6 praktische tips die uw directie overtuigen om in gezondheid te investeren

U wilt investeren in de gezondheid en duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers. Met deze tips lukt het u zeker om draagvlak voor uw plannen te creëren bij uw directie.

Datum: 15 september 2020 - Leestijd: 3 minuten

Tip 1. Maak uw plan klein, zinvol en praktisch uitvoerbaar

Directies zien gezondheid vaak als iets 'ongrijpbaars'. Maak gezondheid daarom tastbaar in uw HR-jaarplan. Leg uw management het probleem haarfijn uit en vertel hoe u het gaat oplossen.

Maak het klein, praktisch en maak inzichtelijk wat het oplevert. Implementaties van gezondheidsplannen mislukken te vaak omdat ze te groots zijn.

Tip 2. Praat in geld

Verzuim en gezondheid worden vaak uitgedrukt in percentages. Ook in jaarplannen. Maar procenten zeggen zo weinig. Praat liever in geld. Wat kost 4% verzuim? Wat levert het op om het verzuim terug te brengen naar drie procent?

Wanneer u het zwart op wit heeft staan, schrikt de directie van de honderdduizenden euro's die jaarlijks met verzuim zijn gemoeid. Ze willen zo snel mogelijk van dit verlies af. Als u duidelijk kunt maken dat u met een gerichte investering in gezondheid een groter bedrag kunt besparen, heeft u een positieve business case.

Tip 3. Vertel dat externe partijen mee kunnen betalen

Uw directie is eerder geneigd om in gezondheid te investeren als ze niet alleen voor de kosten op hoeven draaien. Er zijn diverse externe bronnen die mogelijk meefinancieren. Denk aan Nederlandse en Europese subsidies en het UWV. Op het gebied van preventie kunnen bedrijven ook afspraken maken met zorgverzekeraars.

Tip 4. Speel de reputatiekaart

Steeds meer bedrijven investeren in de gezondheid en ontwikkeling van hun personeel. Organisaties met een cultuur van gezondheid hebben een grote aantrekkingskracht op talent. Het zijn great places to work.

Onderzoek onder directieleden wijst uit dat reputatiemanagement momenteel met stip op 1 staat op hun prioriteitenlijstjes. Elke investering die bijdraagt aan het verbeteren van de reputatie maakt dus grote kans te worden gehonoreerd.

Tip 5. Wees duidelijk over de kosten

"Wat kost het?" is de meest gestelde vraag op directieniveau. U moet in staat zijn om deze vraag nauwgezet te beantwoorden. Hoe u het budget berekent, leest u in het artikel 3 manieren om het budget te bepalen waarvan uw medewerkers gezond blijven.

Wanneer u de kosten precies kunt duiden, zult u merken dat het waarschijnlijk niet eens nodig is om de return on investment scherp uiteen te zetten.

Tip 6. Draai het om: wie investeert er nu niet in het welzijn van medewerkers?

Een directeur zal zijn personeel en aandeelhouders maar moeten vertellen dat zijn HR-plan geen paragraaf aan gezondheid wijdt en dat hij er ook niet in wil investeren. Dan komen er vragen. Hoe denk je je bedrijf dan gezond te houden? En hoe zorg je ervoor dat mensen inzetbaar blijven? Niets doen past niet meer in deze tijd.

De spijker op zijn kop

In HR-kringen doet de volgende grap de ronde. Een directeur en HR-manager discussiëren over een investering in personeel. De directeur vindt het zonde van het geld. "Want, stel dat ze weggaan." Waarop de HR-manager zegt: "Stel dat ze blijven."

Tot slot nog dit: gezondheid is een proces van de lange termijn. Het is belangrijk om uw jaarplan elk jaar te optimaliseren en er continu in te blijven investeren. Niet alleen met geld, maar ook met tijd en aandacht. U zult dan merken dat de gezondheid en inzetbaarheid van uw medewerkers zich over een reeks van jaren positief ontwikkelt. Gezondheid wordt dan onderdeel van uw bedrijfscultuur, het DNA van de onderneming. Met alle positieve gevolgen van dien.

Wellicht kunt u met dit slotbetoog uw directie ook overtuigen.

Loek van Groesen
Senior adviseur zorg en bedrijfszorg
Ik zoek samen met klanten naar een efficiënte manier om gezondheid van medewerkers te verbeteren. Door meer te investeren in preventie, dragen we bij aan het betaalbaar houden van de zorg.

Meer weten

Blijf op de hoogte:

Ontvang elke maand het laatste nieuws over gezondheid, duurzame inzetbaarheid en onze (veelal gratis) diensten voor werkgevers.

Ja, schrijf mij in