Hoe HR leidinggevenden kan helpen om werkstress te lijf te gaan

Geen mens lost werkstress alleen op. Het is een samenspel tussen werkgever en medewerker. Beiden dragen verantwoordelijkheid. De rol van leidinggevenden is zelfs cruciaal. Voor HR is hier een mooie taak weggelegd.

Datum: 20 januari 2020 - Leestijd: 4 minuten

Herkennen van werkstress

Als HR-professional kunt u leidinggevenden leren om signalen van werkstress te herkennen. En wat zij vervolgens moeten doen om werkstress aan te pakken. Om het u te vergemakkelijken schets ik drie praktische inzichten, waarmee u uw leidinggevenden op weg kunt helpen.

1. Signaal herkend, ga in gesprek

Zodra een leidinggevende de signalen herkent, is het tijd voor actie. Op dat moment moet de leidinggevende contact durven leggen met de medewerker in kwestie. En de problemen benoemen. Oprechte belangstelling is dé manier om met elkaar in gesprek te komen en te blijven en werkstress te lijf te gaan.

Eenvoudige zinnetjes als ‘Hoe gaat het met je?’ en ‘Ik maak me zorgen’ doen vaak wonderen. Wanneer de medewerker voelt dat zijn leidinggevende of HR-manager het meent, zal hij zich openstellen voor hun zorgen en zich kwetsbaar opstellen. Dan is er sprake van een echt gesprek en ontstaat vertrouwen. 

De leidinggevende kan vervolgens vragen stellen als: Kan je het aan? Welke zorgen kan ik wegnemen? Wat heb je nodig om je werk met plezier te doen?
Het is niet makkelijk om dit soort gesprekken aan te gaan. Maar het is wel ontzettend belangrijk. Leidinggevenden moeten er tijd voor vrijmaken. Zo voorkom je dat mensen uitvallen door stress.

Mijn advies

  • Niet alle leidinggevenden zijn in staat om een goed gesprek te voeren. Maar iedereen kan het leren. Overweeg daarom een training, bijvoorbeeld  “Herkennen en bespreken van stress voor leidinggevenden”. Uw leidinggevenden leren er symptomen zien en hun communicatieve vaardigheden te verbeteren. CZ kent verschillende interventiepartners die zulke praktische workshops aanbieden.
  • In ons artikel 'Zo wordt leefstijl bespreekbaar' staan praktische handvatten voor het voeren van een goed gesprek. 

2. Zoek samen naar een oplossing

Een goed gesprek vraagt om een vervolg. Laat zien dat uw bedrijf de problemen van medewerkers serieus neemt. Zoek samen naar een oplossing. Er zijn voldoende kansen om het tij te keren voor het te laat is. Want tussen het moment dat een medewerker zich nog onbewust is van werkstress en het moment waarop hij langdurig uitvalt, kan veel gebeuren.

In preventieve zin heeft u verschillende opties. U kunt interventies aanbieden, zoals begeleiding bij slaapproblemen, gezonde voeding en mindfulnesstrainingen. Maar ook ondersteuning bij arbeidsconflicten kunnen uitkomst bieden. Of professionele hulp bij persoonlijke financiële problemen.

Een aantal interventies is laagdrempelig door gebruik van technologie. Er zijn online zelftests die medewerkers inzicht in hun stressniveau geven. Er zijn innovatieve 'wearables', die real-time stress meten. En er zijn zelfs online coachingsapps voor stresscoaching op afstand.

Het aanbod biedt kansen voor HR en leidinggevenden. In preventief en curatief opzicht. Met de juiste interventie op het juiste moment vindt u de beste oplossing voor een medewerker. Zo pakt u stress tijdig aan in plaats van het probleem achteraf te moeten genezen.

Mijn advies

  • Benader werkstress van een positieve kant. Neem de feedback van uw medewerker als uitgangspunt voor de oplossing. Onderzoek waar iemand energie van krijgt. Om de belastbaarheid van mensen te verbeteren, bestaan tientallen effectieve interventies.
  • Ontwikkel een interventiewijzer met uw zorgverzekeraar en arbodienst. Geef leidinggevenden de mogelijkheid om samen met de interventie-experts van uw zorgverzekeraar de juiste interventies te kiezen.
  • Geef technologie de ruimte. Ontdek welke online en mobile tools bestaan die uw medewerkers de helpende hand bieden.
Werkstress in balans

Vragen over werkstress? Plan een videogesprek

Weten hoe u werkstress in uw organisatie effectief aanpakt? Werkstress-expert Aukje Rekkers-Staal vertelt u graag welke praktische oplossingen er zijn. Dat kan al binnen 48 uur, op werkdagen. Gratis en persoonlijk.

Plan een adviesgesprek over werkstress
Videobellen met Aukje over werkstress

3. Bewaak de balans

Om werkstress te lijf te gaan is een goede balans tussen belasting en belastbaarheid noodzakelijk. Medewerkers kunnen prima met werkdruk omgaan als hun mentale buffer groot genoeg is. Als iemand net zoveel energie krijgt als geeft, raakt hij minder snel gestrest.

Onder ‘belasting’ versta ik: werktempo, gestelde doelen en gewenste productiviteit. Belastbaarheid heeft te maken met persoonlijke eigenschappen, de bronnen die iemand energie geven en bijvoorbeeld het vermogen om ‘los te laten’.

Om de werkstressbalans te bewaken, hebben leidinggevenden van hun directie ruimte nodig om medewerkers te ontlasten. Maar ook om hen met trainingen en cursussen weer in hun kracht te zetten om de belastbaarheid te vergroten.

Mijn advies

  • Ga het gesprek aan met uw leidinggevenden en uw medewerkers. Probeer te achterhalen welke factoren een rol spelen bij het ontstaan van werkstress en welke u kunt beïnvloeden. Kijk ook waar men energie van krijgt.
  • Zoek het niet alleen bij het individu, maar schenk ook aandacht aan factoren als cultuur en de inrichting van de organisatie. Een veilige sociale omgeving tussen collega’s onderling draagt ook bij aan een betere balans.

Whitepaper ‘Werkstress: hoe pak je dat effectief aan?’

Lees meer over hoe werkstress werkt en hoe u het kunt aanpakken in onze whitepaper ‘Werkstress: hoe pak je dat effectief aan?’. De informatie is ook interessant voor uw leidinggevenden.

Download whitepaper
Aukje Rekkers-Staal
Senior adviseur zorg en bedrijfszorg
Ik adviseer bedrijven over verzuim, gezondheidsmanagement en zorgcollectiviteiten. Mijn aanpak is maatwerk. Heeft u vragen over het verminderen van ziekteverzuim en onze aanpak van bedrijfszorg? Ik help u graag. Neem gerust contact met mij op.

Meer weten

Blijf op de hoogte:

Ontvang elke maand het laatste nieuws over gezondheid, duurzame inzetbaarheid en onze (veelal gratis) diensten voor werkgevers.

Ja, schrijf mij in