Janneke van Leijen op kantoor CZ

Thuis naar het ziekenhuis

Beeldbellen met de specialist? Zelf online een afspraak maken? Een paar jaar geleden was het ondenkbaar. Tegenwoordig is het heel normaal. En door de coronacrisis gaan de ontwikkelingen nog veel sneller.

Ontzettend belangrijk

Het coronavirus zorgde ervoor dat mensen niet naar het ziekenhuis konden komen. Maar de zorg moest wel doorgaan. Samen met zorgverleners ging CZ op zoek naar oplossingen. Zo ook met het Elkerliek Ziekenhuis, waar CZ mee samenwerkt in een duurzame coalitie. "Meer digitale zorg verlenen stond al op onze agenda, maar door de coronacrisis werd het ineens heel belangrijk", vertelt Janneke van Leijen, strategisch consultant Duurzame Coalities.

Beeldbellen met patiënten

Al snel werden herhaalconsulten telefonisch gedaan. En artsen en verpleegkundigen zagen hun patiënten nog wel, maar dan via hun beeldscherm.

Mensen met de ziekte van Crohn kunnen bijvoorbeeld de IBD-coach gebruiken, een persoonlijke app waarmee ze hun gezondheid bijhouden. Standaard controles in het ziekenhuis zijn hierdoor niet meer nodig. Een patiënt hoeft alleen maar op controle te komen als hij achteruit gaat.

Steeds meer mensen zien in dat het niet altijd nodig is om het ziekenhuis te bezoeken. En met een zwakke gezondheid kom je er sowieso liever niet.

Patiënten worden sneller geholpen

Dat heeft veel voordelen. Patiënten hoeven minder vaak naar het ziekenhuis. En als dat wél nodig is, kunnen ze sneller worden geholpen. Janneke: "In de toekomst is het ziekenhuis misschien wel een plek waar mensen alleen nog komen voor een operatie. Of omdat ze meerdere specialisten moeten bezoeken."

Regel uw zorg online

Met slimme innovaties willen we de zorg verbeteren en bereikbaar houden. Bijvoorbeeld met online afspraken, behandelingen en handige apps. Zo kunt u gewoon thuisblijven en tóch een medisch specialist inschakelen.

Bekijk alle digitale diensten