Zo hielpen we mevrouw Driessen aan twee zorgvrije dagen

Eind vorig jaar nam mevrouw Driessen huilend contact op met het CZ Zorgteam. Ze was ten einde raad. Ze kon de zorg voor haar ouders niet maar aan. Ik hielp haar om weer tijd te maken voor zichzelf en grip te krijgen op haar financiën.

Helga Neessen - 18 maart 2016

Elke minuut in het teken van zorg

De vader van mevrouw Driessen is halfzijdig verlamd. Haar moeder heeft dementie. Mevrouw Driessen is inmiddels bij haar ouders gaan wonen. Ze verliet haar huis, vrienden en collega’s in het noorden van het land om voor haar ouders te zorgen.

Dat is nu twee jaar geleden. Bij mevrouw Driessen staat elke minuut van de dag in het teken van zorg. Tijd voor zichzelf heeft ze nauwelijks en ze gaat zelden de deur uit.

Waarom wil de gemeente niet helpen?

De laatste spaarcentjes van haar ouders zijn op. Die zijn gebruikt om de woning aan te passen zodat haar ouders zo lang mogelijk samen in hun vertrouwde woning kunnen blijven wonen.

Als ik bij haar op bezoek ga loopt Mevrouw Driesen over van geldzorgen en regeldingen. Ze voelt zich machteloos: waarom wil de gemeente niet helpen? En waarom betaalt ze zo’n enorm hoge eigen bijdrage als de gemeente wél een keertje wil helpen?

Slechts 5 uur hulp

We gaan aan de slag. Samen met mevrouw Driessen breng ik eerst in kaart welke zorg en ondersteuning haar ouders krijgen. Voor vader bleek de zorg goed geregeld te zijn. Maar voor haar moeder niet.

Haar moeder krijgt slechts 5 uur per week persoonlijke verzorging om te douchen. De rest van de verzorging komt op de schouders van mevrouw Driessen terecht. Geen wonder dat moeder al in paniek raakt als ze naar het toilet moet.

Ook maakt mevrouw Driessen zich veel zorgen over de alle kosten die onderhand niet meer te betalen zijn. "Er is zelfs geen geld meer voor een nette begrafenis als een van mijn ouders overlijdt."

Zo hielpen we mevrouw Driessen

Samen met mevrouw Driessen regel ik verschillende dingen om haar zorgen te verlichten:

  • We vragen een indicatie aan voor de Wet langdurige zorg (Wlz) bij het CIZ. We vullen het formulier in en vragen na toestemming van moeder haar medische gegevens en diagnosestelling op bij de huisarts en geriater.
  • Na toekenning van een indicatie ZZP 5 door het CIZ doen we bij het zorgkantoor een aanvraag voor een persoonsgebonden budget. Samen met mevrouw vul ik de formulieren in en bereid ik haar voor op het "bewuste keuze gesprek" met het zorgkantoor.
  • We plannen een gesprek met de huidige zorgverleners en twee extra zorgverleners die ze met het persoonsgebonden budget in wil zetten voor de ondersteuning van moeder. We maken afspraken over hun tarieven zodat die passen in het budget dat we hebben gekregen van het zorgkantoor.
  • In het gesprek besluiten we dat de ochtendzorg door de huidige thuiszorgorganisatie gehandhaafd blijft. De overige zorg wordt voor 5 dagen per week opgepakt door mevrouw Driessen zelf.
  • We spreken af dat op dinsdag de zorg wordt overgenomen door een zus die ervaring heeft in de zorg. Ook met haar maken we afspraken over tarieven die passen binnen het budget dat we hebben gekregen van het zorgkantoor. Dit regelen we ook voor de donderdagen wanneer een kennis van de familie langskomt die ervaringsdeskundige is op het gebied van dementie.
  • Omdat het vermogen van de ouders enorm is geslonken vragen we een peiljaarverlegging aan het bij CAK om zo de eigen bijdrage te berekenen op basis van de huidige financiële situatie. Dit accepteert het CAK waardoor de maandelijkse eigen bijdrage voor de hulpmiddelen van de gemeente én de zorg vanuit de Wet langdurige zorg beduidend lager wordt.

Eindelijk weer tijd voor zichzelf

Al die afspraken leiden ertoe dat mevrouw Driessen twee dagen per week even niet voor haar ouders hoeft te zorgen. Eindelijk kan ze weer een beetje haar eigen leven leiden.

Na twee maanden belt mevrouw Driessen me terug om me te bedanken. "Zonder u had ik nu nog steeds met de handen in het haar gezeten", zegt ze. "Alles is nu overzichtelijk geregeld en mijn ouders krijgen passende zorg en ondersteuning."

Graag gedaan, mevrouw Driessen.

Helga Neessen

Tips van de mantelzorgmakelaar

Mantelzorgmakelaars Helga, Loes en Marga komen dagelijks bij mantelzorgers en hun naasten thuis. Zij helpen hen bij het regelen van zorg. Hier delen zij hun ervaringen en tips met u.

Lees alle tips

Bel ons

CZ Zorgteam

(013) 594 91 10
Uw gebruikelijke beltarief
Maandag t/m vrijdag
8:30 - 17:30 uur

Waarbij helpt het CZ Zorgteam?

U kunt bij het CZ Zorgteam terecht voor uitleg over regelingen, voor ondersteuning of voor vragen die met uw persoonlijke situatie te maken hebben.

CZ Zorgteam