Vind het antwoord op uw vraag

Op dit moment is het erg druk bij onze serviceafdeling. Omdat we u goed én snel willen helpen, hebben we de meestgestelde vragen voor u op een rijtje gezet. Zo vindt u sneller een antwoord, en nemen we wat druk weg bij onze collega's. Staat uw vraag er toch niet tussen? Dan helpen we u graag telefonisch verder.

Zorgverzekering

Heeft u voor 1 januari 2024 uw oude zorgverzekering opgezegd? Dan kunt u tot 1 februari een nieuwe zorgverzekering kiezen. Wilt u een pakket dat goed aansluit op uw leven? Denk dan eens na over uw persoonlijke situatie, en hoe deze misschien verandert in 2025. Gaat u bijvoorbeeld meer sporten, denk dan eens aan extra fysiotherapie in uw pakket. Is uw zicht verminderd, dan kan een vergoeding voor een bril of lenzen fijn zijn. Of ontdek onze uitgebreide pakketten voor jongeren, gezinnen of 50-plussers. Daarin zit alles wat u nodig heeft. Wat er ook gebeurt, we hebben altijd wel een aanvullende verzekering die bij u past. En komt u er zelf niet uit? Dan helpen we u graag.

  1. Bekijk en vergelijk onze pakketten
  2. Vul uw gegevens in
  3. Kies de ingangsdatum

Sluit u vóór 1 januari uw zorgverzekering bij ons af? Dan zeggen wij uw oude verzekering voor u op.

Bent u al bij ons verzekerd en wilt u iets in uw polis wijzigen (bijvoorbeeld een ander pakket kiezen of uw eigen risico verhogen)? U kunt uw wijzigingen 24 uur per dag, 7 dagen per week doorgeven via Mijn CZ.

  • Door de drukte kunnen verzekerden hun wijziging doorgeven tot en met 5 januari 2024
  • Wil u uw zorgverzekering opzeggen? Dat kan tot en met uiterlijk 31 december 2023

Het eigen risico en de eigen bijdrage lijken op elkaar. Beide zijn kosten die u zelf betaalt, maar ze zijn niet hetzelfde. Het eigen risico is het bedrag dat u eerst zelf betaalt voordat u een vergoeding krijgt voor uw zorg. In 2024 is het verplicht eigen risico € 385 per jaar. Bij de eigen bijdrage betaalt u voor sommige zorg een deel van de kosten zelf. De overheid stelt de hoogte en de zorgsoorten van de eigen bijdrage vast. Meer weten? Lees het hier.

Ja, dat kan! Als u het eigen risico van € 385 liever niet in één keer betaalt, kunt u dit bedrag in termijnen betalen. U betaalt dan 10 keer € 38,50 per maand. En maakt u uw eigen risico niet op? Dan krijgt u het te veel betaalde bedrag weer terug. Lees meer over gespreid betalen.

Wilt u gespreid betalen aan zetten? Regel dit dan vóór 1 februari 2024 via Mijn CZ.

U kunt online een zorgverzekering kiezen en uw premie berekenen zodra de nieuwe premies bekend zijn (half november). De nieuwe verzekering gaat dan op 1 januari in.

Wilt u overstappen naar CZ? Zeg dan uw oude verzekering uiterlijk op 31 december van het lopende jaar op. Dan kunt u tot 1 februari van het nieuwe jaar een zorgverzekering bij ons afsluiten. Uw nieuwe zorgverzekering gaat dan in per 1 januari van het nieuwe jaar.

Wij regelen de opzegging voor u als u vóór 1 januari van het nieuwe jaar onze zorgverzekering aanvraagt. Als u tussen 1 januari en 1 februari onze zorgverzekering aanvraagt, dan moet u zelf uw opzegging regelen.

Soms kunt u al eerder overstappen, bijvoorbeeld als u 18 jaar wordt.

Ja, dit klopt. Als u uw zorgpremie wil betalen via automatische incasso, dan vragen we u om via AcceptEmail 1 cent aan ons over te maken. Hiermee geeft u ons toestemming om uw premie automatisch van uw rekening af te schrijven. En u bevestigt direct uw identiteit. Geen zorgen, u krijgt de 1 cent direct na de bevestiging weer terug.

Let op: we vragen dit alleen als u een zorgverzekering afsluit via een externe partij, zoals een vergelijkingswebsite. Als u uw zorgverzekering bij ons afsluit, krijgt u deze AcceptEmail dus niet.

Zorg en vergoedingen

Log in via Mijn CZ of in de CZ App voor uw persoonlijke vergoeding. Of bekijk uw vergoeding op de vergoedingenpagina op onze website.

Als u zorg nodig heeft, is het fijn als uw zorgverlener goed bij u past. Met de CZ Zorgvinder vindt u eenvoudig een zorgverlener bij u in de buurt.

  1. Vul de zorgsoort in
  2. Vul uw postcode of woonplaats in

Zie direct welke zorgverleners bij u in de buurt zitten en of uw behandeling hier vergoed wordt. En bekijk of andere patiënten tevreden zijn.

Als u net een diagnose heeft gekregen, komt er veel op u af. We kunnen ons voorstellen dat u vol vragen zit. Bijvoorbeeld over de behandeling die u moet kiezen. Breng eenvoudig al uw opties in kaart met de Keuzehulp. En bespreek de uitkomsten met uw behandelaar. Zo kunt u samen de behandeling kiezen die het best bij u past.

Betalen en declareren

Geldzorgen zijn niet fijn. Daarom helpen we u op verschillende manieren als u een rekening niet kunt betalen. Bijvoorbeeld met een betalingsregeling, of met advies op maat. Bekijk wat u kunt doen.

Er zijn 3 verschillende kosten bij de apotheek: terhandstellingskosten, kosten voor een begeleidingsgesprek en extra kosten. Bekijk wat deze kosten inhouden.

U kunt uw declaratie bij ons indienen via de CZ App, Mijn CZ, of per post. Lees hoe u dit precies doet.

Als u een nota bij ons indient via de CZ app of via Mijn CZ, dan kunt u via Mijn CZ controleren of de nota door ons is ontvangen. Hier verschijnt uw nota uiterlijk 30 minuten na het indienen onder ‘Mijn berichten’ (u ziet hier geen details van de nota, u ziet alleen dat deze is ingediend). Nota’s die hier staan, zijn bij ons aangekomen en worden zo snel mogelijk afgehandeld. Wij verzoeken u om uw nota niet opnieuw bij ons in te dienen.

Op dit moment duurt het mogelijk langer voordat uw nota wordt afgehandeld dan u van ons gewend bent. Dit spijt ons en we doen er alles aan om alle nota’s zo snel mogelijk af te handelen.

De verwachte verwerktijd is voor het grootste deel van de nota’s 5 werkdagen.

Zodra de nota verwerkt is, ziet u deze in Mijn CZ onder Mijn zorgkosten en ontvangt u bericht over de vergoeding.

Staat uw antwoord er niet tussen? We zijn er voor u