Zorgverzekeraars in gesprek over veranderingen complexe spoedeisende zorg

Tilburg, 7 februari 2014

Als u complexe spoedeisende zorg nodig hebt, is het belangrijk dat u snel in een gespecialiseerd ziekenhuis terechtkomt en de beste behandeling krijgt door een ervaren team van medisch deskundigen. Dit verhoogt uw overlevingskans en verlaagt het risico op complicaties. Zorgverzekeraars en ziekenhuizen hebben met de minister van Volksgezondheid in het zogenaamde hoofdlijnenakkoord daarom afgesproken dat zij hierover gaan praten.

Lees de meest gestelde vragen en antwoorden:

  1. Klopt het dat er spoedeisende hulp-afdelingen (SEH) en intensive care-afdelingen (IC) gaan sluiten?
    Dat is momenteel echt niet aan de orde. U kunt ervan op aan dat u de basis spoedzorg voor bijvoorbeeld een gebroken enkel (zoveel mogelijk) dichtbij huis kunt krijgen. U kunt de spoedeisende hulppost bij het ziekenhuis in uw buurt in geval van nood dus gewoon bezoeken. Ook voor Intensive Care afdelingen verandert er momenteel niets. CZ vindt samen met andere zorgverzekeraars dat de kwaliteit van de complexe spoedzorg bij bijvoorbeeld hartaanvallen en/of hersenbloedingen beter kan en is daarom in gesprek met zorgverleners hoe dit het beste georganiseerd kan worden.

  2. Wat verandert er in 2014 voor mij als ik complexe spoedzorg nodig heb?
    Dit jaar verandert er niets voor u. U kunt gewoon terecht bij de spoedeisende hulp-afdeling van het ziekenhuis van uw keuze. Voor de toekomstige inrichting van complexe spoedzorg in uw regio gaan zorgverzekeraars praten met ziekenhuizen en huisartsen die daar werken. Voor regio’s waar CZ de grootste zorgverzekeraar is, neemt CZ hierin het voortouw. In andere regio’s doen andere zorgverzekeraars dit.

  3. Wat verandert er voor mij in de toekomst als ik complexe spoedeisende hulp nodig heb?
    Het is mogelijk dat de organisatie en inrichting van de complexe spoedzorg in de toekomst anders wordt. Er zitten verschillen in kwaliteit tussen verschillende ziekenhuizen op het gebied van complexe spoedeisende hulp en we vinden dat u in de toekomst direct terecht moet komen in het beste ziekenhuis. Dit vergroot uw overlevingskansen.

  4. Waar kan ik nu terecht in geval van spoed?
    Dat is en blijft hetzelfde. U gaat overdag naar uw huisarts en ’s avonds, ’s nachts en in het weekend naar de huisartsenpost (HAP). Daar hoort u of u naar de spoedeisende hulp-afdeling van het ziekenhuis moet of niet. Meer over het hoofdlijnenakkoord External link.

Meer over het hoofdlijnenakkoord.

Bel ons

CZ Klantenservice

088 555 77 77
Maandag t/m vrijdag 8:00 - 21:00 uur
Zaterdag 10:00 - 14:00 uur

Stel uw vraag via WhatsApp

06 13 65 19 50
Binnen 4 uur antwoord.
We appen op werkdagen tussen 8:30 uur en 17:30 uur.

Stuur uw vraag

Hebt u vragen? We helpen u graag.

Stuur uw vraag