Valse berichten in omloop: zo herkent u ze

Regelmatig zijn er valse e-mails en sms-berichten in omloop die nauwelijks van echt te onderscheiden zijn. In deze berichten wordt aangegeven dat er een betalingsachterstand is bij CZ die op zeer korte termijn moet worden voldaan.

Hebt u een vreemd berichtje gekregen over een betalingsachterstand? Of een e-mail waarin wordt gevraagd om een betaling te doen? Wees voorzichtig. Soms zijn het valse berichten. Zo herkent u ze.

Valse e-mails

Valse e-mails zijn nauwelijks van echt te onderscheiden. Daarom is het belangrijk om zeer voorzichtig te zijn.
Controleer altijd:

  • In Mijn CZ of er sprake is van een betalingsachterstand. In het tabblad ‘mijn berichten’ of via het tabblad ‘mijn gegevens’ bij ‘openstaande rekeningen’ kunt u zien of het klopt dat u openstaande rekeningen hebt.
  • Uw persoonlijke relatienummer.

CZ zal nooit vragen om een betalingsachterstand op zeer korte termijn te voldoen. Twijfelt u nog steeds, neem dan contact op met onze klantenservice.

Hebt u het bedrag al betaald? Dan adviseren wij u om aangifte te doen bij de politie.

Valse sms'jes

Alleen de deurwaarder GGN stuurt namens CZ sms-berichten naar klanten met een betalingsachterstand. Deze klanten weten door een brief van CZ en van GGN al van deze achterstand en de afhandeling via GGN. CZ verzendt deze berichten nooit zelf.

In de sms-berichten van GGN:

  • wordt een bedrag en een dossiernummer genoemd (dit nummer kunt u controleren).
  • zijn links opgenomen naar een veilige betaalomgeving (iDEAL).
  • worden nooit rekeningnummers genoemd.
  • leest u dat GGN de afzender is.

Valse telefoontjes

We bellen u alleen als u ons een vraag hebt gesteld of een klacht hebt ingediend. Wij zullen nooit telefonisch of per sms-bericht contact met u opnemen om betaal- of persoonsgegevens op te vragen.

Als u ons belt, vragen we alleen persoonlijke gegevens om te controleren of we de juiste persoon aan de lijn hebben. Bijvoorbeeld uw relatienummer, geboortedatum, postcode en huisnummer. In sommige gevallen vragen we ter controle uw BSN of rekeningnummer. En als u bijvoorbeeld een wijziging van uw bankrekeningnummer door wilt geven, vragen wij u altijd om dit schriftelijk te doen.

Meld verdachte situaties

Krijgt u een bericht of een telefoontje dat u niet vertrouwt? Neem dan meteen contact met ons op.

Nog vragen? We zijn er voor u