Het inloggen op Mijn CZ is veranderd

U hebt nu soms een extra code nodig. Hoe werken die beveiligingscodes en hoe wilt u voortaan inloggen?

Waarom is het inloggen veranderd?

We beschermen uw gegevens nu nog beter. Dit is zo afgesproken in de nieuwe gedragscode van Zorgverzekeraars Nederland. We zijn ook wettelijk verplicht om uw medische gegevens extra te beveiligen. Net als andere organisaties waar u nu uw medische gegevens kunt bekijken. Daarom hebt u soms een extra code nodig om bepaalde informatie te bekijken.

Wanneer vragen we om een extra code?

U hebt een extra beveiligingscode nodig voor uw meest privacygevoelige gegevens in Mijn CZ. Zoals:

  • Uw ingediende nota's en zorgverbruik
  • De stand van uw eigen risico
  • Uw berichten

Wat als u geen gebruik maakt van de nieuwe code?

Wilt u niet overstappen naar de nieuwe manier van inloggen? Dan kunt u wel in Mijn CZ, maar niet bij al uw gegevens. Voor alles wat vertrouwelijk is, hebt u een extra code nodig. Daar krijgt u een melding van zodra u die gegevens wilt bekijken.

Wat is er veranderd voor u?

Wat er voor u verandert, hangt af van uw huidige manier van inloggen. Er zijn 3 verschillende manieren. Hoe logt u nu in op Mijn CZ?

Logt u nu in met DigiD zonder sms?

Log dan in met uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. Hebt u nog geen DigiD? Dan kunt u die eenvoudig aanvragen.

Logt u nu in met DigiD met sms?

Log dan in met uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. U ontvangt een sms op het door u opgegeven telefoonnummer. Vul de code in die uw hebt ontvangen en druk op 'volgende'. U bent dan ingelogd in Mijn CZ.

Logt u nu in met uw CZ-relatienummer en wachtwoord?

Log dan in met uw CZ-relatienummer en wachtwoord. Maak een nieuw, veilig wachtwoord voor Mijn CZ (de instructies ziet u vanzelf). U krijgt de vraag om uw e-mailadres of telefoonnummer achter te laten. Als u dat hebt gedaan ontvangt u een code per e-mail of sms. Die vult u in.

Als u de volgende keer op Mijn CZ de extra beveiligde gegevens wilt bekijken, ontvangt u een code op het telefoonnummer of e-mailadres dat u hebt opgegeven. Nadat u de code hebt ingevuld, kunt u uw gegevens bekijken.

Inloggen Mijn CZ

Veelgestelde vragen

Ik log al in met mijn DigiD. Waarom vragen jullie toch om een extra code?

Wij zijn wettelijk verplicht om uw medische gegevens extra te beveiligen. Daarom sturen we u een extra code elke keer als u inlogt. Logt u steeds in op hetzelfde apparaat? Kies er dan voor om dit apparaat te vertrouwen. Het invoeren van de extra code is dan niet meer nodig. Dit blijft werken, zolang er geen wijzigingen op het apparaat worden aangebracht. Een extra code is ook niet nodig als u kiest voor inloggen met DigiD met extra controle via sms. U moet zich dan alleen eenmalig registreren. Bij het inloggen hebt u dan wel altijd uw mobiele telefoon nodig.

Is het mogelijk om minder vaak een code in te voeren?

Ja, als u inlogt met uw relatienummer en wachtwoord of bij DigiD met alleen gebruikersnaam en wachtwoord (zonder sms), dan kunt u op het scherm waar uw onze code invoert ervoor kiezen het apparaat waarmee u Mijn CZ bezoekt te onthouden. U hoeft vervolgens meestal geen code meer in te voeren, zolang de instellingen op uw apparaat gelijk blijven.

Hoe vraag ik een declaratieformulier aan?

Aanvragen van een declaratieformulier kan op de volgende manieren:

  1. Via Mijn CZ kunt u een declaratieformulier downloaden en uitprinten. U kunt hier uw declaratie ook volledig online indienen.
  2. Vraag een declaratieformulier via het contactformulier. Wij zorgen er dan voor zorgen dat u een declaratieformulier ontvangt.
  3. Bel onze Klantenservice. Wij sturen u graag een paar declaratieformulieren toe.
Bekijk alle veelgestelde vragen over Mijn CZ