Wat kunt u zelf doen bij somberheid?

Het is belangrijk dat u actief blijft, als uw situatie dat toelaat. U kunt zelf bijdragen aan een sneller herstel en erger voorkomen.

CZ depri-test

Hebt u last van een dip of is er mogelijk meer aan de hand? Met de CZ depri-test kunt u hier antwoord op krijgen. Als u 16 vragen beantwoordt, ontvangt u een rapport met tips over het omgaan met klachten en hoe erger te voorkomen.

Doe de CZ depri-test

Moodlifter

Moodlifter (gratis voor CZ-verzekerden) is een interactief computerprogramma voor de behandeling van somberheidsklachten. Het programma werkt met videofragmenten, voorlichting en animaties. U doorloopt vijf sessies waarbij u antwoord krijgt op vragen als: hoe ontstaat somberheid? Hoe pak ik het aan?

Vul wel eerst de CZ depri-test in om vast te stellen of Moodlifter voor u geschikt is.

Moodlifter

Bewegen

Regelmatig bewegen zorgt voor een goede lichamelijke en geestelijke conditie. Voor mensen met somberheidsklachten zijn duursporten goed om te doen. Bijvoorbeeld wandelen, fietsen of joggen.
Bij stressklachten helpt bewegen om uw spieren te ontspannen. Ontspannende activiteiten zijn bijvoorbeeld:

  • tai-chi 
  • yoga 
  • wandelen of fietsen in de natuur 
  • zwemmen 
  • sauna
  • massage

Onderneem leuke activiteiten

Onderneem iets wat u leuk of zinvol vindt. Bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. In de meeste gevallen wordt vrijwilligerswerk erg gewaardeerd en krijgt u er dankbaarheid voor terug.
Dit heeft een positief effect op uw humeur.

Let op uw dagritme

Houd vast aan een vast dagritme. Zorg dat u rond dezelfde tijd opstaat en naar bed gaat. Structuur is goed voor uw herstel.

Eet gezond

Gezond eten is belangrijk. Slecht of teveel eten, alcohol en drugsgebruik hebben een negatief effect op depressieve klachten. Wilt u weten of u gezond eet? Bent u benieuwd hoe u uw eetgewoonten kunt verbeteren? Met het Eetdagboek komt u erachter of u te veel of juist te weinig eet. En u krijgt advies over gezondere alternatieven.

Eetdagboek

Vind lotgenoten

Als u last hebt van somberheidsklachten of een depressie, kan contact met mensen in dezelfde situatie een steun zijn. Het kan u helpen bij het verwerken van indrukken en gevoelens die u mogelijk ervaart. U kunt hiervoor bij verschillende organisaties terecht.

Lichttherapie iets voor u?

Als u vooral in de donkere wintermaanden last hebt van somberheid kunt u baat hebben bij lichttherapie. Licht beïnvloedt uw biologische klok die onder andere uw gemoedstoestand bepaalt. Met lichttherapie kunt u de biologische klok van het lichaam op een veilige en natuurlijke manier herstellen. Als verzekerde bij CZ ontvangt u een flinke korting op lichttherapielampen bij de CZ Gezondheidswinkel.

Bel ons

CZ Zorgteam

(013) 594 91 10
Uw gebruikelijke beltarief
Maandag t/m vrijdag
8:30 - 17:30 uur

Waarbij helpt het CZ Zorgteam?

U kunt bij het CZ Zorgteam terecht voor uitleg over regelingen, voor ondersteuning of voor vragen die met uw persoonlijke situatie te maken hebben.

CZ Zorgteam