Beleid fysiotherapie
Hoe is de inkoop van zorg geregeld? Welke aanvullende eisen stelt CZ voor het hebben van een overeenkomst? We vertellen u graag meer over het beleid dat CZ voert bij het inkopen van zorg.
Zorginkoopbeleid
CZ groep vindt het belangrijk dat de paramedische zorg kwalitatief goed én voor iedereen toegankelijk is. Paramedici kunnen eraan bijdragen dat kwetsbare groepen langer thuis kunnen blijven wonen, dat operaties niet of later plaatsvinden en dat patiënten eerder naar huis kunnen na bijvoorbeeld een ziekenhuisopname. Door te werken aan transparantie over de kwaliteit van de behandelingen, creëren we keuzemogelijkheden voor onze verzekerden.
Natuurlijk is het belangrijk dat de zorg betaalbaar blijft. Alle partijen hebben hier een verantwoordelijkheid in. Wij nodigen u uit om samen met ons de zorg in Nederland toegankelijk, van goede kwaliteit en betaalbaar te maken én te houden in 2023 en de verdere toekomst.
Overeenkomst fysiotherapie met modules
CZ groep hanteert vanaf 2021 één basisovereenkomst voor eerstelijns fysiotherapie. Aanvullend op deze basisovereenkomst is het mogelijk om één of meerdere modules af te sluiten. Elke module kent zijn eigen voorwaarden en honorering. De verschillende modules zijn af te sluiten per 1 januari 2021, 1 januari 2022 en 1 januari 2023. Tussentijds instromen is niet mogelijk. De einddatum van de module is gelijk aan die van de overeenkomst, mits jaarlijks aan de voorwaarden wordt voldaan. Wij hebben alle informatie per module voor u op een rij gezet.
Veelgestelde vragen over de overeenkomst
Selectieve inkoop
CZ wil de beste zorg waarborgen voor haar verzekerden. Daarom kopen wij de zorg selectief in.
Lees meer over selectieve zorginkoop
Akkoordverklaring
Soms heeft de verzekerde een akkoordverklaring nodig. Dat is afhankelijk van uw overeenkomst. We hebben alle informatie over de akkoordverklaring voor u op een rijtje gezet.
Directe toegang
In de wet is bepaald dat de zorgverlener direct toegankelijk kan zijn. Een verzekerde heeft niet altijd een verwijzing nodig. CZ stelt een verwijzing verplicht voor de zorg die onder de basisverzekering valt.
De enige uitzondering hierop is de zorg genoemd in artikel 2.6. lid 4 van het Besluit zorgverzekering: er is geen verwijzing nodig als u een verzekerde behandelt die jonger is dan 18 jaar voor een aandoening die niet genoemd wordt op bijlage 1 van het Besluit zorgverzekering.
Duurt de behandeling langer dan 12 maanden? Per 1 januari 2017 is de herhaalverwijzing vervallen. In plaats hiervan stuurt u voortaan een tussentijdse rapportage aan de verwijzer/behandelaar.
Spiegelinformatie
Hebt u een overeenkomst met CZ gesloten? Dan ontvangt u spiegelinformatie. Deze geeft informatie over de behandelindex.
Behandeling op school
Het is niet toegestaan verzekerden te behandelen op school. Voor een paar situaties maken we een uitzondering.
Beweegprogramma's
In de aanvullende verzekering(en) is een vergoeding opgenomen voor beweegprogramma’s bij een aantal indicaties. Beweegprogramma’s vallen niet onder de aanspraak fysiotherapie. Een fysiotherapeut die geschoold is op het gebied van beweegprogramma’s en aanvullende scholing heeft gevolgd, kan beweegprogramma’s declareren bij CZ.
Meer informatie over de voorwaarden vindt u hier
PREM
CZ groep richt zich in de zorginkoop op het verder transparant maken van de kwaliteit van zorg. Stappen die hiervoor gezet worden, zijn bijvoorbeeld de landelijke ontwikkeling en implementatie van de Patient Reported Experience Measure (PREM). Het uitzetten van de PREM maakt deel uit van het zorginkoopbeleid fysiotherapie.
Vervolg Pilot 'Aspecifieke lage rugpijn en COPD'
In 2018 en 2019 heeft er de pilot ‘aspecifieke lage rugpijn en COPD’ plaatsgevonden, waarbij fysiotherapeuten, experts en patiënten twee minimale datasets (MDS) hebben vormgegeven die in de dagelijkse praktijk zijn getest. Het doel van dit traject was het transparant maken van de kwaliteit van fysiotherapie bij COPD en aspecifieke lage rugpijn.
Begin 2020 zijn de resultaten verschenen van dit onderzoek, dat door IQ Healthcare is uitgevoerd.
Voor 2021, 2022 en 2023 hebben de MDS-en een rol gekregen in het inkoopbeleid. Bent u benieuwd naar de inhoud van de MDS? Bekijk onderstaande documenten voor meer informatie.
Contact
Voor vragen over contracten en uw gegevens, of aanpassingen in uw betaalgegevens neemt u contact op met de afdeling Relatiebeheer.