Mijn hart is geblesseerd

Ik liep haar in de sportschool tegen het lijf. We werkten geruime tijd samen op dezelfde afdeling, maar ik was haar uit het oog verloren sinds ik bij CZ was gaan werken.

Senior adviseur zorg en bedrijfszorg

11 september 2018 3 minuten

‘Hoe gaat het?’, vroeg ik vluchtig

“Niet zo best”, zei ze. ‘Mijn hart is geblesseerd.”

Ze liep snel door, met branderige ogen. Ik keek haar na.

Haar antwoord liet me niet los. Zou ze hartproblemen hebben?

Toen ik haar later die week weer zag, stapte ik op haar af. Ik voelde nervositeit, omdat ik niet wist wat ik kon verwachten.

Ik schrok van je reactie”, begon ik hakkelend. “Wat is er aan de hand? Wil je er over praten?

Ze knikte. De pijn die ze voelde betrof een aanstaande scheiding, zei ze. Die hakte er flink bij haar in. Ze sprak bedachtzaam en ik luisterde. Als me iets niet duidelijk was, stelde ik een vraag. Meestal met een open karakter.

Maar hoe doe je dat nu dan met de kinderen en je werk?

Ze zei het lastig te vinden om werk en privé te verenigen. Thuis was het een emotionele achtbaan. Op kantoor wilde ze sterk zijn en haar collega’s niet met haar sores opzadelen. Maar ze was blij dat ik haar had gevraagd hoe het ging. Het luchtte op.

Toen ze wel zo’n beetje alles had verteld wat ze kwijt wilde, liet ze doorschemeren dat ze het jammer vond dat haar leidinggevende nog steeds niet de moeite had genomen om een gesprek aan te knopen. De vrouw leek het niet aan te durven om haar arm om de schouder van een medewerker te slaan en connectie te maken.

Natuurlijk is het spannend om naar iemands persoonlijke situatie te vragen. Maar sinds wanneer is dat een reden om het niet te doen? Er is namelijk één argument waar geen enkele andere tegenop kan: menselijkheid. We zijn allemaal wezens die er het beste van proberen te maken. Niemand kan het alleen. Je kunt de vaardigheden om zo’n lastig gesprek te voeren trouwens ook trainen. Je hoeft de oplossing voor de problemen van een ander ook niet zelf te verzinnen. 

Vraag je zorgverzekeraar bijvoorbeeld om hulp bij het zoeken naar de juiste oplossing. Zo kun je iemand zonder kopzorgen de aandacht geven die hij verdient. Laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent en vraag hoe het met hem of haar gaat. Niet in zo’n formele setting als een voortgangs- of beoordelingsgesprek, maar gewoon ergens tijdens het werk. 

Het geblesseerde hart van mijn ex-collega is heus niet geheeld na een gesprek met haar leidinggevende. Maar ze zou zich wel gehoord voelen en haar leidinggevende zou weten wat ze kan doen om haar tijdens deze rotperiode toch te laten functioneren. 

En of het nu om een geblesseerd hart gaat, of om een lichamelijke kwetsuur, zoals een overbelaste schouder: een luisterend en begripvol oor is het begin van een oplossing.

Senior adviseur zorg en bedrijfszorg

Wouter adviseert bedrijven op het gebied van collectiviteiten en gezondheidsmanagement. Hij is bewust bezig met voeding en beweging en gaat graag op reis met zijn gezin.