Declareer uw zorgkosten
Heeft u een nota ontvangen van uw zorgkosten? Declareer deze gemakkelijk via de CZ app, Mijn CZ of via de post.

Snel en makkelijk declareren via de app
Rekeningen declareren? Met de CZ app heeft u dat zo geregeld. Maak een foto van uw nota, verstuur deze met één druk op de knop en klaar. Binnen 10 werkdagen staat het geld op uw bankrekening.
Liever op een andere manier declareren?
U kunt uw declaraties ook indienen via Mijn CZ of uw nota's per post opsturen. Stuur dan de originele rekening met daarop een duidelijke vermelding van uw relatienummer naar: Postbus 90152, 5000 LD Tilburg. Voor sommige zorgkosten, zoals buitenlandse nota's, hebben we een declaratieformulier dat u kunt invullen. Bekijk hier alle declaratieformulieren.
De verwerking via post of Mijn CZ kan iets langer duren dan via de app.
Veelgestelde vragen over zorgkosten declareren
Wanneer gebruik ik welke zorgpas?
Er zijn bij ons 3 verschillende zorgpassen. De CZ zorgpas, de Europese zorgpas (EHIC) en de internationale zorgpas. We leggen u graag uit wanneer u welke gebruikt.
Digitale CZ zorgpas
Deze gebruikt u in Nederland om te laten zien dat u verzekerd bent bij CZ. Met uw digitale zorgpas heeft u uw relatienummer altijd bij de hand, en kan uw zorgverlener snel opzoeken welk pakket u heeft en welke vergoeding u krijgt. U vindt uw zorgpas, en die van eventuele medeverzekerden, makkelijk in de CZ app. Download de CZ app
Europese zorgpas (EHIC)
Deze gebruikt u in het buitenland. Heeft u tijdens uw vakantie plotseling zorg nodig? Dan toont u met de EHIC aan dat u verzekerd bent bij CZ. Lees meer over de EHIC
Internationale zorgpas
Deze gebruikt u als u naar een medisch specialist in Duitsland gaat in de Euregio’s Maas-Rijn, Maas-Rijn Noord en Rijn-Waal. U gebruikt de internationale zorgpas alleen voor geplande zorg.
Lees meer over de Internationale Zorgpas.
Tot wanneer kan ik rekeningen indienen?
Declareer uw rekening binnen 36 maanden vanaf de behandeldatum. En bewaar uw originele rekening nog 2 jaar. We kunnen deze opvragen voor een controle.
Stuurt de zorgverlener de rekening rechtstreeks naar CZ?
Ja, als uw zorgverlener een contract heeft met CZ, stuurt hij de rekening direct naar ons. Heeft uw zorgverlener geen contract met CZ? Dan ontvangt u de rekening. Deze kunt u bij ons declareren. Bekijk in Mijn CZ hoeveel u vergoed krijgt.
Mijn nota klopt niet. Waar kan ik dit aangeven?
Het kan zijn dat er een foutje is gemaakt in uw zorgnota. Bijvoorbeeld een verkeerd aantal behandelingen of een andere behandeldatum. We begrijpen dat dit erg vervelend kan zijn. Neem daarom eenvoudig contact op met ons via de chat in de CZ app. Daar helpen we u graag verder.