FAQ Co-Med voor apotheken
Huisartsenketen Co-Med is op 5 juli 2024 failliet verklaard. Omdat alle zorgverzekeraars samen al een alternatieve oplossing boden voor patiënten nadat zij het contract met Co-Med eerder beëindigden, verandert er met dit faillissement voor patiënten niets. Het contract met Co-Med werd eerder beëindigd omdat Co-Med de continuïteit van goede zorg niet kon garanderen. Patiënten kunnen nog steeds gebruik maken van de alternatieve oplossingen per praktijk.
Patiënten kunnen voor informatie terecht op: Co-Med: Zorg voor patiënten van de huisartsenketen - CZ. Ook zorgverleners kunnen hier voor informatie terecht. Specifiek voor apotheken treft u hieronder de meest gestelde vragen.
Heeft de patiënt een vraag over herhaalrecepten?
Herhaalrecepten mogen een aantal keer herhaald worden door de apotheek. Daarvoor hoeft de patiënt niet terug naar de huisarts. De patiënt kan de apotheek vragen naar de medicijnen en ze daar ophalen.
Mag de apotheek het recept niet meer herhalen? Op Co-Med: Zorg voor patiënten van de huisartsenketen - CZ staat per Co-Med locatie aangegeven waar de patiënt terecht kan.
Is de patiënt onder behandeling van een specialist en heeft die eerder het medicijn voorgeschreven? De patiënt kan vragen of de specialist bereid is om de herhaling in orde te maken.
Hoe verloopt het proces van het uitschrijven van nieuwe recepten en de medicijnverstrekking?
De apotheek is niet bevoegd om zelf nieuwe recepten uit te schrijven. Deze volgen altijd via de huisarts.
Is de apotheek en/of patiënt van mening dat er nieuwe medicatie moeten worden verstrekt, dan staat op Co-Med: Zorg voor patiënten van de huisartsenketen - CZ per Co-Med locatie aangegeven waar de patiënt terecht kan.
Heeft de patiënt vragen over de werking van medicijnen?
De apotheek is bij uitstek de vraagbaak voor informatie over medicijnen. Worden er nieuwe medicijnen aan patiënten verstrekt, dan volgt er altijd de éénmalige 'Terhandstelling van een nieuw geneesmiddel met begeleidingsgesprek'. Dit specifieke adviesgesprek kan worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.
Wat moet de apotheek doen als de het recept van een patiënt niet is binnengekomen?
Als een patiënt aan de balie staat met de verwachting dat het voorgeschreven medicijn kan worden opgehaald. Maar het recept is niet bij de apotheek binnengekomen, dan kunt u contact opnemen met de huisartsenpraktijk die het recept heeft uitgeschreven. Houd daarbij rekening met de tijdsduur tussen het moment van het huisartsenbezoek en het moment dat men aan de balie van de apotheek staat. Als dit kort op elkaar volgt, kan het zijn dat het recept nog onderweg is.
Wat moet de apotheek doen als het (herhaal)recept van een patiënt niet is ondertekend?
Een herhaalrecept hoeft niet meer met een fysieke handtekening te worden ondertekend, omdat dit steeds vaker elektronisch naar de apotheker wordt verzonden. Een elektronische handtekening, zoals een waarmerk of code, is dan voldoende. Zie hiervoor ook de richtlijn Elektronisch voorschrijven. Een fysiek recept moet echter wel ondertekend worden. Neem in dat geval contact op met de voorschrijver.
Hoe krijg ik als apotheek toegang tot het patiëntendossier?
U kunt toegang krijgen tot het patiëntendossier door contact op te nemen met de voorschrijver. Het kan voorkomen dat de overdracht van het dossier vanwege de korte tijdsduur nog niet heeft plaatsgevonden. Daarnaast is het noodzakelijk dat de patiënt toestemming geeft voor het delen van zijn of haar medische gegevens.
Hoe kunnen we patiënten helpen als zij een vraag hebben over de registratie bij Arene?
Patiënten die geen medische vraag hebben, maar een vraag hebben over de situatie bij Co-Med of hulp nodig hebben bij online registratie, mogen altijd contact opnemen met de eigen zorgverzekeraar. Patiënten vinden de contactgegevens van alle zorgverzekeraars terug op www.mijnzorgverzekeraar.nl. De zorgverzekeraars nemen samen met de verzekerde de instructie door voor online registratie en zorgen ervoor dat patiënten worden aangemeld bij Arene.