Proactieve hulp voor klanten met schulden
21 januari 2016
Vandaag presenteren zij hun manifest tijdens het Nieuwsjaarsevenement van MVO Nederland. In dit manifest staan 10 regels om klanten met betalingsachterstanden te helpen en om te voorkomen dat er financiële problemen ontstaan.
Schulden groot probleem
In Nederland worstelen 700.000 huishoudens (1,5 miljoen mensen) met probleemschulden. Dat zijn schulden die niet binnen 3 jaar terug te betalen zijn. Dan zijn er nog 800.000 huishoudens die het risico lopen op probleemschulden. De gemiddelde schuld bedraagt € 38.500, verdeeld over gemiddeld 14 verschillende schuldeisers. Een groot deel van deze schulden bestaat uit boetes, incasso- en deurwaarderkosten. De coalitie denkt in kansen. Kansen voor mensen die in armoede leven, kansen voor het bedrijfsleven en voor de overheid. Want schulden zijn een grote last voor alle betrokken partijen.
Grip krijgen
Initiatiefnemer van de coalitie is Delta Lloyd Foundation, een onderdeel van verzekeraar Delta Lloyd. De Foundation zet zich al jaren actief in voor de thema's armoede en financiële zelfredzaamheid. Door samenwerking willen zij meer inzicht krijgen in de problematiek. En daardoor kunnen mensen beter geholpen worden om weer grip te krijgen op hun leven. Want "financiële problemen kunnen gezinnen compleet ontwrichten", aldus Marie-Louise Voors, manager Delta Lloyd Foundation.
Klantgericht en proactief incassobeleid loont
Het manifest is nu als eerste ondertekend door o.a. CZ, Aegon, Nationale-Nederlanden, KPN, Vodafone en GGN Mastering Credit. Zij wisselen kennis uit en roepen andere bedrijven op om hun voorbeeld te volgen. Manuel van der Hoek van CZ: "Wij hebben al een aantal jaren ervaring met een klantgericht en proactief incassobeleid. En we weten dat het loont. Ik nodig andere bedrijven van harte uit om ons voorbeeld te volgen en samen nog betere oplossingen te bedenken. Samen kunnen we de probleemschulden echt oplossen. Laten we het gewoon doen."