Waarom BDO juist nu werk maakt van duurzame inzetbaarheid

De hoge werkdruk in de accountancy- en advieswereld is een bekend arbeidsrisico. Ook BDO zag hierdoor de uitstroom van medewerkers onverminderd doorgaan. Evenals de zoektocht naar een goede (en gezonde) werk-privé balans. Om het tij te keren vroeg BDO aan CZ een bedrijfszorgtraject uit te voeren. De adviezen vormen de leidraad voor een alomvattend gezondheidsbeleid dat medewerkers gezond en duurzaam inzetbaar moet houden.

Verzuim vraagt om integraal gezondheidsmanagement

Lilliane Willems, Head of Human Resources bij BDO

Lilianne Willems is Head of Human Resources bij BDO Nederland. Ze startte haar job in coronatijd en zag wat de crisis bij de medewerkers en de organisatie teweegbrengt. Medewerkers ervaren meer autonomie door het thuiswerken, maar worstelen met de behoefte aan verbinding en balans. Met het oog op duurzaam samenwerken en het pad naar hybride werken was dit voor haar een extra reden om haast te maken met integraal gezondheidsbeleid.


Lilianne Willems, Head of Human Resources bij BDO Nederland

Nieuwe strategie leidt tot nieuwe uitdagingen

Lilianne: “De focus van BDO is verschoven van accountancy en specialisme naar breder advieswerk richting klanten. Om de strategie ‘BDO voor mens en maatschappij’ te ondersteunen, hebben we ons cultuurprogramma Horizon herladen en geïntensiveerd. Medewerkers worden aangemoedigd om hun persoonlijk leiderschap en talenten zoveel mogelijk te ontwikkelen. Dat gaat niet vanzelf. We merkten dat het voor medewerkers een uitdaging is om een gezonde balans te vinden tussen hun privé leven, persoonlijke groei en de urendruk en gewenste resultaten. Urendruk leidt tot werkstress en ongewenste uitstroom. Daarom hebben we CZ gevraagd te onderzoeken hoe medewerkers invulling geven aan onze nieuwe strategie en hoe we medewerkers kunnen faciliteren om hun nieuwe rol waar te maken.”

Mensen zijn de belangrijkste assets van ons bedrijf

“Mensen zijn onze belangrijkste assets. De arbeidsmarkt is krap en het verloop is relatief hoog. Je wilt het juiste talent aantrekken, ontwikkelen en behouden. Werkgeluk en vitaliteit zijn key. Wij willen er dus voor zorgen dat onze mensen goed in hun energie zitten en een goede werk-privébalans hebben, zodat ze topkwaliteit kunnen leveren en zich bevlogen en betrokken voelen. CZ adviseerde ons om in te zetten op preventie én activatie van medewerkers. Investeringen aan de voorkant in gezondheid doen wij liever dan aan verzuim.”

Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit is de kapstok

“Op het gebied van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid gebeurt er van alles binnen BDO; bio breaks, ommetjes app, wandelingen, lokale marathons, sponsorlopen, health check, steptember, noem maar op. Maar er ontbreekt een kapstok. Het thema Duurzame Inzetbaarheid en Vitaliteit is, naast Leiderschap, Leren & Ontwikkelen, Diversiteit & Inclusie en Duurzaam Samenwerken, één van de vijf strategische thema’s binnen Horizon. Commitment aan de top en strategische inbedding is daarmee een randvoorwaarde waaraan is voldaan. CZ raadde ons aan om meer samenhang aan te brengen tussen het activiteiten- en interventieaanbod en de bedrijfsstrategie. Door ‘Duurzame Inzetbaarheid’ naast vitaliteit op te nemen in het cultuurprogramma en onze visie op gezondheidsmanagement te beschrijven, hebben we deze kapstok nu gecreëerd. We laten zien dat we gezondheid serieus nemen en een aantrekkelijke werkgever zijn die investeert in zijn medewerkers. Daarom heb ik onder andere ook een landelijke verzuimcoördinator aangesteld, die zich richt op gezondheid in de breedste zin van het woord, van preventie tot de Wet Poortwachter. En hebben we een jaarplan gecreëerd in de taskforce. Met een integrale en projectmatige aanpak kun je beter sturen op werkgeluk en inzetbaarheid.

Voordelen van CZ’s bedrijfszorgaanpak

  • Inzicht in gezondheidsrisico's én oplossingen
  • Gegarandeerd een goed doordacht bedrijfszorgplan
  • Advies en aanpak op maat voor úw organisatie
  • Volledig kosteloos advies
  • Zicht op financieringsoplossingen

Online interventieaanbod

Lilianne: “Bij BDO zijn we pragmatisch van aard. In onze BDO Academie hebben we een open aanbod met allerlei trainingen en cursussen. Medewerkers kunnen zich er online inschrijven voor opleidingen op hun vakgebied, maar ook voor vitaliteitsworkshops zoals beter slapen, yoga, werk-privébalans en omgaan met werkstress. Dit was ook een van de aanbevelingen van CZ om tot een betere balans te komen. Verder gaan we op basis van thema’s een vitaliteitskalender samenstellen. CZ gaf aan dat zo’n kalender een eenvoudige manier is om aandacht voor vitaliteit vast te houden. Dat was een praktisch en helpend advies. In de kalender nemen we alle interventies op uit ons online aanbod en uit de interventiewijzer van CZ, maar ook trainingen en workshops die collega’s voor elkaar verzorgen. Denk aan hardlooptrainingen, zenmeditatie en andere verbindende activiteiten.”

Het belang van stakeholdermanagement

“Toen wij startten met yoga en meditatielessen stond aanvankelijk een aantal mensen binnen BDO op z’n kop. ‘Dit past toch niet bij ons’, werd gezegd. Gelukkig hadden we enkele ambassadeurs die meteen met een tegengeluid kwamen. Stakeholdermanagement en co-creatie is ontzettend belangrijk voor HR. Als je dat niet op orde hebt, sta je als je niet oppast in grote organisaties in no-time aan de zijlijn. CZ gaf dat ook terecht aan in haar advies. Je moet draagvlak creëren voor oplossingen die leiden tot gezonde en duurzaam inzetbare medewerkers.”

Op 30 mei hebben we de BDO Run georganiseerd, onder andere gepromoot door onze Voorzitter van de Raad van Bestuur. Ruim 1.000 mensen hebben meegedaan. Medewerkers, maar ook klanten, vrienden en familie. In totaal hebben we meer dan 11.000 km hardgelopen, gefietst, gewandeld of geskeelerd. Een fantastische vitaliteitsboost en ook nog eens voor het goede doel: Jeugdfonds Sport & Cultuur, waarmee we onze maatschappelijke betrokkenheid realiseren.

Toen wij startten met yoga en meditatielessen stond aanvankelijk een aantal mensen binnen BDO op z’n kop

Coronacrisis als versneller

“Tijdens de coronacrisis hebben we de vraag naar psychosociale interventies flink zien toenemen. Dat is geen wonder. In het begin van de coronacrisis was het allemaal nog wel leuk, maar hoe langer het duurde hoe meer mensen de verbinding met de organisatie begonnen te missen en de leuke momenten met collega’s. Ik heb me echt zorgen gemaakt. Vooral om onze jonge medewerkers die we net hadden aangenomen. Die zaten op hun studentenkamer te verpieteren. De crisis heeft de mens achter de medewerker meer zichtbaar gemaakt. Daarom wil ik versneld onze visie op duurzame inzetbaarheid en hybride werken verder ontwikkelen en ook onderwerpen als werkgeluk en loopbaanbegeleiding meer adresseren. Nu is het moment om er werk van te maken en duurzame inzetbaarheid en vitaliteit stevig op de kaart te zetten.”

Aan de slag met gezondheidsbeleid

Wilt u net als BDO aan de slag met gezondheidsbeleid? Ontdek wat CZ voor uw organisatie kan betekenen.

Over BDO Nederland

BDO is een accounts en adviesbureau. In Nederland heeft het bedrijf 17 kantoren en 2.600 medewerkers. Het welzijn van de mens -medewerkers en klanten- staat centraal, zowel van het eigen personeel, als van de mensen in de samenleving. BDO omarmt thema’s en projecten zoals ‘Vitaliteit’ en ‘Diversiteit & Inclusie’. BDO maakt onderdeel uit van BDO International met kantoren in 167 landen en met ruim 91.000 medewerkers. Ook BDO international werkt samen aan leiderschapsontwikkeling, diversiteit & inclusie, leren en ontwikkelen en vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.

Vragen of advies? Neem contact op met een adviseur zorg en bedrijfszorg

De adviseurs zorg en bedrijfszorg helpen u graag met al uw vragen over bedrijfszorg en de collectieve zorgverzekering.
U kunt ze bereiken via de CZ Bedrijvendesk.

Naar boven