Hoe kiest u een verpleeghuis?

Verhuizen naar een verpleeghuis is een ingrijpende gebeurtenis. Het is belangrijk dat u kiest voor een zorginstelling die de zorg levert die u nodig hebt en voldoet aan uw wensen. Bezoek vooraf samen met familieleden of vrienden een aantal zorginstellingen. Pas als u er zelf rondloopt ziet u wie er wonen, wie de zorgverleners zijn en krijgt u een goede indruk van de sfeer.

Deze handige checklist kunt u tijdens uw bezoek gebruiken om antwoord te krijgen op de vragen die u belangrijk vindt bij uw keuze.

Locatie en accommodatie

  • Wat is de algemene indruk van de locatie en accommodatie?
  • Hoe is de sfeer in de gemeenschappelijke ruimtes?
  • Met hoeveel personen delen de bewoners de gemeenschappelijke ruimtes?
  • Hoe groot zijn de kamers?
  • Mogen meubels en persoonlijke bezittingen mee verhuizen?
  • Mag mijn naaste binnen de locatie gaan en staan waar hij/zij wilt of zijn er bepaalde beperkingen ten aanzien van de bewegingsvrijheid?
  • Hoe kan mijn naaste alarm slaan bij bijzonderheden?
  • Wat zijn ervaringen van andere bewoners en mantelzorgers?

Zorg en activiteiten

  • Hoeveel ruimte is er voor persoonlijke wensen van de bewoners; kunnen we zelf beslissen over de dagindeling, zoals opstaan en naar bed gaan, warm eten en douchen? 
  • Aan welke (gezamenlijke) activiteiten kan mijn naaste deelnemen?
  • Zijn er ook voldoende buitenactiviteiten?
  • Kan uw naaste zijn/haar hobby’s blijven uitvoeren?
  • Welke faciliteiten zijn op de locatie aanwezig; zoals een kapper, supermarkt of wasserette?
  • Welke zorg biedt de zorginstelling en welke zorgdisciplines zijn aanwezig?
  • Kan mijn naaste hier ook blijven wonen, wanneer de ziekte en zorgvraag toeneemt?
  • Zijn huisdieren welkom?
  • Wordt er gebruik gemaakt van ehealth toepassingen?
  • Moeten we voor bepaalde activiteiten en faciliteiten extra betalen? Zo ja, hoeveel? 

Mantelzorgers

  • Zijn wij als mantelzorgers op elk moment van de dag welkom om langs te komen?
  • Kunnen wij op elk moment van de dag onze naaste ophalen voor een uitje of bezoek?
  • Hebben wij altijd actueel inzicht (bijvoorbeeld via een app) in het zorgdossier?
  • Hoe verloopt het contact met mantelzorgers (ook bij bijzonderheden)?
  • Hoe verloopt het contact met alle betrokken zorgprofessioals, zoals de eigen huisarts?
  • Wat wordt er van mantelzorgers verwacht in de ondersteuning van hun naaste; bijvoorbeeld als vrijwilliger bij activiteiten?

Overige vragen

  • Hebben de medewerkers voldoende kennis en affiniteit met bewoners met dementie?
  • Is er voldoende personeel en is er een stabiele bezetting op de locatie?
  • Is er een wachtlijst? En wat is de verwachte tijd dat u moet wachten op een kamer?
  • Zijn er nog aanvullende (service)kosten? 
  • Welke zaken moeten we regelen om de verhuizing soepel te laten verlopen?
  • Hoe wordt de zorginstelling beoordeeld op Zorgkaart Nederland?

CZ HulpWijzer

Hulp nodig? Zó regelt u dat

De CZ HulpWijzer wijst u de weg met een persoonlijk stappenplan én praktische tips om alles goed te regelen. Zo weet u precies bij welke instantie u terecht kunt, of u een indicatie nodig hebt en of u iets moet betalen.

Bel ons

CZ Zorgteam

(013) 594 91 10
Uw gebruikelijke beltarief
Maandag t/m vrijdag
8:30 - 17:30 uur

Hoe kan het CZ Zorgteam u helpen?

U kunt bij het CZ Zorgteam terecht voor persoonlijk advies, het regelen van zorg en het vergelijken van zorgverleners.

Zorgteam