Hoe wachtlijstbemiddeling een bedrijf 60 mille per jaar bespaart

Oktober 2015 - Wie iets mankeert wil geholpen worden. En het liefst meteen. Lang wachten is vervelend. Voor de patiënt, maar ook voor de werkgever. Hoe langer mensen ziek zijn, en niet werken, hoe hoger de verzuimkosten voor de werkgever worden. Om wachttijden te beperken, bieden zorgverzekeraars wachtlijstbemiddeling aan.

Bedrijven met een collectieve verzekering kunnen er kosteloos gebruik van maken en flinke besparingen mee realiseren.  CZ helpt u graag op weg met uw besparing. Daarom hebben wij voor u uitgerekend hoeveel u per jaar kunt besparen. 

Bespaar 183 euro per medewerker

Geld besparen

Een casus uit de praktijk van Interventie expert Inge van den Broek

Een kunststofspecialist van een productiebedrijf in Utrecht, die we hier vanuit privacy oogpunt mijnheer Y noemen, is 51 jaar en heeft door de jaren heen een enorme expertise opgebouwd. Meneer Y is belangrijk voor de onderneming. Op vrij jonge leeftijd kreeg hij last van artrose. Drie jaar geleden moest zijn rechter heup worden vervangen. Nu is zijn linker heup aan de beurt.

Wegens de pijn werkt meneer Y al maanden niet meer fulltime. Hij verleent nog wel hand- en spandiensten in een andere functie, drie halve dagen per week. Meer zit er niet in. Zijn werkgever heeft vervanging geregeld. Maar omdat er nauwelijks mensen te vinden zijn die de materie beheersen, moest de vervanger eerst worden opgeleid. Dat vergde een extra investering. De heup van meneer Y is zodoende uitgegroeid tot een substantiële kostenpost die alleen maar hoger wordt naarmate de operatie (en revalidatie) langer op zich laat wachten.

Balen van wachttijd

De verzuimmanager van het bedrijf baalde daarom enorm toen hij hoorde dat meneer Y nog 5 maanden moest wachten op zijn nieuwe heup. Zijn bedrijf werd opgezadeld met extra kosten waar het geen enkele invloed op heeft of verantwoordelijkheid voor draagt. Hij vond dat niet normaal en schakelde wachtlijstbemiddeling in. Ik belde de zorgverlener en kreeg te horen dat er nog 75 wachtenden voor meneer Y waren. In verband met allerlei hygiëne-eisen rondom heupoperaties was er niet voldoende operatiecapaciteit. Maar als zorgverzekeraar maak je niet voor niets afspraken met de kliniek. Het is de verantwoordelijkheid van de zorgverlener om te leveren zoals is afgesproken.

Van 5 maanden naar 6 weken

Hoewel meneer Y tevreden was over de kliniek, zou hij bereid zijn om naar een ander ziekenhuis uit te wijken als hij daar eerder terecht kon. Met die wetenschap heb ik mijn collega’s van zorginkoop ingeschakeld om te gaan praten met de zorgverlener. We hielden hem aan de afspraken die we in een eerder stadium gemaakt hadden: de patiënt moet binnen 2 maanden worden geholpen. Vijf maanden gaat alle redelijkheid ver te boven. Twee weken na het gesprek liet de kliniek weten dat op een andere locatie extra operatiecapaciteit zal worden geregeld. De wachttijd is daarmee van 5 maanden naar 6 weken teruggebracht. Meneer Y wordt begin november door zijn favoriete specialist geopereerd. Als complicaties uitblijven zal hij in 2016 weer volledig aan het werk gaan.

Wat levert wachtlijstbemiddeling per saldo op?

Uit berekeningen blijkt dat wachtlijstbemiddeling bedrijven 183 euro per jaar per fulltime medewerker oplevert. Voor een productiebedrijf zoals dat van meneer Y, met 350 werknemers, betekent dit een besparing van ruim 60.000 euro.

Tijd is geld, blijkt maar weer. Het bemiddelingstraject vergde ditmaal twee weken. Normaliter geef ik als interventie expert binnen 2 dagen uitsluitsel of en met hoeveel dagen de wachttijd kan worden beperkt. Een quick win, waarmee ze niet alleen op verzuimkosten besparen, maar ook het gevoel wegnemen dat bedrijven machteloos aan de zijlijn moeten toekijken wat er met hun medewerker gebeurt. Via wachtlijstbemiddeling kunnen ze direct invloed uitoefenen op het herstelproces. Volgens de verzuimmanager van het productiebedrijf is dat, naast geld, een belangrijke pre: "Van wachten wordt niemand beter."

Meer weten over wachtlijstbemiddeling? Bekijk dan ook eens de vraag en antwoord.

Contact

Inge van den Broek is Interventie Expert bij CZ.

Ze heeft veel ervaring met re-integratie. Van ‘u vraagt, wij draaien’ krijgt ze geen energie. Van proactief meedenken om écht het verschil te maken des te meer. En dat doet ze dus.  

Inge

Bel ons

Hebt u vragen of wilt u advies? Neemt u dan contact met ons op

Telefoonnummer
088 555 71 00
Te bereiken op
Maandag t/m vrijdag
Openingstijden
8:30 - 17:30 uur

Mail ons

Stel uw vraag per e-mail

CZ Zakelijk