Stress verminderen

Stress herkennen is stap één. Maar wat kunt u precies doen om stress aan te pakken? En nog belangrijker: hoe voorkomt u het? We helpen u op weg met een paar tips.

Rust in uw hoofd krijgen

Er zijn verschillende manieren om van stress af te komen. En het is makkelijker dan u misschien denkt. Kleine oefeningen zoals letten op uw ademhaling kunnen al veel doen. We hebben wat tips voor u op een rijtje gezet.

1. Meer bewegen

Beweeg voldoende. Zo remt u de aanmaak van stresshormoon cortisol af, en maakt u het gelukshormoon endorfine aan. Kies voor een wandeling, doe wat yoga-oefeningen, of ga voor een intensieve workout. En doe dit het liefst buiten. Dan pikt u ook meteen wat vitamine D op. Win-win!

2. Gezond eten

Een snelle maaltijd klinkt verleidelijk als u veel op uw bordje heeft. Toch kunt u dit beter niet doen. Suikers en cafeïne zorgen even voor een piek in uw energie. Maar dit is helaas van korte duur. En cafeïne maakt onrustig. Kies daarom voor voeding met veel vezels en magnesium, zoals avocado en peulvruchten. Heeft u toch een eetbui? Kies dan voor wat pure chocolade of ongezouten noten.

Korting op allerlei gezondheidsproducten

Extra bij uw zorgverzekering

Van korting op kookboeken tot voordelig een nieuwe sportoutfit scoren. Of u nu meer wilt bewegen, of gezonder wilt eten: er is altijd een extra die bij u past.

Ontdek alle voordelen

3. Ontspanningsoefeningen

  • Ademhaling
    Heeft u last van acute stress? Doe dan ademhalingsoefeningen. Leg uw hand op uw buik, adem 4 tellen diep in, en adem 8 tellen langzaam weer uit. Herhaal dit een paar keer. U zult merken dat uw hartslag daalt.
  • Meditatie
    Ook mindfulness en meditatie kunnen u helpen ontspannen. Er zijn steeds meer (gratis) apps om u op weg te helpen. Voelt het in het begin een beetje onwennig? Dit is heel normaal. Maar als u er vaker voor gaat zitten, zult u voelen dat mediteren veel effect heeft op uw lichaam én geest.

Bent u aanvullend verzekerd? Dan kunt u een vergoeding krijgen voor de online cursus mindfulness.

Meisje aan het lopen met oortjes in

Tot rust komen met FitzMe

Bent u op zoek naar meer balans? De FitzMe App helpt u met inspirerende tips en online trainingen. Bijvoorbeeld over stress, goede nachtrust en uw energiebronnen ontdekken.

Ontdek de FitzMe app

4. Voldoende rust en slaap

Zorg dat u tussen de 7 en 9 uur per nacht slaapt. En neem overdag genoeg rust. Drink vlak voor het slapengaan niks met alcohol of cafeïne. En vermijd schermen met blauw licht. Bent u moe, en wilt u overdag een dutje doen? Zet dan een wekker op maximaal 30 minuten, zodat u niet te diep in slaap valt.

5. Stressmanagement

Ligt u 's nachts toch wakker omdat u aan het piekeren bent? Leg dan een lijstje naast uw bed waar u al uw hersenspinsels op kunt schrijven. Zo creëert u rust en overzicht. Voelt u zich overdag onrustig? Plan elke dag een halfuur in voor een bewust piekermomentje. Zo krijgt u meer controle over uw gedachten.

Persoon vult stresstest in en krijgt persoonlijk plan

Doe de stress test

U kunt zich bewust zijn van de spanning in uw lichaam en hoofd. Maar ook onbewuste stress kan voor problemen zorgen. Doe de test en ontdek:

  • Wat uw stresslevel is
  • Wat u er aan kunt doen
  • Wat wij voor u kunnen betekenen

Start de test

U hoeft het niet alleen te doen

Loopt u al langer rond met stress? Zorg dat u op tijd aan de bel trekt bij uw omgeving. Of ga naar uw huisarts. Deze kan u doorverwijzen naar een praktijkondersteuner GGZ. Of bijvoorbeeld naar een online psycholoog. Geen wachttijden, en net zo persoonlijk.

Stress voorkomen

U weet nu wat stress is, hoe het ontstaat en wat u er aan kunt doen. Het is natuurlijk nóg beter als u het kunt voorkomen, zodat stress niet door blijft sudderen. En misschien wel zorgt voor ernstigere gezondheidsklachten. Zorg er daarom voor dat uw lichaam voldoende tijd krijgt om te herstellen. En ga regelmatig bij uzelf na hoe u zich voelt.

Vindt u de informatie op deze pagina nuttig? Ja Nee

Gebruikte bron: FitzMe Portal

Naar boven