Ik slaap slecht

Ligt u 's nachts vaak wakker of slaapt u slecht in? Bijvoorbeeld door spanning in uw lijf, of omdat u ligt te piekeren? Dit kan wijzen op slaapproblemen.

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Overdag zijn uw lichaam én geest hard aan het werk. Daarom is het belangrijk dat ze genoeg tijd krijgen om te ontspannen. Hoeveel slaap u precies nodig heeft, is voor iedereen anders. Bent u overdag fit? Dan heeft u voldoende geslapen. Bij de een is dit na 6 uur slaap, de ander heeft 8 of 10 uur nodig.

Wat is slapeloosheid?

We spreken van slaapproblemen als u meer dan 2 keer per week slecht slaapt, en u daardoor overdag niet goed functioneert. Het is dus geen probleem als u niet altijd 8 uur per dag slaapt. Merkt u dat u overdag niet fit bent? En komt dit vaker voor? Ga dan naar de huisarts.

Iemand vult het slaapdagboek in

Houd een slaapdagboek bij

Slaapt u slecht, en wilt u weten waar dit vandaan komt? Houd eens een slaapdagboek bij. En ontdek welke gewoontes uw slaap verstoren.

Download het slaapdagboek

Oorzaken van slecht slapen

Soms ligt u gewoon wakker van het geluid van een tjirpende vogel, of de klok van een kerktoren. Maar ook lichamelijke klachten, of stress door uw werk, school of iets in uw privésituatie kunnen u 's nachts wakker houden. We zetten de 6 meest voorkomende oorzaken op een rijtje.

Sport

Kort voor het slapengaan nog even uw hoofd legen met een sportsessie? Klinkt verleidelijk, maar dit kunt u beter niet doen. Als u sport, maakt u stofjes aan als adrenaline en cortisol. Deze stofjes maken het moeilijker om in slaap te vallen.

Alcohol en cafeïne

Hoewel u sneller in slaap valt na een glaasje alcohol, slaapt u onrustig en minder diep. Ook dranken met cafeïne zijn slecht voor uw slaap. Denk aan koffie of cola. U slaapt minder goed in, en u kunt er onrustig van slapen.

Zwangerschap

Slapeloosheid komt veel voor tijdens de zwangerschap. Uw hormonen veranderen. En u moet vaker uit bed om te plassen, kunt niet meer liggen zoals u dat eerst graag deed, of u ligt te fantaseren over de kleur van de kinderkamer.

Overgang

Bent u in de overgang? Dan verandert uw hormoonhuishouding. U gaat meer transpireren en heeft last van opvliegers. Daarnaast kan de menopauze voor stress zorgen. Niet gek dus, dat u onrustig slaapt.

Angst/piekeren

Als ons lichaam in ruststand gaat, ontspant ons brein. De filter in onze hersenen die onze emoties en gedachten overdag in goede banen leidt, verdwijnt. Hierdoor lijken problemen 's nachts vaak groter dan overdag.

Ligt u vaak te piekeren? Dit kan wijzen op stress. Kom meer te weten over de oorzaken en hoe u het kunt verminderen.

Slaapstoornis

Heeft u al langer last van slaapproblemen? Komt u bijvoorbeeld slecht of niet in slaap, heeft u rusteloze benen, of heeft u ’s ochtends vaak hoofdpijn? Dit kan wijzen op een slaapstoornis, zoals slaapapneu. Herkent u dit? Maak een afspraak bij uw huisarts. Of App de verpleegkundige 7 dagen per week voor advies.

Iemand ontspant in de hangmat

Ik wil beter slapen

Wilt u zorgen voor voldoende slaap, maar weet u niet zo goed waar u moet beginnen? We hebben een paar praktische tips voor u op een rijtje gezet:

  • Sport overdag
  • Doe ontspanningsoefeningen
  • Zorg voor structuur

Benieuwd wat u nog meer kunt doen?

Ontdek de andere tips

Vindt u de informatie op deze pagina nuttig? Ja Nee

Gebruikte bron: FitzMe Portal

Naar boven