beweging en gaat graag op reis met zijn gezin.

Wouter Schouten - Senior Accountmanagement

Lees ook:

Infographic: fysieke arbeidsbelasting is arbeidsrisico nummer 2

Fysieke belasting in cijfers

Fysieke belasting is arbeidsrisico nummer 2 in Nederland.

Bekijk de infographic

Cijfers belasting per branche

Hoe staat uw branche ervoor?

Check hoe uw branche scoort ten opzicht van het landelijk gemiddelde.

Bekijk de cijfers per branche

Blijf op de hoogte

Ontvang elke maand onze nieuwsbrief voor HR-professionals met actuele thema’s rondom gezondheid en duurzame inzetbaarheid.

Ja, schrijf mij in