Buitenlandse zorgkosten declareren

Heeft u zorgkosten in het buitenland gemaakt en deze zelf voorgeschoten? Lees waar u op moet letten en hoe u het beste uw buitenlandse nota kunt declareren.

Goed om te weten

  • Op de nota moet het volgende staan: naam en adres van de zorgverlener, uw naam en geboortedatum, de behandeldatum, soort behandeling en het totale bedrag per behandeling.
  • De nota moet in een gangbare taal zijn opgesteld. Is dit niet het geval? Dan vragen wij een vertaling van de nota bij u op.
  • Zorgkosten die buiten de polisvoorwaarden vallen vergoeden we niet.
  • Woont u in Nederland, en haalt u regelmatig medicijnen bij een apotheek in het buitenland? Bijvoorbeeld in België of Duitsland. Dan krijgt u vanaf 2023 niet meer de vergoeding die u misschien gewend bent. Vanaf 2023 passen we namelijk het voorkeursbeleid medicijnen toe voor medicijnen uit het buitenland.

Zo declareert u met de CZ app

  1. Download de app voor iOS of Android

  2. Maak een foto van uw nota of upload een pdf

  3. Kies buitenlandse nota en beantwoord de aanvullende vragen

  4. Verstuur uw declaratie

Zo declareert u via Mijn CZ

  1. Maak een foto of scan van uw nota en bewaar deze op uw computer

  2. Ga naar Mijn CZ en log in met uw DigiD

  3. Vul de naam van zorgverlener in en het bedrag zoals het op de nota staat

  4. Beantwoord de aanvullende vragen in Mijn CZ om uw nota te declareren

  5. Controleer uw declaratie en klik op 'Versturen'

Dit kunt u verwachten

  • Uw vergoeding staat binnen 10* werkdagen op uw rekening.
  • De afhandeling van uw nota kan langer duren als we meer informatie nodig hebben. U ontvangt hier altijd bericht over.
  • De status van uw declaratie kunt u bekijken in Mijn CZ.

* Op dit moment duurt de afhandeling van nota’s mogelijk langer dan u gewend bent. Lees meer hierover.

Kunt u hulp gebruiken? We zijn er voor u

Naar boven