Verwerken nota's duurt tijdelijk langer

Heeft u de afgelopen weken een nota bij ons ingediend? Dan merkt u misschien dat het verwerken hiervan langer duurt dan u van ons gewend bent. Wij begrijpen dat dit ontzettend vervelend voor u kan zijn. En dat spijt ons enorm. We doen er alles aan om alle nota's zo snel mogelijk te verwerken.
We leggen u graag uit waarom de verwerking op dit moment langer duurt hoe we dit oplossen.

Moeilijke opstart met nieuw systeem

Sinds eind mei werken we met een nieuw systeem. Daarmee kunnen we nota's in de toekomst sneller aan u uitbetalen. Het kost alleen tijd om van het ene systeem over te gaan naar het andere. We konden daarom in de tweede helft van de maand mei geen nota’s verwerken.

Eind mei werkte het nieuwe systeem. We zijn toen meteen alle nota's gaan verwerken die er lagen. We hadden verwacht dat dit snel zou gaan. Maar een nieuw systeem is vaak even wennen, ook voor ons.

Nieuwe privacywet

Ook de privacywet is veranderd. Bent u voor bepaalde zorg niet verzekerd? Dan mogen wij volgens de wet de nota’s niet in behandeling nemen. Dit betekent dat u voor die zorg vanaf nu een rekening van de zorgverlener krijgt.

Hoelang duurt de verwerking van uw nota?

  • Krijgen wij een nota van uw zorgverlener? Dan kunnen we die vaak meteen verwerken.
  • Stuurt u ons een nota? Dan duurt het verwerken hiervan voor het grootste deel van de nota’s nu ongeveer 20 werkdagen.

Wat gaat er op dit moment nog mis?

Er zijn een paar redenen waarom het verwerken van nota’s nog steeds langer duurt:

  • Er waren storingen met het nieuwe systeem. We hebben deze snel opgelost, maar hebben hierdoor nu nog wel vertraging.
  • Wij krijgen op dit moment veel dubbele nota's. Mensen twijfelen namelijk of we hun nota wel hebben gehad, doordat het verwerken langer duurt. Daarom sturen ze hem nog een keer. Begrijpelijk.
  • Door de nieuwe privacywet kunnen tandartsen alleen nog maar nota’s bij ons declareren als u een tandartsverzekering heeft. Sommige tandartsen kiezen er nu voor om alle tandartsnota’s naar u als verzekerde te sturen. Ook als u wel een tandartsverzekering heeft. En die moet u dan weer bij ons indienen. Hierdoor is de wachtrij voor deze nota’s verder toegenomen.

Dit doen we om het probleem op te lossen

  1. We hebben veel extra mensen ingezet.
  2. We hebben per 5 juli nieuwe afspraken gemaakt met Infomedics, het bureau dat de administratie doet voor veel tandartsen. Heeft u een tandartsverzekering? Dan sturen zij de nota’s voor alle behandelingen vanaf 5 juli gewoon weer naar CZ. Heeft u een eigen bijdrage of eigen risico voor de behandeling? Dan krijgt u van Infomedics een nota voor dat deel van de rekening.

Tot slot

We vinden het erg jammer dat het nu mis gaat. We hebben juist gekozen voor een nieuw systeem zodat we uw nota’s sneller zouden kunnen gaan verwerken. En dat gaat ook gebeuren, zodra wij deze problemen hebben opgelost. Dan verwerken we uw nota’s nog sneller dan u van ons gewend bent. Beloofd.

Veelgestelde vragen

Nog vragen? We zijn er voor u

Naar boven