Rekening indienen Medisch specialistische zorg

Wat zijn de voorwaarden voor het declareren van Medisch specialistische zorg en welke codes kunt u gebruiken?

Voorwaarden

Declareer 1 keer per maand, tenzij anders overeengekomen. De openingsdatum van het DBC-zorgproduct bepaalt bij welke verzekeraar u moet declareren.

Dien uw declaraties uiterlijk 6 maanden na beëindiging van het DBC-traject in. Declaraties die later worden ingediend vergoeden wij niet meer, tenzij sprake is van overmacht.

Stuur uw declaraties rechtstreeks aan CZ groep via VECOZO. Zorg dat deze kloppen met het Extern Integratie Model (EIM) versie 9.0. Ook moeten declaraties voldoen aan de Naar de NZA Regelgeving.

Wilt u als niet-gecontracteerde aanbieder zorg declareren? Bekijk hoe dit werkt.

Declareren Zintuiglijk gehandicaptenzorg

Stuur uw declaraties rechtstreeks aan CZ groep via VECOZO. Er moet gedeclareerd worden conform het declaratieprotocol Zorg Zintuiglijk Gehandicapten (ZG).

Voor de twee prestaties aandoeningendiagnostiek (visueel) geldt het Extern Integratie Model (EIM) versie 9.0.

Zo dient u uw declaratie in

  • Log in bij VECOZO
  • Vul uw gegevens in
    Selecteer een declaratiebestand, geef een referentie op en geef aan of u een notificatiemail wilt ontvangen zodra de status van uw declaratie wijzigt. Alle declaraties dient u in onder een UZOVI-code 9664.
  • Klik op ‘Dien in’
    Uw declaratie wordt verstuurd naar VECOZO, waar wordt gecontroleerd of het bestand voldoet aan de voor uw zorgverlenersgroep geldende EI-standaard. De declaratie wordt doorgestuurd naar de zorgverzekeraar of gemeente voor een inhoudelijke beoordeling.

Raadplegen retourinformatie en rekening courant

De retourinformatie die u binnenhaalt via VECOZO bevat de landelijke afwijscodes. Om ook de door CZ toegepaste afwijscodes te kunnen raadplegen, moet u de afrekenspecificaties downloaden. Ook uw rekening courant overzicht kunt u raadplegen via VECOZO. Hier kunt u o.a. zien op welk(e) archiefnummer(s) en notakenmerk(en) een verrekening betrekking heeft. Bekijk de instructie 'Retourinformatie'.

Ga naar Vecozo.nl

Betaling

Declaraties die via VECOZO zijn ingediend, worden uiterlijk binnen 28 dagen betaald. Afhankelijk van de verwerkingstijd van de bank kan het nog enkele dagen duren voor de vergoeding is overgeboekt.

Uw IBAN toevoegen of wijzigen

Wilt u uw IBAN aan ons doorgeven of laten wijzigen? Stuur dan een e-mail. Wij nemen vervolgens contact met u op om samen de procedure door te nemen. Dat doen we via het telefoonnummer dat u heeft geregistreerd in Vektis. 

Correcte registratie gegevens Vektis

Vektis beheert de landelijke AGB-database. In de AGB-database staan verschillende gegevens van zorgaanbieders en praktijken geregistreerd, zoals naam, adres- en praktijkgegevens. Deze gegevens worden gebruikt in het declaratieproces tussen de zorgaanbieder en de zorgverzekeraars. Om deze reden is het van belang dat uw registratie correct is. Incorrecte of incomplete registratie bij Vektis kan leiden tot uitval van declaraties. Om dit te voorkomen, vragen wij u, uw gegevens te controleren in de AGB Webzoeker.

Het is daarnaast belangrijk om ervoor te zorgen dat onze verzekerden u kunnen vinden via onze Zorgvinder applicatie. Hierdoor is het in het bijzonder belangrijk dat u, naast de eerder genoemde gegevens, uw vestigingen correct registreert in het handelsregister van de KvK én het AGB-register. Heeft u dit nog niet gedaan? Dan raden wij u aan om alle vestigingen zo spoedig mogelijk te registreren.

Wijzigingen van bijna alle gegevens in de AGB-database, kunt u telefonisch of via internet doorgeven aan Vektis. U belt daarvoor naar 0900 242 26 33 (€ 0,10 per minuut). Of via de website van Vektis.

Contact

Heeft u een vraag over een declaratie? Neem contact met ons op.