Beleid GRZ, ELV en GZSP

Hoe is de inkoop van zorg geregeld? Welke aanvullende eisen stelt CZ voor het hebben van een overeenkomst? We vertellen u graag meer over het beleid dat CZ voert bij het inkopen van zorg.

Wijziging Zorginkoopbeleid GRZ, ELV & GZSP 2025

CZ heeft op 6 mei 2024 een wijziging in het Zorginkoopbeleid GRZ, ELV & GZSP 2025 gepubliceerd. In onderstaand bericht informeren wij u over de wijziging.

Update

In het inkoopbeleid 2025 werd op pagina 15, 16 en 17 per abuis nog verwezen naar de Regeling Verslaggeving WTZi. Deze Regeling is echter per 1 januari 2022 komen te vervallen. Per 1 januari 2022 is deze Regeling vervangen door de Regeling openbare jaarverantwoording WMG. Deze wijziging is in het inkoopbeleid doorgevoerd, zodat bij inschrijving duidelijk is dat aan huidige, geldende wetgeving voldaan moet worden. Aanvullend zijn de eisen omtrent de Wtz verduidelijkt.

Productie afspraken

Zorgaanbieders die in 2022 een overeenkomst hadden met CZ groep en ook daadwerkelijk zorg hebben gedeclareerd, ontvingen automatisch een voorstel voor 2023 inclusief het waardemodel. Net als voorgaande jaren is het ons uitgangspunt om te komen tot realistische productieafspraken, waarbij wij van de zorgaanbieder verwachten dat die hierop gedurende het jaar stuurt.

Aanvraag tot aanvullende zorginkoop door een gecontracteerde zorgaanbieder

Wanneer de zorgaanbieder gedurende het jaar van mening is dat het omzetplafond in zijn geval ontoereikend is, kan hij in september 2024 een verzoek tot aanvullende zorginkoop doen. Wij kunnen alleen verzoeken beoordelen die verzonden zijn via onze website (dus niet per e-mail) en die vóór 31 december 2024 zijn ingediend. CZ groep beoordeelt aan de hand van het verzoek of een zorgaanbieder in aanmerking komt voor een aanvullend omzetmaximum en zo ja, onder welke voorwaarden. Om te beoordelen of u als zorgaanbieder voldoet aan alle voorwaarden verwijzen wij u naar het Zorginkoopbeleid ELV/GRZ/GZSP. Als de aanvraag en de benodigde gegevens compleet zijn, krijgt de zorgaanbieder binnen 15 werkdagen uitsluitsel over de aanvraag.

Tot die tijd vragen we u om de productie te temporiseren en er zorg voor te dragen dat het budgetplafond zoals vastgelegd in de overeenkomst niet overschreden wordt. Mocht u hierdoor geen nieuwe CZ-cliënten meer kunnen accepteren, dan verzoeken wij u dit zo spoedig mogelijk aan ons te melden. Nieuwe CZ-cliënten die zich vervolgens bij u melden kunnen doorverwezen worden naar het CZ Zorgteam, zij ondersteunen de verzekerden een andere passende gecontracteerde aanbieder te vinden in de regio.

Indien er gedurende het jaar toch een zorgplichtprobleem ontstaat, dan is het mogelijk dat het CZ zorgteam u benaderd voor bemiddeling. In dat geval zullen de zorginkoper en zorgaanbieder samen afstemmen wat er nodig is om de CZ- cliënt(en) in zorg te nemen. Pas als er een schriftelijk akkoord ligt van de zorginkoper om de CZ-cliënt(n) boven het productieplafond in zorg te nemen, en dat het productieplafond in VECOZO wordt aangepast, kan de zorgaanbieder de CZ- cliënt(en) in zorg nemen. Indien er geen schriftelijk akkoord ligt van de zorginkoper, dan is de geleverde zorg voor eigen risico van de zorgaanbieder.

Zorgaanbieders met een C status waardemodel komen in principe niet in aanmerking voor aanvullende afspraken. Houd er rekening mee dat aanvullende contractafspraken uitsluitend tegen een staffeltarief zullen worden gemaakt.

Beoordeling door CZ groep

CZ groep toetst aan de hand van de aanvraag of een zorgaanbieder in aanmerking komt voor een aanvullende afspraak en zo ja, onder welke voorwaarden. Wij gaan op een verzoek tot bijcontractering in indien:

  • de zorgaanbieder aan de voorwaarden voldoet voor een aanvullende afspraak (zie hierboven)
  • in de regio sprake is van een zorgplichtprobleem. Dit blijkt uit signalen die CZ groep ontvangt van ofwel verwijzers, ofwel klanten (via CZ zorgteam) dat zij onvoldoende gecontracteerde passende zorg kunnen vinden. De aanvraag is gericht op het oplossen van dit probleem. CZ groep kan overigens ook zelf zorgaanbieders benaderen wanneer hij een zorgplichtprobleem constateert

Aanvraag ophoging productieplafond

Termijn

Als de aanvraag en de benodigde gegevens compleet zijn, krijgt de zorgaanbieder binnen 6 weken uitsluitsel over de aanvraag. Wordt het verzoek gehonoreerd, dan maken we een aanvullende productieafspraak. De zorg die de zorgaanbieder levert tussen het moment van aanvragen van de extra productieruimte en het uitsluitsel komt slechts voor vergoeding in aanmerking indien het productieplafond bij de zorgaanbieder op dat moment nog niet overschreden is. Plafondaanpassingen die het gevolg zijn van fusies, overnames of faillissementen vormen een uitzondering op de hierboven benoemde regel, en kunnen afzonderlijk met CZ groep worden besproken.

Contact

Neem contact op met Relatiebeheer Zorgverleners