Valse berichten in omloop: zo herkent u ze

Regelmatig zijn er valse e-mails en sms-berichten in omloop die nauwelijks van echt te onderscheiden zijn. In deze berichten wordt aangegeven dat er een betalingsachterstand is bij CZ die op zeer korte termijn moet worden voldaan.

Vreemd bericht

Heeft u een vreemd sms'je gekregen over een betalingsachterstand? Of een e-mail waarin wordt gevraagd om een betaling te doen? Wees voorzichtig. Soms zijn het valse berichten. Zo herkent u ze.

Valse e-mails

Valse e-mails zijn nauwelijks van echt te onderscheiden. Daarom is het belangrijk om zeer voorzichtig te zijn.
Controleer altijd:

  • In Mijn CZ of er sprake is van een betalingsachterstand. In het tabblad ‘mijn berichten’ of via het tabblad ‘mijn gegevens’ bij ‘openstaande rekeningen’ kunt u zien of het klopt dat u openstaande rekeningen hebt.

  • Uw persoonlijke relatienummer.

CZ zal nooit vragen om een betalingsachterstand op zeer korte termijn te voldoen. Twijfelt u nog steeds, neem dan contact op met onze klantenservice.

Heeft u het bedrag al betaald? Dan adviseren wij u om aangifte te doen bij de politie.

Valse sms'jes

Wij zullen nooit per sms-bericht contact met u opnemen om betaal- of persoonsgegevens op te vragen.

Alleen de deurwaarder GGN stuurt namens CZ sms-berichten naar klanten met een betalingsachterstand. Deze klanten weten door een brief van CZ en van GGN al van deze achterstand en de afhandeling via GGN. CZ verzendt deze berichten nooit zelf.

In de sms-berichten van GGN:

  • wordt een bedrag en een dossiernummer genoemd (dit nummer kunt u controleren).

  • zijn links opgenomen naar een veilige betaalomgeving (iDEAL).

  • worden nooit rekeningnummers genoemd.

  • leest u dat GGN de afzender is.

Valse telefoontjes

Wij zullen nooit telefonisch contact met u opnemen om betaal- of persoonsgegevens op te vragen.

Alleen klanten met een betalingsachterstand kunnen gebeld worden door de belrobot van CZ. De belrobot is een digitale stem die u herinnert aan het openstaande bedrag en die betalen makkelijk maakt voor u. Een telefoontje van deze robot komt nooit onverwacht, u heeft eerder bericht ontvangen over het openstaande bedrag. U kunt het bedrag ook altijd controleren in Mijn CZ.

Als u in het keuzemenu van de belrobot kiest voor betaling per sms, dan ontvangt u een sms-bericht met een link naar iDEAL. U ontvangt dit sms-bericht dus alleen wanneer u hier zelf voor heeft gekozen. Lees meer over de belrobot.

Meld verdachte situaties

Krijgt u een bericht of een telefoontje dat u niet vertrouwt? Neem dan meteen contact met ons op.