Oplossingen voor fysieke klachten zijn vaak doodeenvoudig

Medewerkers weten zelf wel wat goed voor ze is.

Visionairs brengen de wereld verder. Elon Musk van Tesla is zo’n visionair. Musk heeft het productieproces van zijn elektrische auto’s zodanig geautomatiseerd, dat er nauwelijks nog mensenhanden aan te pas komen. Voor de productiviteit is robotisering bijzonder effectief, maar het is de vraag of het ook wenselijk is. Musk vindt zelf dat hij is doorgeschoten. Mensen moeten blijven werken vindt hij.

Datum: 4 december 2018 - Leestijd: 3 minuten

Veel bedrijven zullen zich hierin herkennen. Talloze mannen en vrouwen in overalls verrichten nog steeds fysieke arbeid in de magazijnen en productiehallen die Nederland rijk is. Hun leeftijd neemt toe. Gemiddeld ligt die al vaak boven de 50 jaar. Met de vergrijzing stijgt ook het verzuim, als gevolg van lichamelijke klachten. Daar moet je iets mee. Werkgevers waar ik kom, zitten soms met de handen in het haar. ‘Mijn medewerkers worden minder flexibel. Ze werken allemaal al lang bij me, hoe kan ik ze helpen, zodat ze komende jaren fysiek hun werk kunnen blijven doen?’

Hoe kan ik mijn medewerkers helpen, zodat ze de komende jaren fysiek hun werk kunnen blijven doen?

De beste oplossingen

Bedrijven hebben het gevoel dat ze het wiel zelf moeten uitvinden. Maar er is al heel veel informatie voorhanden. De beste oplossingen blijken meestal op de werkvloer te worden verzonnen. In het Europese distributiecentrum van de Japanse autobouwer Nissan Motors hebben ze de fysieke belasting van medewerkers enorm weten te beperken door oudere voormannen te bombarderen tot coaches die jonger personeel begeleiden om hun werk beter te doen. Ze hebben dat werk zelf jaren gedaan en weten precies wat er nodig is om de risico’s op lichamelijke overbelasting tegen te gaan.

In hoogte verstelbaar

Bedrijven hebben het gevoel dat ze het wiel zelf moeten uitvinden. Maar er is al heel veel informatie voorhanden. De beste oplossingen blijken meestal op de werkvloer te worden verzonnen. In het Europese distributiecentrum van de Japanse autobouwer Nissan Motors hebben ze de fysieke belasting van medewerkers enorm weten te beperken door oudere voormannen te bombarderen tot coaches die jonger personeel begeleiden om hun werk beter te doen. Ze hebben dat werk zelf jaren gedaan en weten precies wat er nodig is om de risico’s op lichamelijke overbelasting tegen te gaan.

Bekijk het resultaat van de samenwerking tussen PostNL en CZ

Bedrijven helpen elkaar

Als klanten me dus vragen hoe ze hun medewerkers productief kunnen houden, adviseer ik meestal om het de mensen zelf te vragen en ik wijs ze op allerhande inzichten. Zo heeft TNO een schat aan informatie en praktijkvoorbeelden online gezet die werkgevers in allerlei branches wijzer maakt. De adviezen kunnen meteen worden opgevolgd. Onder de naam Pay it Forward is in Nederland trouwens ook een interessant netwerk actief. De bedrijven helpen elkaar om fysieke belasting zoveel mogelijk te beperken. Alle kennis en ervaring wordt in het netwerk gedeeld.

Musk is een visionair die wereldwijd veel werkgevers inspireert. Maar als het om verbeteringen op de werkvloer gaat, zijn medewerkers de specialisten. Laat ze maar eens met voorstellen komen hoe het beter kan en hoe ze zichzelf inzetbaar denken te houden. Ze zijn oud en wijs genoeg.

Heeft u vragen over hoe u uw medewerkers kan helpen, zodat ze fysiek hun werk kunnen blijven doen? Of wilt u er gewoon eens over verder praten? Ik kom graag met u in gesprek.

Stuur mij een e-mail
Loek van Groesen
Senior adviseur zorg en bedrijfszorg
Ik zoek samen met klanten naar een efficiënte manier om gezondheid van medewerkers te verbeteren. Door meer te investeren in preventie, dragen we bij aan het betaalbaar houden van de zorg.