CZ ontwikkelt met Samen dementievriendelijk de training 'Dementievriendelijk aan de telefoon'
12 mei 2017
CZ biedt haar medewerkers deze training aan omdat de zorgverzekeraar op alle mogelijke manieren de zorg en ondersteuning voor mensen met dementie én hun mantelzorgers wil verbeteren. Dat geldt niet alleen voor hoe de zorg georganiseerd wordt, maar ook hoe CZ haar klanten aan de telefoon ondersteunt. Programmamanager Mijke Nouwen Buijs: "Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers niet alleen hun algemene kennis over dementie vergroten, maar dat zij ook vaardigheden ontwikkelen om verzekerden aan te telefoon nog beter te helpen met hun vragen."
De training
De training is bedoeld om de kennis van de medewerkers te vergroten en praktijksituaties inzichtelijk te maken. "Juist voor medewerkers die dagelijks verzekerden aan de telefoon helpen is het herkennen van iemand met dementie moeilijk; er is natuurlijk geen oogcontact. Zij moeten dus uitgaan van hetgeen zij in het telefoon gesprek signaleren. De training is hiervoor speciaal ontwikkeld en speelt in op deze specifieke problematiek." Via Samendementievriendelijk.nl kunnen organisaties de training 'Dementievriendelijk aan de telefoon' gratis volgen.
Samen dementievriendelijk
Een op de vijf mensen krijgt dementie. Deze mensen wonen vaak thuis en willen zo lang mogelijk een 'gewoon' leven leiden. Samen dementievriendelijk is een vijfjarig project dat Nederlanders bewust moet maken van de impact die dementie heeft op de samenleving. Het helpt als mensen dementie herkennen en iets kunnen betekenen voor iemand met dementie of een mantelzorger. Samen dementievriendelijk is onderdeel van het Deltaplan Dementie. CZ is een van de leden van de netwerkorganisatie Deltaplan Dementie.