Zorgadvies en wachtlijstbemiddeling
Zoekt u een zorgverlener of zijn er voor uw zorg lange wachttijden? Wij staan voor u klaar. Met persoonlijk advies en onze Zorgvinder begeleiden we u naar een passende zorgverlener. Heeft u te maken met lange wachttijden? Het CZ Zorgteam kijkt graag waar u sneller terecht kunt voor uw zorg. Ontdek direct uw opties.
Wat is wachtlijstbemiddeling?
Er zijn regels over de maximale wachttijden in de zorg. Moet u langer wachten? Dan heeft u recht op hulp bij het vinden van een andere zorgverlener. Dat heet wachtlijstbemiddeling. U kunt dit aanvragen voor uzelf of voor iemand in uw omgeving.
Bekijk hoe wij u kunnen helpen
Beantwoord hieronder een paar korte vragen. En zie direct wat wij voor u kunnen betekenen.
Direct bemiddeling aanvragen
Weet u al dat u in aanmerking komt voor wachtlijstbemiddeling? Voor ziekenhuiszorg, GGZ, huisartsenzorg, kraamzorg en wijkverpleging kunt u direct online bemiddeling aanvragen. Leg de situatie zo compleet mogelijk uit. Dan kunnen we u het snelst helpen.
- Vraag bemiddeling aan voor Medisch specialistische zorg (MSZ)
- Vraag bemiddeling aan voor Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)
- Vraag bemiddeling aan voor Huisartsenzorg
- Vraag bemiddeling aan voor Kraamzorg
- Vraag bemiddeling aan voor Wijkverpleging
Heeft u wachtlijstbemiddeling nodig voor geneeskundige zorg voor specifieke patiëntgroepen (GZSP), thuiszorg in de laatste levensfase, of een instelling voor kortdurend verblijf of geriatrische revalidatiezorg? Bel dan het CZ Zorgteam via (013) 594 91 10. We denken graag met u mee.
Hulp bij andere zorg
Veelgestelde vragen over wachtlijstbemiddeling
Wat is een normale wachttijd?
Als u zorg nodig heeft, wilt u graag zo snel mogelijk geholpen worden. Daarom zijn er landelijk afspraken gemaakt over wachttijden en bereikbaarheid in de zorg. Deze afspraken noemen we treeknormen. We hebben deze voor u op een rijtje gezet.
Wanneer kan ik wachtlijstbemiddeling aanvragen?
Als CZ-verzekerde kunt u wachtlijstbemiddeling aanvragen als u een doorverwijzing heeft én de wachttijd voor uw zorg langer is dan de landelijke norm. U kunt bemiddeling aanvragen als:
- U op een wachtlijst staat bij een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, geestelijke gezondheidszorg (GGZ), wijkverpleging, geneeskundige zorg voor specifieke patiëntgroepen (GZSP) of voor thuiszorg in de laatste levensfase.
- U zich niet kunt laten inschrijven bij een huisarts of kraamzorginstelling, omdat er geen plaats is.
- U niet terecht kunt bij een instelling voor kortdurend verblijf of geriatrische revalidatiezorg.
Ik wil zelf kijken of ik bij een andere zorgverlener eerder terecht kan. Hoe doe ik dit?
U kunt in de CZ Zorgvinder zoeken naar een andere zorgverlener. Soms ziet u daar ook wat de wachttijd is, maar u kunt dit het beste opvragen bij de zorgverlener zelf. Controleer altijd even of de zorgverlener een contract heeft met CZ voor uw zorg.
Komt u er zelf niet uit? Dan helpt ons Zorgteam of de klantenservice u graag verder.
Ik kan sneller terecht bij een zorgverlener zonder contract. Krijg ik mijn zorg vergoed?
Als u kiest voor een niet-gecontracteerde zorgverlener, kan het zijn dat u minder vergoed krijgt. Bijvoorbeeld bij de Zorgbewustpolis, Zorg-op-maatpolis of de CZdirect basisverzekering. Heeft u de Zorgvariatiepolis en gaat het om GGZ of verpleging en verzorging? Dan krijgt u ook minder vergoed. Lees meer over zorgverleners zonder contract. We helpen u daarom graag met het vinden van een gecontracteerde zorgverlener waar u sneller terecht kan.
Vaak vindt het Zorgteam een plekje bij een zorgverlener met contract. Toch kan het soms zo zijn dat ze u alleen kunnen bemiddelen naar een zorgverlener zonder contract. Omdat u dan niet de mogelijkheid heeft om naar een gecontracteerde zorgverlener te gaan, vergoedt CZ 100% van het gemiddeld gecontracteerde tarief. U moet hiervoor wel toestemming hebben van het Zorgteam.