Hoe de Efteling het voor medewerkers elke dag een beetje leuker maakt
De Efteling is een wereld vol wonderen. Ruim 3.500 medewerkers geven de gasten dagelijks een bijzondere beleving. Inzetbaarheid speelt een sleutelrol. Wanneer één schakel ontbreekt, is dat direct zichtbaar, met een gesloten attractie als ultieme teleurstelling. Daarom is aandacht voor de fysieke en mentale gezondheid van medewerkers geen bijzaak, maar voorwaarde om de betovering dagelijks waar te maken.
Van verzuim begeleiden naar voorkomen
Tien jaar geleden begon Nicole van Baardwijk als verzuimcoördinator bij de Efteling. Nu is ze Specialist Sociale Zekerheid en Inzetbaarheid en houdt ze zich bezig met beleidsvraagstukken, waaronder preventie. Daarnaast coacht ze twee casemanagers die verzuimende medewerkers begeleiden. “Mijn afdeling is er vooral voor de momenten waarop het niet zo lekker gaat,” vertelt ze. “Maar als je iets aan verzuim wilt doen, moet je óók naar de voorkant kijken.”
Waarom verzuim direct voelbaar is
“Bij ons gaat het letterlijk over de vraag: kan een attractie open, ja of nee?”, schetst Nicole. “Voor sommige functies hebben we veiligheidsbezetting nodig. Als die ontbreekt, moeten we sluiten. Dat raakt de gastbeleving én de collega’s die het werk moeten opvangen. Zeker in de horeca en attracties, waar de arbeidsmarkt krap is, wil je de mensen die je hebt graag behouden. Duurzame inzetbaarheid is een speerpunt.”
Zo werkt de Efteling aan inzetbaarheid
De Efteling investeert op meerdere fronten in inzetbaarheid. Wekelijks is er een fysiotherapeut op het park aanwezig voor behandeling én preventie. Werkplekken worden doorlopend verbeterd, van sta-matten en sta-zitsteunen tot zonwering bij waterattracties. Ook kleine innovaties maken verschil. Een automatische poffertjesmachine vervangt bijvoorbeeld een zware, repeterende handeling en voorkomt daarmee fysieke klachten.
Extra aandacht voor mentale ondersteuning
Extra aandacht is er voor mentale ondersteuning. “Psychisch verzuim is denk ik de helft van wat in de spreekkamer van de bedrijfsarts terechtkomt,” zegt Nicole. Om dat voor te blijven, hebben medewerkers 24/7 toegang tot een online platform met psychologen en lifestyle-experts, en kunnen ze zich inschrijven voor trainingen over leiderschap, samenwerking en welzijn. De interventies wordt intensief gebruikt. “Vaak heb je dezelfde dag nog een gesprek met een psycholoog,” aldus Nicole.
Financiële fitheid: een belangrijk thema
Ze zullen het niet hardop zeggen, maar geldzorgen zijn regelmatig een bron van stress, zeker voor mensen met lagere of gemiddelde inkomens. Een onverwachte situatie kan de druk verder opvoeren. Tijdens verzuim daalt het salaris bovendien gedeeltelijk, wat de stress verder kan versterken.
Samen met CZ ontwikkelde de Efteling daarom de podcast Grip op de Knip. Een medewerker en leidinggevende vertelden daarin openhartig over geldzorgen. Een hoogleraar lichtte toe wat financiële stress met iemand doet en waarom het zo moeilijk kan zijn om er zelf uit te komen. “Financiën zijn niet iets waar je makkelijk over praat,” zegt Nicole. “Maar weten dat je niet de enige bent die zorgen heeft, helpt al.” De podcast maakte het onderwerp bespreekbaar en liet zien welke interventies, zoals de inzet van een budgetcoach, beschikbaar zijn.
Psychische klachten uit de taboesfeer
Hoewel veel mensen kampen met mentale klachten, rust er nog steeds een stigma op, merkt Nicole. “Als je je grote teen stoot, snappen leidinggevenden dat meteen. Maar zodra het niet zichtbaar is wat je hebt, wordt het ingewikkelder.” Leidinggevenden vinden het lastig om signalen te herkennen.
Om hen te helpen organiseert de Efteling korte webinars waarin leidinggevenden worden bijgepraat over psychisch verzuim, de schaamte die medewerkers kunnen ervaren en hoe je een gesprek veilig opent.
Mentale druk onder jonge medewerkers
Vooral bij jongeren ziet Nicole een toename van mentale problemen. “Psychische klachten zijn in de hele maatschappij een groot thema… wij zijn geen uitzondering. Het gaat vaak om een opeenstapeling van factoren en verwachtingen: studie, werk, relaties, geld, altijd bereikbaar zijn. Dat hakt er soms aardig in”, heeft Nicole gemerkt. Wanneer tweedelijns psychische zorg noodzakelijk is, lopen medewerkers bovendien vaak vast in wachttijden. “Je kunt zomaar tien maanden moeten wachten.” Dat is zwaar voor de mensen die het betreft en frustrerend voor werkgevers. CZ kijkt in zulke situaties mee naar tussenliggende oplossingen in afwachting van de benodigde zorg.
Hoe CZ de Efteling ondersteunt
Nicole is goed te spreken over het meedenken van CZ. Ze waardeert de laagdrempeligheid van de samenwerking. “Als ik iets wil vragen, bel ik John Behrens, adviseur bedrijfszorg. Dan weten we snel wat er kan of juist niet kan.” CZ Bedrijfszorg biedt via de collectieve zorgverzekering een breed pakket aan ondersteuning, zoals de interventiewijzer met bewezen effectieve interventies, de CZ Zorgcoach, extra fysiotherapie, meedenken bij preventiethema’s, trainingen voor leidinggevenden, wachtlijstbemiddeling en een aanvullend werkgeversbudget.
De CZ Zorgcoach wordt door de casemanagers van de Efteling ook steeds vaker geraadpleegd voor advies of bemiddeling. Door de nauwe samenwerking worden problemen sneller opgelost en plannen sneller concreet. “We zetten nu veel vaker interventies in dan vroeger. Toen waren het er misschien twee per jaar en nu minstens één per week. Van de interventies met een ‘groen vinkje’ weten we dat ze bewezen effectief zijn. Dat werkt heel fijn. Maar de grootste waarde is toch wel het meedenken als ik iets wil veranderen en een nieuw thema onder de aandacht wil brengen.”
De magie van goed kunnen werken
Voor 2026 zit Nicole vol plannen. Zo zou ze alle zakelijke partijen met wie Efteling op het gebied van zorg, verzuim en preventie samenwerkt, wel eens bij elkaar willen brengen om te ontdekken of ze tot één integrale aanpak kunnen komen. Als Specialist Sociale Zekerheid en Inzetbaarheid doet ze er alles aan om ervoor te zorgen dat “iedere collega hier elke dag een beetje fijner kan werken.” Mede door haar inzet zijn gezondheid, veiligheid en plezier sleutelwoorden van het HR-beleid geworden. Want de betovering van de Wereld vol Wonderen begint bij de medewerkers. “Als die goed in hun vel zitten, merkt iedereen het, de collega’s, de organisatie én de gasten.”
Ga aan de slag met duurzame inzetbaarheid
Wilt u net zoals de Efteling werken aan duurzame inzetbaarheid? Ontdek wat CZ voor uw organisatie kan betekenen.