Zorgverzekeraars werken samen bij complexe wondzorg

Zorgverzekeraars CZ, Zilveren Kruis, VGZ en Menzis trekken samen op bij het in kaart brengen van de resultaten van complexe wondzorg. Ze gaan voortaan dezelfde vragenlijsten gebruiken. De administratie rond de complexe wondzorg wordt zo eenvoudiger.

1 mei 2019

Zorgprofessionals hebben de afgelopen jaren met een aantal zorgverzekeraars afspraken gemaakt over triage, verwijzingen en verbandmiddelen die worden gebruikt in de wondzorg. Een goede triage van complexe wonden, de behandeling en het monitoren van het verloop van de genezing draagt bij aan kwaliteit van leven van patiënten. Sinds enkele jaren leggen zorgverleners daarom nauwkeurig vast welke middelen worden gebruikt. Ze registeren welke behandelingen zijn ingezet en wat het effect hiervan is. Zo komt er steeds meer kennis over kwaliteit en doelmatigheid van de verzorging en behandeling van complexe wonden. Door deze aandacht voor wondzorg is de tijd tussen het ontstaan van een wond en het opstarten van een effectieve behandeling de afgelopen jaren met zeventig dagen afgenomen. Zodra een behandeling is gestart, is een snellere genezing te zien.

Aparte vragenlijsten voor wondzorg

Voor de registratie van complexe wondzorg worden nu nog door iedere zorgverzekeraar eigen vragenlijsten gebruikt. Daardoor moeten zorgverleners bij iedere patiënt kijken welke vragenlijst van toepassing is. Daarnaast zijn de vragen niet bij iedere verzekeraar hetzelfde. Met de gezamenlijke afspraken tussen CZ, Zilveren Kruis, VGZ en Menzis op het gebied van wondregistratie komt daar verandering in. Samen gaan zij een formulier met uniforme vragen aanbieden.

Eén uniforme vragenlijst

‘Samen met de zorgaanbieders hebben we de ambitie om in 2020 de gemiddelde genezingsduur van een complexe wond met een maand te verkorten’, zegt Thijs Jansen, zorginhoudelijk adviseur bij Zilveren Kruis. ‘Dit draagt bij aan de kwaliteit van leven en de betaalbaarheid van zorg. Met het bijhouden van één gezamenlijke registratie hebben we veel waardevolle data wat zorgaanbieders in staat stelt de zorg nog beter af te stemmen op de verzekerde.’ Ook Jacques Duiven, paramedisch adviseur bij zorgverzekeraar CZ is tevreden: ‘We zijn blij dat we met andere zorgverzekeraars tot één uniforme vragenlijst zijn gekomen. Dat werkt voor de zorgverleners efficiënter en levert toch de informatie op waarmee de complexe wondzorg verder kan worden verbeterd.’

Minder administratieve rompslomp

Voor zorgaanbieders betekent de samenwerking minder administratieve rompslomp. ‘Een uniforme registratie verlicht voor ons de administratieve lasten en heeft ook voordelen bij het standaardiseren van registratiesoftware’, zegt algemeen directeur Robert Coumans van Beterzorg in Limburg en Brabant. De nieuwe vragenlijst wordt ingevoerd bij de inkoop van zorg voor 2020. Naast de uniformering van de vragen, blijven de vier grote zorgverzekeraars met elkaar in gesprek om te zien waar zij elkaar op het gebied van complexe wondzorg nog meer kunnen vinden.