Valse berichten: zo herkent u ze

Hebt u een vreemd berichtje gekregen over een betalingsachterstand? Of een e-mail waarin wordt gevraagd om een betaling te doen? Wees voorzichtig. Soms zijn het valse berichten. Zo herkent u ze.

Valse smsjes

Alleen de deurwaarder GGN stuurt namens CZ sms-berichten naar klanten met een betalingsachterstand. Deze klanten weten door een brief van CZ en van GGN al van deze achterstand en de afhandeling via GGN. CZ verzendt deze berichten nooit zelf.

In de sms-berichten van GGN:

  • wordt een bedrag en een dossiernummer genoemd (dit nummer kunt u controleren).
  • zijn links opgenomen naar een veilige betaalomgeving (iDEAL).
  • worden nooit rekeningnummers genoemd.
  • leest u dat GGN de afzender is.

Valse telefoontjes

We bellen u alleen als u ons een vraag hebt gesteld of een klacht hebt ingediend. Wij zullen nooit telefonisch of per sms-bericht contact met u opnemen om betaal- of persoonsgegevens op te vragen.

Als u ons belt, vragen we alleen persoonlijke gegevens om te controleren of we de juiste persoon aan de lijn hebben. Bijvoorbeeld uw relatienummer, geboortedatum, postcode en huisnummer. In sommige gevallen vragen we ter controle uw BSN of rekeningnummer. En als u bijvoorbeeld een wijziging van uw bankrekeningnummer door wilt geven, vragen wij u altijd om dit schriftelijk te doen.

Valse e-mails

CZ maakt gebruik van AcceptEmails. Deze mailtjes maken voor de betaling gebruik van iDeal. Dat gaat via uw bank en is zeer veilig. Een veilig bericht:

  • bevat geen betaalgegevens. U ziet alleen aan wie u de rekening betaalt.
  • bevat een link naar een website die start met het adres https://transaction.acceptemail.com/. Daar kiest u uw bank om de betaling te doen.
  • komt altijd rechtstreeks van het bedrijf waar u iets hebt gekocht. Controleer het e-mailadres daarom altijd goed.
  • komt niet onverwacht. U ontvangt een digitale acceptgiro omdat u iets hebt gekocht. De meeste bedrijven kondigen aan dat ze een AcceptEmail gaan versturen.

Meld verdachte situaties

Krijgt u een bericht of een telefoontje dat u niet vertrouwt? Neem dan meteen contact met ons op.

CZ Klantenservice