Overtuig uw bedrijf ervan dat werkstress een issue is

Interview: Esther Wegter-Hilbers, gezondheidswetenschapper bij HumanCapitalCare

Werkstress zorgt voor 35% van het totale verzuim in Nederland. Niet alleen bij de snelle dertigers op een advocatenkantoor. Ook andere sectoren, zoals de bouw en logistiek kennen hun onzekerheden. Werkstress speelt in elke branche, in elke leeftijdscategorie en bij elk type werk. Esther Wegter-Hilbers van HumanCapitalCare vertelt hoe u werkstress effectief aanpakt.

Waarom wordt werkstress vaker verbloemd dan benoemd?

“Medewerkers geven niet snel toe dat ze last hebben van werkstress. Daar kun je op je werk niet mee aankomen. Ze zijn bang dat het gevolgen heeft voor hun carrière of zien het zelfs als falen. Dus draven ze dapper door. Tot het niet meer gaat. Dan ontstaan er plotseling klachten en melden ze zich ziek. Meestal met een fysieke klacht of griep als reden. Tot verrassing van hun collega’s en HR. Niemand zag het aankomen. Pas als de bedrijfsarts of huisarts tijdens een consult doorvraagt, blijkt stress de werkelijke oorzaak te zijn.”

Verzuim door werkstress

Verzuimredenen die medewerkers aangeven...

Verzuim door werkstress

...en de verzuimoorzaken die de bedrijfsarts vervolgens vindt.

Hoe manifesteert stress zich op het werk?

Esther: “Uit onderzoek van TNO blijkt dat de verschillen per branche groot zijn. In mannelijke sectoren als bouw, vervoer en overslag overheersen schouder-, nek-, knie- en heupklachten. In vrouwelijke sectoren als onderwijs, zorg en welzijn, sport en zakelijke dienstverlening spelen vooral maag-, darm-, rug-, schouder- en hoofdpijnklachten op. Als mensen hun werk niet meer aankunnen, lijken ze bij voorkeur verzuimredenen aan te voeren die logischerwijs passen bij het werk.”

Klopt de stelling van TNO dat lang niet alle branches actie ondernemen tegen werkstress?

“Ik zie een kentering ontstaan. De onderwijssector heeft het qua verzuim bijvoorbeeld het zwaarst te verduren. Het grootste gedeelte van werkgerelateerde uitval wordt door stress veroorzaakt. Dat is niet leuk, maar het gevolg is wel dat het probleem in deze branche op de agenda staat.

Verschillende werkgevers kijken niet alleen meer naar de organisatie van het werk, maar ze stellen hun werknemers nu ook andere vragen, zoals: ‘Wat doet het werk met je’ en ‘Waar zie je tegenop?’ De ene leerkracht krijgt stress van drukke kinderen, de andere leerkracht krijgt er energie van. Als je dat weet kun je het werk daarop aanpassen en preventieve ondersteuning bieden. Er komt meer ruimte voor de menselijke maat.”

Welke middelen heeft HR om werkstress op de kaart te zetten?

“Dat zijn er een paar:

  • Bepaal samen met de directie wat voor type bedrijf je wilt zijn:
    - Ben je een bedrijf met een menselijk gezicht dat de waarde van gezonde, inzetbare en loyale medewerkers ziet? Stuur daar dan ook op.
    - Ben je een bedrijf dat stuurt op cijfers en productieresultaten? Dan zult u stress minder belangrijk vinden. Uitval wordt dan gezien als een bedrijfsrisico. 
  • Maak de winst van gezonde mensen voor het bedrijf letterlijk inzichtelijk. Daarmee overtuigt u het management om meer aandacht te besteden aan werkstress.
  • Met het overzicht waarin het verzuim per branche is uitgesplitst, hebben HR-professionals ook krachtig bewijs in handen. Je ziet namelijk dat de verzuimkosten behoorlijk in de papieren lopen."

Hoe geef je invulling aan de menselijke maat binnen een bedrijf?

“De HR-manager zal net als andere leidinggevenden met medewerkers in gesprek moeten gaan. Wanneer iemand één of meerdere keren kort uitvalt, dan kan er best iets anders aan de hand zijn dan de genoemde griep- of rugklachten. Het kan iedereen overkomen dat je het even niet meer kunt bolwerken. Misschien is je partner in het ziekenhuis opgenomen of loop je tegen je persoonlijke grenzen aan.

Vraag gewoon eens wat mensen bezighoudt. Niet omdat een verzuim- of voortgangsgesprek op de HR-kalender staat, maar vanuit oprechte belangstelling. Een zinnetje als ‘hoe gaat het met je’ kan bevrijdend werken. De oplossing ligt altijd op individueel niveau.”

Zulke menselijke gesprekken nemen veel tijd in beslag

“Dat is een van de bezwaren die ik het meest hoor. Maar het kost nu eenmaal veel tijd om mensen te managen en te begrijpen wat er speelt. Daar moet je dus ruimte voor maken. HR moet een goede strategie en een effectief gezondheidsbeleid ontwikkelen waar het management niet omheen kan. HR is de enige die hiertoe in staat is. Het is de rol van Human Resources om de mens centraal te zetten in het bedrijf.”

Wat zou je HR-managers nog willen adviseren?

“Ga in gesprek met de mensen om wie het gaat. Als medewerkers durven aan te geven dat ze het even niet meer aankunnen en samen met hun leidinggevende op zoek mogen gaan naar een oplossing, dan zal je zien dat het verzuim door werkstress in je bedrijf straks vermindert.”

Kom in actie tegen werkstress

Gezondheidswetenschapper Esther Wegter-Hilbers werkt als Arbeid&Organisatie adviseur  bij arbeids- en gezondheidsdienst HumanCapitalCare, een strategisch partner waar CZ veelvuldig mee samenwerkt. Ze spart met bedrijven over uitval en wat ze daar aan kunnen doen. De mens staat centraal in heel haar denken. Ze verzorgt incompany trainingen en kijkt graag naar Tegenlicht. Voor een leuke discussie is ze altijd te porren. “Misschien moet HR maar weer personeelszaken gaan heten.”

Neem contact op met de CZ Bedrijvendesk
Bekijk het LinkedIn-profiel van Esther

Esther Hilbers

Werkstress

De signalen van werkstress

Is een medewerker moe, snel geprikkeld en minder geconcentreerd? Dan kan er sprake zijn van werkstress.

Zo herkent u (verborgen) werkstress

Stress verminderen? Pak het preventief aan

Vaak wordt bij werkstress pas ingegrepen als het te laat is. Herstel duurt daardoor lang. Als u preventief te werk gaat, kunt u uw medewerkers en bedrijf veel leed besparen.

Pak werkstress aan in 5 fasen

Blijf op de hoogte

Ontvang elke maand onze nieuwsbrief voor HR-professionals met actuele thema’s rondom gezondheid en duurzame inzetbaarheid.

Ja, schrijf mij in

Bel ons

Hebt u vragen of wilt u advies? Neemt u dan contact met ons op

Telefoonnummer
088 555 71 00
Te bereiken op
Maandag t/m vrijdag
Openingstijden
8:30 - 17:30 uur