Vergoeding personenalarmering
Wat krijgt u vergoed?
Personenalarmering (of alarmeringssysteem) krijgt u vergoed uit uw basisverzekering. U kunt voor vergoeding in aanmerking komen als u lichamelijk gehandicapt bent en er een duidelijke noodzaak bestaat om in geval van nood onmiddellijk medische of technische hulp van buitenaf in te roepen om complicaties te voorkomen. Daarbij bent u gedurende langere tijd op uzelf aangewezen en bent u tevens in een noodsituatie niet in staat om zelfstandig de telefoon te bedienen.
Dit krijgt u vergoed:
- Een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm, in bruikleen
- Begeleiding en instructie
- Aansluiting op een alarmcentrale die 24/7 bemand is
- Onderhoud, reparatie of vervanging van de apparatuur
Dit krijgt u niet vergoed:
- Abonnementskosten op de alarmcentrale
- Telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
- Epi-alarm
- Alarmbelmat (eventueel vergoeding mogelijk uit de aanvullende verzekering)
- Alarmeringsapparatuur voor sociale veiligheid (eventueel vergoeding mogelijk uit de aanvullende verzekering)
U krijgt deze vergoeding als u naar een leverancier gaat waarmee afspraken zijn gemaakt over kwaliteit en prijzen. Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u misschien niet alles vergoed. Lees meer over de vergoeding van gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg.
In het Reglement Hulpmiddelen vindt u welke eisen wij stellen per vergoeding en aan leveranciers.
Eigen bijdrage
U hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Eigen risico
U hoeft geen eigen risico te betalen.
Waar kunt u terecht?
Op zoek naar een leverancier met een contract voor personenalarmering? Vind een leverancier bij u in de buurt. U bent dan verzekerd van:
- Snelle levering: de apparatuur wordt binnen 5 werkdagen geplaatst.
- Spoedopdrachten worden binnen 2 dagen uitgevoerd.
- Installatie aan huis en uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.
U hebt altijd vooraf toestemming van ons nodig via het aanvraagformulier medische alarmering.
De leverancier is verantwoordelijk voor een goed functionerend hulpmiddel. Hebt u geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een gecontracteerde leverancier. De leverancier beoordeelt dan of u in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.
Hebt u het niet meer nodig? Dan moet u dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van CZ. Het hulpmiddel wordt dan weer bij u opgehaald.
Persoonlijk stappenplan met de HulpWijzer
Een alarmknop nodig om snel hulp in te schakelen? Ontdek met de CZ HulpWijzer hoe u dat zo snel mogelijk regelt.