Wachtlijst en wachtstatus

Is er nog geen plek bij de zorgverlener van uw keuze? Dan komt u op een wachtlijst. Wij leggen u uit wat dit betekent. En wat u zelf kunt doen.

Hoe lang moet u wachten?

Iedereen op de wachtlijst heeft een wachtstatus. Die geeft aan hoe dringend u zorg nodig hebt. Uw zorgverlener kan u vertellen wat uw wachtstatus is.

  1. Actief wachtend: U hebt dringend zorg nodig en moet opgenomen worden. 
  2. Wens wachtend: U hebt zorg nodig, maar u kunt nog ongeveer een jaar wachten tot de zorgverlener van uw keuze plek voor u heeft.

Vraag aan uw zorgverlener hoe u op de wachtlijst staat. Denkt u dat uw wachtstatus niet klopt? Bespreek dat dan met uw zorgverlener. Die kan mogelijk uw wachtstatus aanpassen.

Moet u te lang wachten?

Als u vindt dat u te lang moet wachten, dan kunt u mogelijk (tijdelijk) van een andere zorgverlener zorg krijgen. Bespreek dit met de zorgverlener van uw keuze of neem contact op met onze adviserend verpleegkundigen.

Wij letten er ook op dat u op tijd zorg ontvangt. Het kan daarom zijn dat het CZ zorgkantoor contact met u opneemt om te vragen of u (tijdelijk) van een andere zorgverlener zorg wilt ontvangen.

Meer over: