10 vragen en antwoorden over uw apotheek

Apothekers doen veel meer dan de medicijnen geven die uw arts heeft voorgeschreven. Neem een kijkje achter de schermen van uw apotheek.

1. Waarom is een goede apotheek zo belangrijk?

Als u een recept krijgt van uw (huis)arts dan staat erop welke werkzame stof nodig is voor uw behandeling. Uw apotheek kiest het medicijn dat het beste bij het recept en bij uw gezondheid past.

Stel, er is geen passend medicijn. Dan kan uw apotheek het medicijn zelf maken of een bestaand medicijn aanpassen. Bovendien geeft uw apotheek u advies over uw medicijnen.

Ook kunt u bij uw apotheek terecht voor medicijnen waar geen recept voor nodig is of voor gezondheids- en verzorgingsproducten.

2. Hoe kiest uw apotheek het juiste medicijn voor u?

Uw apotheek geeft u de voorgeschreven medicijnen niet zomaar mee. Vooraf controleert hij altijd of het medicijn past bij uw gezondheid en bij de andere medicijnen die u gebruikt.

Uw apotheker moet dan natuurlijk wel weten welke andere medicijnen u al gebruikt. En of u zwanger bent, allergisch bent voor bepaalde stoffen, en of u problemen hebt met uw gezondheid. Daarom is het belangrijk dat u uw apotheker altijd alles vertelt. Deze informatie komt in uw dossier, waardoor de controle voor uw apotheek gemakkelijker en sneller wordt.

3. Welke gegevens houdt uw apotheek bij?

Uw apotheker houdt een dossier bij over uw medicijngebruik en gezondheid. Zo kan hij snel controleren of een voorgeschreven medicijn geschikt is. En bent u altijd verzekerd van de best mogelijke zorg. Voordat uw apotheek u de medicijnen meegeeft, controleert hij altijd de inhoud en dosering.

Hebt u een afspraak in het ziekenhuis? Vraag uw apotheek om een actueel medicatieoverzicht van uw medicijnen en allergieën voor bepaalde stoffen. Dan weet de specialist in het ziekenhuis waar hij rekening mee moet houden bij het voorschrijven van medicijnen.

U hebt altijd het recht uw eigen dossier in te zien, er iets aan toe te voegen of het te laten vernietigen.

4. Hoe veilig zijn uw medische gegevens?

Wat u in vertrouwen vertelt aan de apotheker of de apothekersassistent mogen zij niet doorvertellen. Ook mag niet iedereen zomaar uw dossier inzien. Alleen uw apotheker en de medici die u behandelen hebben toegang tot uw dossier. Maar zelfs dan alleen met uw toestemming.

U kunt vooraf toestemming geven om uw medische gegevens te delen. Dan kunnen medici en andere zorgverleners snel en juist handelen als er sprake is van een noodgeval. Dit is zeker aan te raden als u allergisch bent voor bepaalde stoffen. Informeer bij uw apotheek of kijk op www.ikgeeftoestemming.nl.

5. Wat is een begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel?

Als u een nieuw medicijn krijgt, zal uw apotheker u eerst enkele vragen stellen over uw gezondheid, allergieën en uw levensstijl. Verder vertelt uw apotheker in dit begeleidingsgesprek:

  • Wanneer en hoe moet u het medicijn innemen of gebruiken?
  • Waarop moet u letten bij het gebruik?
  • Hoe kunt u het medicijn het beste innemen samen met medicijnen die u al langer gebruikt?
  • Hoe werkt het medicijn?
  • Hoe merkt u dat het werkt?
  • Hoe snel merkt u resultaat?
  • Kunt u last krijgen van bijwerkingen?
  • Bij welke klachten moet u contact opnemen met uw apotheek of arts?
  • Hoe lang moet u het medicijn gebruiken?

Uw apotheker brengt kosten in rekening voor het begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. Sinds 2016 staan de kosten voor dit begeleidingsgesprek niet meer apart op uw zorgnota. U ziet op uw declaratieoverzicht voortaan een totaalbedrag met daarachter de naam van uw geneesmiddel en de vermelding ‘terhandstelling met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’.  Deze kunt u vinden bij uw zorgverbruik op Mijn CZ.

6. Wanneer krijgt u een tweede begeleidingsgesprek?

U krijgt een nieuw medicijn altijd maar voor 15 dagen mee. Deze periode is bedoeld om te bekijken of u geen klachten of ongemakken hebt. Duurt de behandeling langer dan 15 dagen? Dan controleert uw apotheek in een tweede begeleidingsgesprek tijdens het vervolgbezoek of alles goed is gegaan. Als het nodig is, past uw apotheek het medicijn, de dosering of de toedieningsweg aan.

Twijfelt u over een medicijn? Neem dan meteen contact op met uw apotheek en wacht niet tot de 15 dagen voorbij zijn.

Hebt u geen bijwerkingen en verminderen de klachten? Dan krijgt u na het tweede begeleidingsgesprek het medicijn voor een langere tijd mee.

7. Twijfels over medicijnen? Check het bij uw apotheek

Uw apotheker zorgt ervoor dat u uw medicijnen veilig kunt gebruiken. Maar als u twijfelt, vraag uw apotheker dan gerust om advies. Want bijvoorbeeld een andere levensstijl, veranderingen van uw gezondheid of nieuwe aandoeningen zijn van invloed op de werking van een medicijn.

Gebruikt u al 5 jaar lang meerdere medicijnen? Dan is het een goed idee om de combinatie en de dosering opnieuw te laten controleren door uw apotheek. Dit noemen we een medicatiebeoordeling. Hieraan zijn kosten verbonden, maar in sommige gevallen vergoedt uw verzekering die kosten. Vraag ernaar bij uw apotheek of controleer uw vergoeding voor medicatiebeoordeling.

8. Wat doet u met overgebleven medicijnen?

Lever medicijnen die u overhoudt altijd in bij uw apotheek. Uw apotheker weet dan meteen dat u gestopt bent, noteert dit in uw dossier en zorgt voor een veilige afvoer van de medicijnen.

Als u zelf de medicijnen wilt weggooien, geef ze dan mee met chemisch afval. Maar vertel wel uw apotheker dat u gestopt bent met het medicijnen. Want dan blijft uw dossier actueel.

Hebt u met uw (huis)arts afgesproken om een medicijn voor een kortere periode te gebruiken? Vertel dit aan uw apotheek bij het ophalen. Dan krijgt u minder medicijnen. Dat scheelt weer verspilling en onnodige kosten, zoals eigen bijdrage en eigen risico voor medicijnen.

9. Wat is een geschikte apotheek voor u?

U kunt kiezen uit alle apotheken binnen Nederland. CZ heeft met de meeste van deze apotheken een contract afgesloten. Gaat u naar een niet-gecontracteerde apotheek? Dan kan het zijn dat u een lagere vergoeding krijgt.

Ook kunt u medicijnen bestellen via een internetapotheek. Controleer wel altijd of het een legale internetapotheek is. Elke internetapotheek die een contract heeft met CZ is natuurlijk een legale, erkende apotheek.

10. Op zoek naar een apotheek?

We helpen u graag een goede apotheek te vinden. Zoek een apotheek bij u in de buurt.

Of bel onze Klantenservice: 088 555 77 77.

De meeste zorg en medicijnen die u krijgt bij de apotheek worden vergoed. Wel heeft de overheid bepaald dat u eigen bijdrage en eigen risico betaalt. Bekijk de vergoeding voor medicijnen.

Bel ons

CZ Klantenservice

088 555 77 77
Maandag t/m vrijdag 8:00 - 21:00 uur
Zaterdag 10:00 - 14:00 uur

Stel uw vraag via WhatsApp

06 13 65 19 50
Binnen 4 uur antwoord.
We appen op werkdagen tussen 8:30 uur en 17:30 uur.

Stuur uw vraag

Hebt u vragen? We helpen u graag.

Stuur uw vraag