Ik wil gezond eten

Er zijn veel redenen om gezond te eten. Bijvoorbeeld voor meer energie, als u wil afvallen of aankomen. Of als brandstof om te sporten. Maar wat is gezond? En wat kunt u beter laten staan?

Wat is gezond eten?

Vitamines, mineralen, vezels. Het zijn allemaal belangrijke voedingsstoffen. Ze zorgen voor voldoende energie en een goede weerstand. Om genoeg van deze stoffen binnen te krijgen, is het belangrijk dat u gevarieerd eet. Dit betekent:

  • Genoeg vezels
    Vezels zorgen voor een goede spijsvertering. U vindt ze in volkorenproducten, zoals peulvruchten, volkorenbrood en zilvervliesrijst.
  • Voldoende groente en fruit
    Groente en fruit zitten vol vitamines en mineralen. Deze heeft u nodig om gezond te zijn en blijven. Eet elke dag het liefst 250 gram groente én 2 stuks fruit.
  • Niet te veel vlees
    Vooral rood vlees is slecht voor uw cholesterol. Eet daarom liever plantaardige producten. En af en toe een stukje vette vis, zoals zalm.
  • Vooral gezonde vetten
    Probeer verzadigd vet zo veel mogelijk te vermijden. Dit verhoogt namelijk uw cholesterol. Kies voor producten met onverzadigde vetten, zoals noten, vis of olijfolie.

Gezond op weg met eetschema's

Gezond ontbijten, lunchen én dineren? In de voedingsschema’s van FitzMe vindt u maaltijdsuggesties voor elk moment van de dag. Met tips, lekkere recepten en andere gezonde inspiratie.

Download de eetschema’s
Persoon met een fiets

Hoe kan ik gezond snacken?

Op zoek naar een makkelijk én gezond tussendoortje? Probeer uw lekkere trek te stillen met een gezonde snack. Kies bijvoorbeeld voor een paprika, snoeptomaatjes, of een handje ongezouten noten. Gezond snacken op werk of onderweg? Stop uw verse tussendoortjes in een handige bewaardoos of lunchtrommel van Mepal. Extra voordelig voor u als CZ klant.

Tips om gezond én lekker te eten

U weet nu wat gezond eten is. En wat gezonde tussendoortjes zijn. Maar hoe zorgt u ervoor dat u deze goede voedingsstoffen allemaal binnenkrijgt? Ook als u druk bent, een mindere dag heeft, of veel onderweg bent. Gebruik onze tips om gezond te eten. En om het vol te houden.

Bekijk de tips
Twee personen aan tafel

Goedkoop en makkelijk gezond eten

Gezond eten betekent veel verse producten. En dat is niet altijd even goedkoop. Toch gezond én goedkoop eten? Doe dan weekboodschappen, kook voor meerdere dagen, en gebruik seizoensproducten. Heeft u eten over? Eet het de volgende dag tijdens de lunch. En vermijd de winkel als u honger heeft. Zo doet u geen onnodige, ongezonde aankopen.

Afvallen en aankomen door gezond eten

Ik wil afvallen

Als u wilt afvallen is het wel zo fijn als u dit kunt doen met eten dat gezond én lekker is. Zo zorgt u goed voor uw lichaam, en u houdt het langer vol. Om af te vallen is het belangrijk dat u minder calorieën inneemt dan u verbruikt. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld uw porties te verkleinen, alternatieven te zoeken voor producten met veel calorieën. Of door minder te snoepen. En u kunt meer bewegen.

Ik wil aankomen

Heeft u ondergewicht, en wilt u aankomen door gezond te eten? Vraag hulp van uw huisarts als aankomen niet lukt. Deze onderzoekt of er een medische oorzaak is. En verwijst u eventueel door naar een diëtist.

Recepten op maat

Wilt u afvallen of op gewicht blijven met gezonde voeding? En vindt u het lastig om steeds weer nieuwe recepten te bedenken? Meld u dan aan voor het gratis Get Fit programma. En krijg elke week gezonde recepten in uw mailbox.

Meld u aan voor Get Fit
Samen gezond eten

Gezond eten tijdens uw zwangerschap

Cafeïne, rood vlees, alcohol. Sommige producten kunt u beter laten staan als u zwanger bent. Of als u borstvoeding geeft. Maar wat mag u wel eten, en wat liever niet? Bekijk het handige overzicht van het Voedingscentrum.

Wat is gezond drinken?

Ook gezond drinken is goed voor uw gezondheid. Drink het liefst water, thee, of koffie zonder suiker en melk. Vindt u water maar saai, en drinkt u liever frisdrank? Ruil uw frisdrank eens in voor water met een smaakje, voeg een schijfje citroen of limoen aan uw glas toe. Of pak limonade zonder suiker. En probeer niet te veel alcohol te drinken.

Drinkt u graag smoothies? Deze zijn helaas niet altijd even gezond. Vooral de kant-en-klare zitten vaak vol suikers. Toch een smoothie drinken? Bijvoorbeeld als gezonde snack? Maak hem dan zelf. Gebruik vooral groente en vezels als basis, en vul de smoothie aan met bijvoorbeeld magere kwark. En gebruik het liefst een blender. Dit is beter voor de vezels van het fruit. Heeft u nog geen goede blender? Koop een Tefal blender met korting. Speciaal voor u als CZ klant.

Vindt u de informatie op deze pagina nuttig? Ja Nee

Gebruikte bron: FitzMe Portal

Naar boven