Onze afspraken over hulpmiddelen

Veel mensen maken gebruik van hulpmiddelen. Wij besteden daarom veel aandacht aan de kwaliteit en prijs van deze producten. Zodat u waar krijgt voor uw geld.

Goede en betaalbare hulpmiddelen

Sommige hulpmiddelen zijn erg duur. Daarom kopen wij vaak hulpmiddelen in bij dezelfde leveranciers. Omdat we meer producten bij een leverancier afnemen, daalt de prijs. En de kwaliteit, die blijft gelijk. Zo houden we uw premie stabiel. En kunt u gewoon de materialen blijven gebruiken waarover u tevreden bent.

Wat heeft CZ voor u afgesproken over wachttijden en bereikbaarheid?*

Met onze gecontracteerde leveranciers van hulpmiddelen hebben we goede afspraken gemaakt. Voor incontinentie- en stomamateriaal kunt u bijvoorbeeld rekenen op:


  • U kunt uw leverancier 24 uur per dag en zeven dagen per week telefonisch en online bereiken. 
  • Uw leverancier is 24 uur per dag en zeven dagen per week inzetbaar voor (spoed)bestellingen, zorginhoudelijke begeleiding en advisering. 
  • U ontvangt het materiaal binnen 24 uur thuis. In spoedeisende situaties zelfs binnen 4 uur. 
  • Kan uw vraag telefonisch niet worden opgelost? Dan kan een verpleegkundige (van de leverancier) aan huis komen voor informatie en advies. Waar in Nederland u ook woont. 
  • De materialen die de leverancier voor u selecteert, voldoen aan strenge richtlijnen voor kwaliteit. 

* Zorgverleners en zorgverzekeraars in Nederland hebben samen normen afgesproken over wachttijden en bereikbaarheid (Treeknormen). Deze normen hebben wij zelf opgesteld.

Wat doen wij nog meer?

  • Wij kijken goed naar de service van leveranciers. Hierover maken we goede afspraken met ze. 
  • Voor hulpmiddelen van bepaalde merken betaalt u soms meer. Met ons inkoopbeleid willen we dit doorbreken. Daarom kijkt de leverancier voortaan samen met u welk materiaal het beste bij u past. U krijgt dan het materiaal dat u nodig hebt, maar soms van een ander merk. De werking en kwaliteit van het materiaal blijven natuurlijk hetzelfde.
  • We willen verspilling en ondoelmatig gebruik van hulpmiddelen tegengaan. Daarom geven we leveranciers steeds vaker dagprijs vergoeding voor een hoeveelheid materiaal of periode van zorg. Bijvoorbeeld bij stomamateriaal. U betaalt hierdoor niet langer voor alle afzonderlijke stomamaterialen maar voor een totale stoma-oplossing die bij uw situatie past. 

Goed om te weten

  • Wij willen dat u de beste zorg krijgt. En dat de zorg betaalbaar blijft. Daarom hebben wij met de meeste zorgverleners een contract. U krijgt de hoogste vergoeding wanneer u naar een zorgverlener gaat die een contract met ons heeft. Krijgt u zorg van een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan betaalt u mogelijk (een deel van) de kosten zelf. Dit is afhankelijk van uw polis.
  • We maakten nóg betere prijsafspraken met gecontracteerde leveranciers. Hierdoor kunt u merken dat uw eigen risico minder snel opraakt.
  • Weten welke hulpmiddelen wij vergoeden? En aan welke voorwaarden leveranciers moeten voldoen zodat u goede kwaliteit, garantie, service en levering krijgt? Lees dan ons Reglement Hulpmiddelen.
  • U wilt natuurlijk dat uw hulpmiddelen van goede kwaliteit zijn. Daarom werken onze gecontracteerde leveranciers volgens de protocollen die voor zijn sector gelden. En is de leverancier getoetst door het SEMH (Stichting Erkenningsregeling voor leveranciers van Medische Hulpmiddelen). 

Voor onderstaande hulpmiddelen hebben we met een beperkt aantal leveranciers goede prijs- en kwaliteitsafspraken gemaakt voor meerdere jaren: 

Bel ons

CZ Zorgteam

(013) 594 91 10
Uw gebruikelijke beltarief
Maandag t/m vrijdag
8:30 - 17:30 uur

Waarbij helpt het CZ Zorgteam?

U kunt bij het CZ Zorgteam terecht voor uitleg over regelingen, voor ondersteuning of voor vragen die met uw persoonlijke situatie te maken hebben.

CZ Zorgteam