Zo vraagt u een betalingsregeling aan

Soms komt een rekening niet goed uit. Dat begrijpen we. Kunt u uw zorgkosten, eigen risico of eigen bijdrage niet in één keer betalen? Dan kan een betalingsregeling de oplossing zijn. Ontdek hoe u direct zelf een regeling aanvraagt.

Vraag een betalingsregeling aan

Hoe vraag ik een betalingsregeling aan?

  1. Ga naar uw openstaande rekeningen

    Deze vindt u in de CZ app of Mijn CZ.

  2. Vraag een betalingsregeling aan

    Volg de stappen. En kies voor een regeling die past bij úw situatie.

  3. Verstuur uw aanvraag

    Binnen 3 werkdagen ontvangt u een bevestiging.

Wanneer kan ik een betalingsregeling aanvragen?

  • Als u een rekening heeft van € 50 of hoger
  • Als u voor een eigen risico van € 385 heeft gekozen
  • Als u uw zorgpremie per maand betaalt
  • Als u nog geen andere betalingsregeling bij ons heeft

Kunt u online geen betalingsregeling aanvragen?

Lukt het niet om zelf een betalingsregeling aan te vragen? Of wilt u uw huidige regeling aanpassen? Neem dan contact met ons op via 088 555 77 77. We helpen u graag verder om uw situatie persoonlijk te bespreken.

Veelgestelde vragen over de betalingsregeling

We begrijpen dat een rekening soms niet goed uitkomt. Heeft u een rekening gekregen die via automatische incasso van uw bankrekening wordt afgeschreven? Volg dan deze stappen:

  1. Laat het bedrag eerst afschrijven.
  2. Stort het bedrag weer terug op uw rekening via uw bank. Dit heet storneren.
  3. U krijgt een bericht van ons dat uw betaling niet gelukt is.
  4. Vraag een betalingsregeling aan via de CZ app of Mijn CZ. Of bel ons via 088 555 77 77.

Als u een termijn van uw betalingsregeling, uw premie of andere rekeningen naast uw regeling niet heeft betaald, stopt helaas uw regeling. Neem contact met ons op via 088 555 77 77. Dan bespreken we samen wat uw mogelijkheden zijn.

U kunt alleen een betalingsregeling voor uw eigen risico aanvragen als u bij het afsluiten van uw pakket voor een eigen risico van € 385 heeft gekozen. Dit heet het verplicht eigen risico.

Heeft u voor een hoger eigen risico gekozen? Bijvoorbeeld omdat u dan korting krijgt op uw premie? We begrijpen dat korting op de premie fijn is. Maar het betekent helaas ook dat u meer betaalt als u wél zorg nodig heeft. Kies daarom alleen voor een hoger eigen risico als u dit bedrag kunt missen.

Voor zorgkosten die onder uw eigen risico vallen kunt u dus alleen een betalingsregeling aanvragen bij een verplicht eigen risico. Dit geldt ook als u uw eigen risico gespreid vooruitbetaalt.

Een betalingsregeling vraagt u aan als u een hoge rekening heeft gekregen die u liever niet in één keer betaalt. U kunt de rekening dan in kleinere delen betalen.

Het gespreid betalen van uw eigen risico regelt u vóórdat u een rekening krijgt: helemaal aan het begin van het jaar. Bijvoorbeeld omdat u hoge zorgkosten verwacht. U betaalt uw eigen risico dan in 10 termijnen vooruit: van maart tot en met december. Heeft u aan het einde van het jaar niet uw (hele) eigen risico gebruikt? Dan krijgt u het te veel betaalde bedrag weer terug op uw rekening.

Lees meer over gespreid betalen eigen risico

Kunt u hulp gebruiken? We zijn er voor u