buitenland verzekering interview xanthe

Ik moest de operatie vooraf contant betalen

Xanthe Bron moest op Sumatra plotseling geopereerd worden aan een blindedarmontsteking. Met behulp de CZ Helpline kon zie haar reis toch gewoon afmaken.

Met buikpijn naar het streekziekenhuis op Sumatra

Xanthe Born was met haar vriend op reis in Azië. Tijdens haar verblijf op Sumatra kreeg zij zulke hevige buikpijn, dat zij midden in de nacht naar het dichtstbijzijnde streekziekenhuis ging.

Praten met handen en voeten

In het ziekenhuis bleek communicatie erg ingewikkeld. “De verpleegkundige sprak geen woord Engels”, zegt Xanthe. “Met handen en voeten kon ze me duidelijk maken dat ze dachten aan een voedselvergiftiging of maagzuurbranden.” Xanthe en haar vriend vertrouwden het niet. Een dag later gingen ze naar een moderner ziekenhuis in Padang.

Pinnen voor een operatie?

In Padang hoorde Xanthe een andere diagnose: ze had een blindedarmontsteking. “Ik moest geopereerd worden. Maar dat leverde een nieuw probleem op: ik zou de operatie vooraf contant moeten betalen. Anders zou ik niet geholpen worden. Een ontzettend vervelende situatie, omdat het bijna onmogelijk is zoveel geld op vrijdag op Sumatra op te nemen. Bijna alle banken zijn dan dicht.”

CZ Helpline: tolken en onderhandelen

In Nederland had Xanthes vader inmiddels contact gezocht met de CZ Helpline. Een medewerkster van de CZ Helpline belde het ziekenhuis. Zij sprak Indonesisch en kon optreden als tolk. Door goede onderhandelingen hoefde Xanthe uiteindelijk nog maar 200 euro als voorschot te betalen.

Na een paar dagen weer op pad

“De operatie verliep goed. Na een paar dagen in het ziekenhuis konden we onze reis vervolgen. Al met al vond ik het een positieve ervaring. De medewerkster van de CZ Helpline trad adequaat op en heeft later nog eens contact met me opgenomen om te vragen hoe het ging. Heel fijn.”

Zelf ziek in het buitenland?

Bent u in het buitenland en heeft u spoedeisend medische zorg nodig? Neem dan contact op met de CZ Helpline. Die is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Een Nederlandstalige verpleegkundige helpt u deskundig verder.

Zet het nummer van de CZ Helpline in uw telefoon voordat u op vakantie gaat:
+31 (0)13 468 04 02

Bel ons

CZ Helpline

+31 13 468 04 02
Lokaal tarief
24 uur per dag bereikbaar

Stuur uw vraag

Hebt u vragen? We helpen u graag.

Stuur uw vraag