Zo vraagt u een betalingsregeling aan

Kunt u een rekening, uw eigen risico of eigen bijdrage niet betalen? Of wilt u het liever in termijnen betalen? Dan kan een betalingsregeling de oplossing zijn. Kijk hoe u zelf een regeling kunt aanvragen.

Vraag een betalingsregeling aan

Wat is een betalingsregeling?

Een betalingsregeling zorgt ervoor dat u een rekening in verschillende delen kan betalen. Dit noemen we termijnen. U hoeft uw rekening dan niet in één keer te betalen. Het aantal termijnen dat u kunt kiezen, hangt af van de hoogte van uw rekening. En verschilt van minimaal 2 tot maximaal 12 termijnen.

Betalen met automatische incasso

Betaalt u uw rekeningen met automatische incasso? Dan werkt het aanvragen van een betalingsregeling nét iets anders. We begrijpen dat dit verwarrend kan zijn. Kijk wat u kunt doen als uw rekening automatisch is afgeschreven:

  1. Storneer het bedrag

    Als u geld storneert, betekent dit dat u het geld terugvraagt of terugstort op uw eigen rekening. Dus als u een bedrag storneert, betaalt u uw rekening niet. het afgeschreven bedrag online via uw eigen bank. Is de betaling niet gelukt omdat u onvoldoende saldo had? Geen zorgen, ga dan direct naar stap 2.

  2. Wacht op onze reactie

    U ontvangt een brief van ons over de niet betaalde rekening

  3. Vraag een betalingsregeling aan

    U kunt nu in Mijn CZ een betalingsregeling aanvragen

  4. Verstuur uw aanvraag

    Vul het formulier in en verstuur uw aanvraag. Binnen 3 werkdagen ontvangt u een bevestiging van uw aanvraag.

Afspraken bij een betalingsregeling

Een betalingsregeling kan soms net iets meer lucht geven. Wel moet u zich aan de afspraken houden van de betalingsregeling. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat u de termijnen van uw betalingsregeling, uw premie én mogelijk nieuwe rekeningen altijd op tijd betaalt. Heeft u al een betalingsregeling, maar lukt het betalen niet? Neem dan contact met ons op via 088 555 77 77 

Kunt u online geen betalingsregeling aanvragen?

Soms kunt u geen betalingsregeling aanvragen in Mijn CZ, bijvoorbeeld als er al andere betalingsproblemen zijn of als u al een lopende betalingsregeling heeft. Wilt u toch een betalingsregeling? Of wilt u uw huidige regeling aanpassen? Neem dan contact met ons op via 088 555 77 77. We helpen u graag verder om uw situatie persoonlijk te bespreken.

Veelgestelde vragen over de betalingsregeling

U kunt online geen extra betalingsregeling toevoegen of uw huidige regeling aanpassen. Wilt u iets aanpassen of is uw situatie gewijzigd? Neem dan altijd even contact met ons op via 088 555 77 77 voor verdere hulp.

In Mijn CZ werken we met vaste termijnen en regels. Daarom kan het zo zijn dat u online niet een passende betalingsregeling kunt afsluiten. Heeft u een ingewikkelde situatie die om een persoonlijke oplossing vraagt? Neem dan contact met ons op via 088 555 77 77.

Als u een termijn van uw betalingsregeling, uw premie of andere rekeningen naast uw regeling niet heeft betaald, stopt helaas uw regeling. Neem contact met ons op via 088 555 77 77 om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Dat klopt, u kunt alleen een betalingsregeling voor uw eigen risico aanvragen als u niet voor een vrijwillig eigen risico heeft gekozen.

Hoe hoger uw vrijwillig eigen risico, hoe minder premie u betaalt. Dit kan voordelig klinken, maar het vrijwillig eigen risico komt bovenop het verplicht eigen risico. Maakt u dus zorgkosten die onder het eigen risico vallen? Dan betaalt u ook meer voor uw eigen risico. Daarom is het verstandig om alleen voor een vrijwillig eigen risico te kiezen als u dit bedrag kunt missen.

Voor zorgkosten die onder uw eigen risico vallen kunt u dus alleen een betalingsregeling aanvragen bij een verplicht eigen risico. Dit geldt ook voor de regeling gespreid vooruitbetalen van het eigen risico.

U kunt een betalingsregeling aanvragen als u een rekening ontvangt en deze liever in delen wilt betalen. Dit gebeurt dus achteraf.

Bij gespreid betalen van het eigen risico maakt u een keuze vooraf. Dit kan bijvoorbeeld omdat u hoge zorgkosten verwacht in het komende jaar. U vraagt het gespreid betalen van uw eigen risico dus aan vóórdat u al een rekening heeft ontvangen. Zo betaalt u het eigen risico voor dat jaar vooruit in 10 gelijke termijnen. Heeft u aan het einde van het jaar niet uw (gehele) eigen risico gebruikt? Dan storten wij het (te veel betaalde) bedrag vóór 1 maart weer terug naar uw rekening.

Kunt u hulp gebruiken? We zijn er voor u