MeanderGroep zet medewerkers in hun eigen kracht

Van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’. Dat is de beweging die zorgorganisatie MeanderGroep uit Zuid-Limburg maakt. Medewerkers moeten verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gezondheid. De kern van het werkgeverschap richt zich op het nemen van die eigen regie. Meander faciliteert.

Kom in gesprek

Datum: 17 mei 2017 - Leestijd: 6 minuten

Druk op de zorg

Er staat veel druk op de zorg. Zoals veel zorgorganisaties kampt Meander met hoog verzuim. Twee jaar geleden naderde het de 8%. Samen met collectieve zorgverzekeraar CZ definieerde Meander twee speerpunten:

  1. Het verzuim moet naar beneden
  2. Preventie moet meer aandacht krijgen

Rode draad daarbij is steeds de medewerker, die zelf de regie in handen moet nemen.

De eerste stap was het starten van twee pilots:

  • Om de psychische belasting te beperken
  • Om fysieke klachten voor te zijn en/of sneller te laten behandelen.

De invulling van beide programma’s moest aansluiten bij de kanteling die de organisatie maakt. Meander werkt namelijk sinds kort zowel in de thuiszorg als intramuraal met zelfsturende teams. Medewerkers zijn voortaan gezamenlijk verantwoordelijk voor de realisatie van hun takenpakket.

Moderne werkwijze

Collega’s geven zelf aan waar ze behoefte aan hebben en zaken worden niet meer van bovenop opgelegd. Deze werkwijze past bij de tijd en bij de moderne visie op zorg. Cliënten worden klaargestoomd om zo lang mogelijk zelfredzaam te blijven. “Dan is het logisch dat je deze visie ook richting je eigen medewerkers doorvoert”, aldus de insteek van MeanderGroep.

Begeleiding bij psychische klachten

Medewerkers met psychische klachten kunnen terecht bij een van de vier bedrijfscoaches die Meander in dienst heeft. Deze coaches:

  • Bespreken problemen
    Variërend van een verstoorde werk-privébalans tot financiële perikelen
  • Geven weerbaarheidstrainingen
    En verwijzen medewerkers indien nodig naar een psycholoog
  • Geven feedback
    Niet op inhoud maar op trends.

Meander kan daar weer opvolging aan geven. Door bijvoorbeeld de managementstijl aan te passen. Of cursussen te geven.

Begeleiding bij lichamelijke klachten

Voor medewerkers met fysieke klachten heeft Meander een eigen paramedische dienst. Het screeningsportaal stelt met een holistische bril de diagnose. Eerst moet de oorzaak duidelijk zijn voordat een traject wordt gestart. Hiermee wil de organisatie voorkomen dat medewerkers tijd verspillen aan een eigen, langdurige zoektocht.

Door aan de voorkant de juiste diagnose te stellen, kunnen ze snel de juiste behandeling krijgen. Soms is een fysiotherapeut de aangewezen weg, soms een diëtist of een manueel therapeut, of een combinatie van meerdere disciplines. Maar het kan ook zijn dat het screeningsportaal een medewerker doorstuurt naar de Meander-coach, omdat de oorzaak van de lichamelijke klacht een mentale kwestie is.

De paramedische dienst voert ook werkplekonderzoeken uit. Ergotherapeuten screenen de bureaus en stoelen van het kantoorpersoneel, of lopen een dag mee met medewerkers in de thuiszorg om te zien of iemands werkhouding kan worden verbeterd. Duurzaam werken staat hoe dan ook voorop.

Stagnerend verzuimcijfer

Het programma loopt nu een jaar. Het stijgende verzuim is een halt toegeroepen. Vierhonderd medewerkers maakten gebruik van de Meander-coach, honderd medewerkers hebben zich fysiek laten screenen. Additioneel worden stoppen-met-roken-cursussen en mindfulness-trainingen gegeven. Medewerkers kunnen sporten met korting en leren omgaan met agressie.

In de afgelopen maanden is een communicatiecampagne gestart onder de naam ‘Je leven de baas’. Daarin wordt het hele programma helder uiteengezet.

Het is nog te vroeg om verband te leggen tussen de inspanningen die zijn gedaan en het stagnerende verzuimcijfer. Maar Meander heeft sterk het idee dat het cijfer hoger zou zijn als er geen actie was ondernomen. Uit de enquêtes van de bedrijfscoaches onder het personeel blijkt dat mensen zich ‘erg geholpen’ voelen. Door te vragen om feedback is er beter zicht op effectiviteit en tevredenheid.

Het gros van de medewerkers is ontzettend loyaal en gedreven. Ze staan altijd voor de klant klaar en zijn geneigd om aan hun eigen problemen voorbij te gaan. Met de nieuwe aanpak wordt ervoor gewaakt dat ze zichzelf niet meer wegcijferen. De pr-campagne maakt dat duidelijk. Je hebt maar één lijf en daar moet je zorgvuldig mee omgaan, zodat je lang en plezierig kunt leven en werken’.

Gesprek over fysieke belasting?

Bent u geïnteresseerd in wat CZ voor u kan betekenen? Of wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen over uw vraagstuk?

Kom in gesprek
Man aan het werk achter laptop
Willem Lugtenburg
Accountmanager
Ik ben accountmanager bij CZ en adviseer bedrijven op het gebied van collectiviteiten en gezondheidsmanagement. Ik ben bewust bezig met voeding en beweging. In mijn vrije tijd neem ik deel aan marathonwedstrijden en ga ik graag op reis.

Ook interessant

Blijf op de hoogte:

Ontvang elke maand het laatste nieuws over gezondheid, duurzame inzetbaarheid en onze (veelal gratis) diensten voor werkgevers.

Ja, schrijf mij in