Het inloggen op Mijn CZ is veranderd

U hebt nu soms een extra code nodig. Hoe werken die beveiligingscodes en hoe wilt u voortaan inloggen?

Waarom is het inloggen veranderd?

We beschermen uw gegevens nu nog beter. Dit is zo afgesproken in de nieuwe gedragscode van Zorgverzekeraars Nederland. We zijn ook wettelijk verplicht om uw medische gegevens extra te beveiligen. Net als andere organisaties waar u nu uw medische gegevens kunt bekijken. Daarom hebt u soms een extra code nodig om bepaalde informatie te bekijken.

Wanneer vragen we om een extra code?

U hebt een extra beveiligingscode nodig voor uw meest privacygevoelige gegevens in Mijn CZ. Zoals:

  • Uw ingediende nota's en zorgverbruik
  • De stand van uw eigen risico
  • Uw berichten

Wat als u geen gebruik maakt van de nieuwe code?

Wilt u niet overstappen naar de nieuwe manier van inloggen? Dan kunt u wel in Mijn CZ, maar niet bij al uw gegevens. Voor alles wat vertrouwelijk is, hebt u een extra code nodig. Daar krijgt u een melding van zodra u die gegevens wilt bekijken.

Wat is er veranderd voor u?

Wat er voor u verandert, hangt af van uw huidige manier van inloggen. Er zijn 3 verschillende manieren. Hoe logt u nu in op Mijn CZ?

Logt u nu in met DigiD zonder sms?

Log dan in met uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. Hebt u nog geen DigiD? Dan kunt u die eenvoudig aanvragen.

Logt u nu in met DigiD met sms?

Log dan in met uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. U ontvangt een sms op het door u opgegeven telefoonnummer. Vul de code in die uw hebt ontvangen en druk op 'volgende'. U bent dan ingelogd in Mijn CZ.

Logt u nu in met uw CZ-relatienummer en wachtwoord?

Log dan in met uw CZ-relatienummer en wachtwoord. Maak een nieuw, veilig wachtwoord voor Mijn CZ (de instructies ziet u vanzelf). U krijgt de vraag om uw e-mailadres of telefoonnummer achter te laten. Als u dat hebt gedaan ontvangt u een code per e-mail of sms. Die vult u in.

Als u de volgende keer op Mijn CZ de extra beveiligde gegevens wilt bekijken, ontvangt u een code op het telefoonnummer of e-mailadres dat u hebt opgegeven. Nadat u de code hebt ingevuld, kunt u uw gegevens bekijken.

Inloggen Mijn CZ

Veelgestelde vragen

Ik wil de codes per e-mail, maar er wordt telkens om een andere code gevraagd. Wat moet ik doen?

Werkt uw e-mail via hetzelfde programma als waarmee u Mijn CZ bezoekt (bijv. Internet Explorer)? En krijgt u telkens een andere letter en volgnummer dan waarom gevraagd wordt? Dan opent u waarschijnlijk uw e-mail in hetzelfde tabblad. Daardoor wordt de zojuist verstuurde code echter ongeldig. Dit lost u op door Mijn CZ niet te sluiten, maar open te laten staan tijdens het opzoeken van de code. Daarvoor opent u uw e-mail in een nieuw “tabblad” door bovenaan het venster op het vierkante blokje naast of direct onder https://welkom.cz.nl/ te klikken. Afhankelijk van welk programma u gebruikt ziet dit er ongeveer zo uit:

Ik log al in met mijn DigiD. Waarom wordt er toch om een code gevraagd

Wij zijn wettelijk verplicht om uw medische gegevens extra te beveiligen. Net zoals andere organisaties waar u uw medische gegevens kunt bekijken. Als u inlogt bij DigiD kunt u kiezen voor inloggen met een extra controle via SMS. In dat geval worden er geen extra codes gevraagd. Wel vragen wij u de eerste keer te registreren. Dit doen wij omdat wij niet kunnen zien of u altijd met DigiD via SMS inlogt. Hiermee activeert u ook onze extra beveiligingslaag voor uw medische gegevens. Kiest u bij DigiD voor inloggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord? Dan gaat de extra beveiliging via CZ. Hiervoor kunt u zich de eerste keer bij ons registreren. In het vervolg sturen wij u dan een code als u die nodig hebt. U kunt er vervolgens ook voor kiezen om het apparaat waarmee u de pagina bezoekt te vertrouwen, zodat u daarop geen codes meer nodig hebt. Dit blijft in werking, zolang er geen wijzigingen worden aangebracht op uw apparaat.

Is het mogelijk om minder vaak een code in te voeren?

Ja, als u inlogt met uw relatienummer en wachtwoord of bij DigiD met alleen gebruikersnaam en wachtwoord (zonder sms), dan kunt u op het scherm waar uw onze code invoert ervoor kiezen het apparaat waarmee u Mijn CZ bezoekt te onthouden. U hoeft vervolgens meestal geen code meer in te voeren, zolang de instellingen op uw apparaat gelijk blijven.

Bekijk alle veelgestelde vragen over Mijn CZ