Naar de apotheek? Dit moet u weten

De apotheek geeft u de medicijnen die uw arts heeft voorgeschreven. Maar een apotheker doet veel meer. Neem een kijkje achter de schermen en ontdek wat uw apotheek voor u kan betekenen.

1. De apotheek kiest het juiste medicijn voor u

Op het recept van uw arts staat welke werkzame stof nodig is voor uw behandeling. Uw apotheek kiest het medicijn dat het beste bij uw gezondheid past en controleert of u het veilig kunt gebruiken. Om dat goed te kunnen doen, is het belangrijk dat u informatie over uw medicijnen en gezondheid altijd deelt. Uw apotheek kan ook zelf een medicijn maken of een bestaand medicijn aanpassen.

2. En geeft advies

Twijfelt u over uw medicijnen? Vraag uw apotheek gerust om advies. Want bijvoorbeeld een andere levensstijl, het gebruik van (homeopathische) medicijnen die u zelf koopt, veranderingen van uw gezondheid of nieuwe aandoeningen beïnvloeden de werking van een medicijn.

Gebruikt u al lange tijd meerdere medicijnen? Laat uw apotheek de combinatie en dosering eens controleren. Dat heet een medicatiebeoordeling. Soms vergoedt uw basisverzekering die kosten. Vraag ernaar bij uw apotheek.

3. U krijgt een 'begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel'

Als u een nieuw medicijn krijgt, kan uw apotheek vragen stellen over uw gezondheid, allergieën en levensstijl. Dit is belangrijk, want zo kan de apotheek u vertellen hoe u uw nieuwe medicijn het beste kunt gebruiken. Natuurlijk mag u ook vragen stellen. De kosten voor dit gesprek zijn inbegrepen in de prijs voor uw medicijn. In Mijn CZ vindt u de kosten onder 'terhandstelling begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel'. Tijdens het gesprek bespreekt u bijvoorbeeld:

  • Wanneer en hoe moet u het medicijn innemen of gebruiken?
  • Waarop moet u letten?
  • Hoe kunt u het medicijn het beste innemen samen met uw andere medicijnen?
  • Hoe werkt het medicijn?
  • Hoe merkt u dat het werkt?
  • Hoe snel merkt u resultaat?
  • Kunt u last krijgen van bijwerkingen?
  • Bij welke klachten moet u contact opnemen met uw apotheek of arts?
  • Hoe lang moet u het medicijn gebruiken?

7 tips voor bij de apotheek

  1. Bedenk vooraf welke vragen u hebt en schrijf ze op
  2. Maak een lijst van de medicatie die u gebruikt en vraag naar de wisselwerking
  3. Plan eventueel extra tijd in voor uw bezoek
  4. Geef het aan als er iets is veranderd in uw gezondheid
  5. Vraag naar de bijwerkingen
  6. Wilt u het medicijn niet gebruiken? Geef het aan, misschien is er een alternatief
  7. Controleer of u de juiste medicijnen kreeg

4. U kijkt samen of een nieuw medicijn goed werkt

U krijgt een nieuw medicijn altijd maar voor 15 dagen mee. Zo kunt u bekijken of u geen klachten of ongemakken hebt. Duurt de behandeling langer dan 15 dagen? Dan controleert uw apotheek tijdens het vervolgbezoek of alles goed is gegaan. Werkt het medicijn? Dan krijgt u het voor een langere tijd mee. Indien nodig past uw apotheek het medicijn, de dosering of de toedieningswijze aan. Twijfelt u over een medicijn? Neem dan meteen contact op met uw apotheek en wacht niet tot de 15 dagen voorbij zijn.

5. Vragen? Ga gerust naar uw apotheek

U kunt bij uw apotheek terecht met al uw vragen over medicijnen. Om uw apotheekbezoek goed te benutten, adviseren wij u uw gesprek voor te bereiden. Bedenk bijvoorbeeld wat u wilt weten en stel uzelf de volgende vragen:

  • Werkt het medicijn voor mij?
  • Heb ik last van bijwerkingen?
  • Kan ik het medicijn goed innemen?
  • Welke andere medicijnen gebruik ik nog meer en zijn daar veranderingen in geweest?

6. U hebt een persoonlijk dossier

Uw apotheek houdt een dossier bij over uw medicijngebruik en gezondheid. Zo kunnen ze snel controleren of een voorgeschreven medicijn bij u past en veilig is. En moet u naar het ziekenhuis? Dan kan uw apotheek een actueel medicatieoverzicht maken van uw medicijnen en allergieën. Handig voor uw arts. Voor een volledig dossier is voor uw apotheek belangrijk om te weten:

  • Welke medicijnen u gebruikt. Ook medicijnen die u zelf koopt zoals vitamines, homeopathische geneesmiddelen of medicijnen zonder recept
  • Voor welke stoffen u allergisch bent
  • Of u zwanger bent
  • Of u problemen hebt met uw gezondheid
  • Of u stopt met een medicijn
  • Of u met uw (huis)arts hebt afgesproken om een medicijn voor een kortere periode te gebruiken. Zo voorkomt u verspilling en onnodige kosten, ook voor eigen risico en eventuele eigen bijdrage

U mag uw dossier altijd inzien of wijzigen.

7. Uw apotheek zorgt dat uw gegevens veilig zijn

Wat u uw apotheek vertelt, mogen zij niet doorvertellen. Wel kunt u toestemming geven om uw medische gegevens te delen. Dan kunnen ook uw artsen bij uw dossier. Bij een noodgeval kunnen ze dan meteen juist handelen. Dit is zeker aan te raden als u allergieën hebt. Informeer bij uw apotheek of kijk op www.ikgeeftoestemming.nl.

Ook bij uw bezoek aan de apotheek wordt aan uw privacy gedacht. Wilt u over iets persoonlijks praten en doet u dat liever niet aan de balie? Geef dit aan zodat u rustig kunt spreken in de spreekkamer. U kunt hier vooraf ook een afspraak voor inplannen.

8. Medicijnen over? Gooi ze niet in de prullenbak

Overgebleven medicijnen kunt u inleveren bij het chemisch afval. Maar soms kunt u ze ook inleveren bij de apotheek. Ze zorgen dan dat uw medicijnen veilig worden afgevoerd. Meld het altijd als u stopt met medicijnen. Zo blijft uw dossier actueel.

9. Vind een apotheek bij u in de buurt

CZ heeft met de meeste apotheken in Nederland een contract. Er zit er dus altijd wel een bij u in de buurt. Gaat u naar een niet-gecontracteerde apotheek? Dan kan het zijn dat u een lagere vergoeding krijgt.

Wilt u hulp bij het vinden van een apotheek? Bel met onze Klantenservice: 088 555 77 77.

Bel ons

CZ Klantenservice

088 555 77 77
Maandag t/m vrijdag 8:00 - 21:00 uur
Zaterdag 10:00 - 14:00 uur

Stel uw vraag via WhatsApp

06 13 65 19 50
Binnen 4 uur antwoord.
We appen op ma t/m vrij tussen 8:30 uur en 17:30 uur.