Vergoeding beeldschermloep

Wat krijgt u vergoed voor een beeldschermloep? Bekijk de vergoeding in onze zorgverzekeringen.

Wat krijgt u vergoed?

De beeldschermloep is een hulpmiddel voor slechtzienden die alleen met dit toestel kunnen lezen. Een beeldschermloep wordt vergoed uit uw basisverzekering.

Het apparaat wordt vergoed als u niet met een eenvoudiger hulpmiddel kunt lezen. U krijgt een beeldschermloep altijd te leen. De oogarts stelt de medische diagnose vast. De oogarts of het visueel adviescentrum beschrijft de beperkingen en geeft daarbij aan wat voor soort voorziening u nodig hebt. U kunt kiezen uit een vaste of mobiele beeldschermloep. Het is niet mogelijk beide te krijgen.

U krijgt deze vergoeding als u naar een leverancier gaat waarmee afspraken zijn gemaakt over kwaliteit en prijzen. Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u misschien niet alles vergoed. Lees meer over de vergoeding van gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg.

In het Reglement Hulpmiddelen vindt u welke eisen wij stellen per vergoeding en aan leveranciers.

Eigen bijdrage

U hoeft geen wettelijke Bedrag dat u zelf betaalt voor zorg, medicijnen of hulpmiddelen. De eigen bijdrage staat los van het eigen risico en wordt niet verrekend met het eigen risico. Lees meer over het verschil tussen eigen bijdrage en eigen risico.
 te betalen.

Eigen risico

U hoeft geen Voor sommige zorg betaalt u eerst zelf een bedrag. Bijvoorbeeld voor ziekenhuiszorg. Dit bedrag noemen we het eigen risico. Het verplicht eigen risico wordt ieder jaar bepaald door de overheid. In 2021 is dit € 385. Is uw eigen risico op? Dan vergoeden wij de zorg. U kunt bovenop het verplichte eigen risico ook nog een vrijwillig eigen risico kiezen van maximaal € 500. Bijvoorbeeld als u niet zo vaak zorg nodig heeft. U betaalt geen eigen risico over uw aanvullende verzekering.
 te betalen.

Waar kunt u terecht?

Op zoek naar een leverancier met een contract voor een beeldschermloep? Vind een leverancier bij u in de buurt.

Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet u vooraf altijd een akkoordverklaring bij ons aanvragen. Voeg daarbij de medische diagnose van uw behandelend arts en een offerte van de leverancier toe.

Hebt u geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar we afspraken mee hebben gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of u in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Als u de apparatuur niet meer nodig hebt, moet u dit melden aan de leverancier en aan onze afdeling Medische Beoordelingen. De apparatuur wordt dan weer bij u opgehaald.

Nog vragen? We zijn er voor u

Naar boven