Vergoeding personenalarmering

Wat krijgt u vergoed voor personenalarmering? Bekijk de vergoeding in onze zorgverzekeringen.

Deze vergoeding is niet veranderd ten opzichte van 2016.

Wat krijgt u vergoed?

Personenalarmering (of alarmeringssysteem) krijgt u vergoed uit uw basisverzekering. U kunt voor vergoeding in aanmerking komen als u lichamelijk gehandicapt bent en er een duidelijke noodzaak bestaat om in geval van nood onmiddellijk medische of technische hulp van buitenaf in te roepen om complicaties te voorkomen. Daarbij bent u gedurende langere tijd op uzelf aangewezen en bent u tevens in een noodsituatie niet in staat om zelfstandig de telefoon te bedienen.

Dit krijgt u vergoed:

  • Een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm, in bruikleen
  • Begeleiding en instructie
  • Aansluiting op een alarmcentrale die 24/7 bemand is
  • Onderhoud, reparatie of vervanging van de apparatuur

Dit krijgt u niet vergoed:

  • Abonnementskosten op de alarmcentrale
  • Telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • Epi-alarm
  • Alarmbelmat (eventueel vergoeding mogelijk uit de aanvullende verzekering)
  • Alarmeringsapparatuur voor sociale veiligheid (eventueel vergoeding mogelijk uit de aanvullende verzekering)

De vergoeding krijgt u als u naar een leverancier gaat waarmee we afspraken hebben gemaakt over kwaliteit en prijzen.

Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u misschien niet alles vergoed. Lees meer over de vergoeding van niet-gecontracteerde zorg.

Eigen bijdrage en eigen risico

U hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. U betaalt ook geen eigen risico.

Waar kunt u terecht?

Op zoek naar een leverancier die een contract met ons heeft? Vind een geschikte leverancier. U bent dan verzekerd van:

  • Snelle levering: de apparatuur wordt binnen 5 werkdagen geplaatst.
  • Spoedopdrachten worden binnen 2 dagen uitgevoerd.
  • Tussen 08.00 uur en 21.30 uur is er een storingsdienst bereikbaar.
  • Een 2-wekelijks controle die plaatsvindt op de werking van de apparatuur.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

U moet altijd eerst een akkoordverklaring bij ons aanvragen.

De leverancier is verantwoordelijk voor een goed functionerend hulpmiddel. Hebt u geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waarmee we afspraken hebben gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of u in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Hebt u het niet meer nodig? Dan moet u dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van CZ, telefoonnummer (013) 594 93 28. Het hulpmiddel wordt dan weer bij u opgehaald.