Het verschil tussen RSI en KANS en wat je eraan kunt doen

Ik was van plan om over de Internationale RSI-dag te schrijven. Die wordt sinds 1999 op 28 februari gehouden om de aandacht te vestigen op het voorkomen van repetitive strain injuries, zeg maar muisarmen en andere problemen die ontstaan door repeterende bewegingen op het werk.
Senior adviseur zorg en bedrijfszorg

22 februari 2019 3 minuten

Omdat ik nogal druk ben met verschillende adviesaanvragen van klanten, schoof ik de deadline van mijn blogpost steeds een beetje voor me uit. Tot mijn collega Rianne ineens aan mijn bureau stond met de mededeling dat de uiterste deadline toch echt vandaag was.

Van een deadline ga je verkrampter werken

Ik schrok, pakte mijn laptop, zocht een stil plekje en begon te tikken. Zo stapte ik dus in mijn eigen valkuil. Door het vele werk voelden mijn schouders al stijf aan en ervoer ik een irritante tinteling in mijn elleboog. Op kantoor hebben we prima meubilair. We kunnen staand werken, zittend werken, op eieren zitten en zelfs fietsend internetten. Al die maatregelen helpen. Maar wanneer er deadlines in het spel zijn, raakt een mens gestresster en gaat hij vaak verkrampter werken. Ineens staat die laptop toch weer te laag, hangt je hoofd voorover, en … ik moet nu echt even gaan staan. Mijn armen, nek en schouders zijn zo stijf als het maar kan. Waarom naderen die deadlines zo snel?

RSI is niet hetzelfde als KANS

Een collega waarschuwde me nog voor RSI. Ik antwoordde dat ik grotere kans op KANS had, klachten aan arm, nek en schouder. Het onderscheid tussen die twee begrippen is nogal verwarrend. RSI zijn werkgerelateerde blessures die worden veroorzaakt door telkens dezelfde beweging te maken. KANS is breder. Daar vallen ook niet-arbeidsgerelateerde klachten onder. Oud, jong, kantoorpersoneel, fabriekspersoneel, tuinders, stukadoors, ministers, columnisten, KANS en RSI liggen overal op de loer.

Zet de toolkit Sterk in Werk in om risico op KANS te verkleinen

40% van het verzuim wordt inmiddels door fysieke klachten veroorzaakt. Alleen werkstress zorgt voor nog meer problemen. Om het risico op KANS te verkleinen heeft CZ de toolkit Sterk in Werk samengesteld. Deel hem met ieder van wie u weet dat hij, net als ik nu, hinder ondervindt van die spieren of gewrichten in zijn armen, schouders of nek. Met goed meubilair, goede hulpmiddelen, betere planning, minder deadlines en soms simpele aanpassingen zijn fysieke ongemakken vaak goed te voorkomen. Wie twijfelt, vragen heeft of om advies verlegen zit, kan bij een van onze interventie-experts terecht. Zij kunnen bijvoorbeeld precies aangeven welke interventie zinvol is om in te zetten wanneer u of een van uw collega’s klachten aan armen, nek en schouders heeft.

40% van het verzuim wordt inmiddels door fysieke klachten veroorzaakt.

Voor mij is stoppen nu de meeste effectieve manier om de kans op klachten zo klein mogelijk te houden. Volgende keer zal ik mijn blogpost beter plannen. Beloofd!

Senior adviseur zorg en bedrijfszorg

Ik adviseer bedrijven op het gebied van collectiviteiten en gezondheidsmanagement. Ik ben bewust bezig met voeding en beweging en ga graag op reis met mijn gezin.