Download de app
Download de app voor iOS of Android
Heeft u zorgkosten in het buitenland gemaakt en deze zelf voorgeschoten? Lees waar u op moet letten en hoe u het beste uw buitenlandse nota kunt declareren.
Is vóór uw vertrek een negatief reisadvies afgegeven? Bijvoorbeeld vanwege besmettelijke ziekteverwekkers of een bedreigende situatie. U krijgt geen vergoeding uit uw aanvullende verzekering als u door deze omstandigheden zorg nodig heeft. Check daarom altijd eerst het reisadvies voor uw bestemming.
Extra (bank)kosten voor een betaling (door u of door CZ) naar of vanuit het buitenland worden niet vergoed.
Extra kosten door koerswijzigingen worden niet vergoed. We betalen zorgkosten altijd in euro’s. Is de rekening betaald in een vreemde muntsoort? Het kan soms zijn dat u een hoger of juist lager bedrag betaald krijgt. Heeft uw zorgverlener uit het buitenland de rekening rechtstreeks naar ons gestuurd? Dan krijgt u soms nog een rekening voor het koersverschil.
Op de nota moet het volgende staan: naam en adres van de zorgverlener, uw naam en geboortedatum, de behandeldatum, soort behandeling en het totale bedrag per behandeling.
De nota moet in een gangbare taal zijn opgesteld. Is dit niet het geval? Dan vragen wij een vertaling van de nota bij u op.
Zorgkosten die buiten de polisvoorwaarden vallen vergoeden we niet.
Woont u in Nederland, en haalt u regelmatig medicijnen bij een apotheek in het buitenland? Bijvoorbeeld in België of Duitsland. Dan krijgt u vanaf 2023 niet meer de vergoeding die u misschien gewend bent. Vanaf 2023 passen we namelijk het voorkeursbeleid medicijnen toe voor medicijnen uit het buitenland.
Download de app voor iOS of Android
Maak een foto van uw nota of upload een pdf via de CZ app
Kies buitenlandse nota en beantwoord de aanvullende vragen
Verstuur uw declaratie
Maak een foto of scan van uw nota en bewaar deze op uw computer
Ga naar Mijn CZ en log in met uw DigiD
Vul de naam van zorgverlener in en het bedrag zoals het op de nota staat
Beantwoord de aanvullende vragen in Mijn CZ om uw nota te declareren
Controleer uw declaratie en klik op 'Versturen'
Uw vergoeding staat binnen 4 weken op uw rekening.
De afhandeling van uw nota kan langer duren als we meer informatie nodig hebben. U ontvangt hier altijd bericht over.
De status van uw declaratie kunt u bekijken in Mijn CZ.
Kunt u vanuit het buitenland niet inloggen? Gebruik dan: