Lange dagen op de been

Veel lopen, het tillen van zware fusten in een verkeerde houding, veel geluidsoverlast door harde muziek, scherpe messen, gloeiend hete voorwerpen en schoonmaken met schadelijke reinigingsmiddelen: elementen uit de horecabranche die zorgen voor fysiek uitdagende banen.

Horeca

Horeca

Uw medewerkers willen het uw gasten naar de zin maken, maar daardoor rennen ze zichzelf soms voorbij. Om lichamelijke klachten te voorkomen is het belangrijk dat uw medewerkers fysiek fit en vitaal blijven. Hier zijn meerdere manieren voor. Bijvoorbeeld het aanpassen van de levensstijl, een betere werkhouding aanleren of meer bewegen. Afhankelijk van de klachten kan specifieke hulp noodzakelijk zijn.

Uw branche in cijfers

  • 54.370 organisaties
  • 239.000 werknemers
  • 2,3% verzuim → 2% onder landelijk gemiddelde

Bronnen: CBS 2014 & CBS 2017

De uitdagingen

  • werkdruk, werkstress
  • lichamelijk te zwaar werk
  • langdurig dezelfde handeling

Bron: NEA 2016

Top 3 beroepsziekten

  • 6,4% lage rugklachten
  • 4,9% RSI
  • 3,2% overspannenheid/ burn-out

Bron: NEA 2016


Samenwerken aan gezonde medewerkers

CZ helpt u met het vinden van de best passende oplossingen voor de arbeidsrisico’s in uw branche, op maat voor uw medewerkers en uw organisatie. Met behulp van de CZ Interventiewijzer helpt de Zorgcoach u te kiezen uit honderden interventies van zorgaanbieders. 

Neem contact op met de CZ Zorgcoach

De ontwikkelingen gaan hard. Voor een MKB-bedrijf wordt het steeds belangrijker om medewerkers met de juiste competenties in dienst te hebben.
- Koen van Schendel, HR adviseur


Hoe veerkrachtig zijn uw medewerkers?

Kunnen uw medewerkers de uitdagingen van hun werk aan? Of zijn ze minder vitaal? Nodig ze uit om hun veerkracht te testen. Op basis van hun score weten ze meteen of ze actie moeten ondernemen. U kunt het natuurlijk ook zelf uitproberen en ontdekken hoe het met uw eigen veerkracht staat.

Zo vergroot u veerkracht

“Werken in de horeca betekent lange en onregelmatige werkdagen. We hebben te maken met veel stress want we zijn op drukke momenten altijd met te weinig mensen op de vloer.”
- Janine, serveerster in een brasserie