Aanscherping inkoopbeleid hulpmiddelen

In 2016 scherpt CZ haar inkoopbeleid op het gebied van een aantal hulpmiddelen verder aan. Hulpmiddelen zoals zuurstof, stomamateriaal en incontinentiemateriaal zijn nog steeds onnodig duur. Daarom heeft CZ voor 2016 nog maar een aantal leveranciers gecontracteerd voor deze hulpmiddelen.

Zo kan CZ de zorg beter en goedkoper inkopen. Uiteraard blijft CZ hoge eisen stellen aan de kwaliteit van de hulpmiddelen en de service van de leveranciers. We bezuinigen dus niet op kwaliteit en onze verzekerden blijven de best mogelijke service en zorg ontvangen.

Zuurstofapparatuur

CZ werkt samen met twee leveranciers die verantwoordelijk zijn voor de service en levering van zuurstof en bijbehorende apparatuur aan onze verzekerden. Dit zijn:

  1. Westfalen Medical
  2. Linde Healthcare

Incontinentiemateriaal

CZ heeft via een Europese aanbesteding drie leveranciers geselecteerd die voor 2016 verantwoordelijk zijn voor de service en levering van incontinentiematerialen (zowel afvoerend als absorberend) aan verzekerden van het CZ-concern:

  1. Bosman
  2. MediReva
  3. Brocacef zorglogistiek

Stomamaterialen

CZ heeft voor 2016 twee leveranciers voor stomamaterialen geselecteerd:

  1. Mathot Medische Speciaalzaken
  2. MediReva

De selectie is tot stand gekomen op basis van kwaliteit en prijs, via een Europese aanbesteding.

Wat betekent dit voor onze verzekerden?

Verzekerden die bovenstaande hulpmiddelen gebruiken van een andere leverancier maar verzekerd willen blijven van de hoogst mogelijke vergoeding, hebben wij gevraagd vanaf 1 januari 2016 over te stappen naar een van genoemde leveranciers. 

Verzekerden met een naturapolis die stoma- of incontinentiematerialen afnemen bij een niet gecontracteerde leverancier krijgen, afhankelijk van de polis, een percentage van het gecontracteerde tarief. Het gecontracteerde tarief voor zowel stoma als incontinentiemateriaal is met ingang van 1 januari 2016 AIP -60% (bevroren AIP 1 april 2015).

Wat betekent dit voor u als voorschrijver?

Bestelt u materiaal voor (nieuwe) gebruikers van zuurstoftherapie, incontinentiemateriaal of stomamateriaal die bij de CZ groep verzekerd zijn ? Dan raden wij u aan dit te bestellen bij een van de gecontracteerde leveranciers. Alleen dan is uw patiënt (en onze verzekerde) gegarandeerd van volledige vergoeding. U kunt zelf kiezen van welke leverancier u gebruik wilt maken. Voor vragen over de merken en de volledigheid van hun assortiment kunt u terecht bij de verpleegkundigen van de betreffende leveranciers.

Krijgt u vragen?

Krijgt u vragen van CZ-verzekerden over de inkoop van stoma- en/of incontinentiematerialen? U kunt hen doorverwijzen naar één van onze medewerkers via telefoonnummer (076) 524 37 00. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur.

Hebt u zelf vragen over deze informatie? Dan kunt u uw vragen per mail stellen via inkoophulpmiddelen@cz.nl. U krijgt binnen 2 werkdagen antwoord op uw vraag.

Standpunt Zorgverzekeraars op RIVM rapport bloedglucosemeters

Het RIVM heeft in oktober 2016 een rapport over de nauwkeurigheid van bloedglucosemeters gepubliceerd. Het rapport van het RIVM geeft geen aanleiding om aan nauwkeurigheid en veiligheid van uw bloedglucosemeter te twijfelen. Uit RIVM rapport blijkt dat het heel belangrijk is dat de meting goed wordt uitgevoerd. Zorgverzekeraars delen dit standpunt. Twijfelt u of u de meting goed uitvoert, bespreek dit dan met uw behandelaar.

Het RIVM constateert verbeterpunten, onder meer op het gebied van documentatie. Het onderzoek is gestart in januari 2015. In de tussentijd zijn alle betrokken partijen met elkaar in overleg over structurele verbeteringen rondom zelfcontrole bij diabetespatiënten. Een breed gedragen consensusdocument is nagenoeg gereed. Zorgverzekeraars participeren hierin. In het consensusdocument worden veel van de door het RIVM benoemde verbeterpunten ondervangen.